SAO PAULO, BRAZIL - NOVEMBER 02: Pussycat Doll singer Nicole Scherzinger celebrates as her boyfriend Lewis Hamilton of Great Britain and McLaren Mercedes becomes the new Formula One World Champion following the Brazilian Formula One Grand Prix at the Interlagos Circuit on November 2, 2008 in Sao Paulo, Brazil. (Photo by Paul Gilham/Getty Images)
Vágólapra másolva!
Folytatta élménybeszámoló-sorozatát a McLaren volt szerelője, Marc Priestley. Ezúttal Lewis Hamilton első világbajnoki győzelmének emlékezetes körülményeit idézte fel.
Nem túlzás az egyetemes sporttörténelem egyik legizgalmasabb eseményének nevezni a 2008-as Brazil Nagydíjon történteket: a Ferrarit erősítő Felipe Massa 5 pontos hátránnyal, de az élről indult a világbajnoki cím sorsáról döntő utolsó futamra, miközben akkor még csak másodéves ellenfele, Lewis Hamilton a 4. kockát szerezte meg és az első 5 hely egyikén kellett zárnia a futamot a győzelemhez.
A McLaren szerelőgárdáját erősítette akkoriban Marc Priestley is, aki később műsorvezetőként és influencerként is szerencsét próbált, a YouTube-on sztorizós sorozatot indított „The Mechanic” című könyvében megörökített történetekre alapozva. Az első két alkalommal Kimi Räikkönen megviccelését és a finn pilóta, valamint Ron Dennis vitáját idézte fel.
Ezúttal Hamilton első világbajnoki címe került napirendre. A futam előzménye, hogy a McLarent a 2007-es kémbotrány utóhatásaként kizárták a konstruktőri világbajnokságból, Hamiltont máig vitatott módon megbüntették a Belga Nagydíjon, Massa pedig kiesett a Szingapúri Nagydíjon nagyrészt azért, mert Nelson Piquet Jr, Flavio Briatore és Pat Symonds elcsalta a versenyt.
A McLaren tagjaiban még élt a 2007-es szezon traumája is,
akkor a belviszály Fernando Alonsóval, a kémbotrány és a Ferrari ellen fokozódó világbajnoki küzdelem hajrájában szinte nyert helyzetből vesztettek, és a Brazil Nagydíjon végül Kimi Räikkönen és a Scuderia nyerte meg a világbajnoki címet. 2008-ban eleve tudták, hogy a Ferrari az esélyes Interlagosban, de száraz pályán sima ügynek tűnt az első 5 hely egyikének megszerzése.
„Szerencsére, volt már tapasztalatunk. Az előző szezon horrorsztorija után a csapat már tisztában volt azzal, hogy ilyen körülmények között mit kell tennünk a végső győzelemért. Észszerűek maradtunk, nagy döntések előtt mély levegőt vettünk, és a fejünk felülbírált minden túlzottan lelkes ötletet. 2007-ben nagyon sokba került, hogy a szívünkre hallgattunk, és ezt a hibát nem követhettük el újra.”
Amikor Massa megszerezte a pole pozíciót és Lewis a 4. lett, mindenki nyugodt maradt”
– idézte Priestley a könyvben foglaltakat. A verseny azonban „igazi rémálom” volt a csapat számára, mert a rajt előtt esni kezdett az eső, ez kiszámíthatatlanná tette a futam alakulását. „Az biztos, hogy a McLarennél ezt senki sem akarta azon a délutánon” – összegzett az egykori szerelő, aki úgy emlékszik, az utolsó körökig mindenki nyugodt volt, de aztán erősödött az eső, és eluralkodott a pánik.
„A rádión próbáltuk Lewist nyugtatni, ellenőrzés alatt tartani, hogy ne legyen ideges. A garázsban sem voltunk azok. A körülmények függvényében a megfelelő időpontokban a megfelelő döntéseket hoztuk, csak ennyit tehettünk. Az eső viszont egyre rosszabb lett, a garázsban is kezdtünk aggódni, mert egyáltalán nem volt erre szükségünk.”
Lewis is kiabálni kezdett a rádión, hogy vezethetetlen az autó. Sebastian Vettel sokkal jobb formában volt, Lewis is csak annyit látott, hogy a körülötte lévő ellenfelek jobban tudják kezelni a helyzetet.”
„Amikor nem mennek jól a dolgok, hajlamos pánikba esni. Nekünk is pont ugyanazt kellett tenni, amit most Bono csinál a Mercedesnél: nagy hangsúlyt fektetni arra, hogy a rádión nyugodt maradjon az ember hangja, ezzel az egész helyzetet is megnyugtassa, és enyhítse az aggodalmakat. Mondtuk neki, hogy jók vagyunk, tartjuk az elégséges helyezést, és tegye a dolgát, mert minden rendben van.”
Priestley már a könyvében is felfedte, hogy „a csapatnál inspirációként tekintünk a versenyzőnkre. Ha Lewis megijed, arra mindenki odafigyel. Ráadásul, senki sem ismerte ki annyira az autót, ahogy ő”, ezért a versenyző aggodalma a csapatra is átragadt. Ezt ráadásul tetézte, hogy másfél körrel a leintés előtt Hamilton visszacsúszott a 6. helyre, ami már vert helyzetet jelentett.
Visszatartottuk a lélegzetünket. Nicole Scherzinger üvöltött a garázs végében, megfordultam, és láttam, hogy az arcát eltakarva, kikerekedett szemekkel mered a tévére.”
„Biztosíthatom, az egyik legélesebb emlékem az utolsó körről, hogy Nicole Scherzinger olyan hangosan üvölt, hogy a füldugóm és fejhallgatóm ellenére is hallottam őt. Nagyon lelkes volt és nagyon közel állt Lewishoz, nagyon akarta, hogy jól szerepeljen. Sokan azt gondolták, de a kapcsolatuk nem a külsőségekről szólt, akkoriban [Scherzinger] volt [Hamilton] legnagyobb szurkolója, de a garázsban mindenki mindennél jobban akarta a sikert.”
Az utolsó kör kezdetén Hamilton 15 másodperccel haladt Timo Glock mögött. A Toyota versenyzője a többiekkel ellentétben kockáztatott, száraz pályára alkalmas gumikkal maradt a pályán. Ez eleinte jó húzásnak tűnt, az utolsó körre azonban fokozódott az eső intenzitása, Vettel és Hamilton az utolsó kanyarban végül utolérte őt.
Az autók közeledtek az utolsó kanyarhoz a dombnak felfelé. A célvonal előtt Vettel az 5. volt, Hamilton a 6. helyezett.”
„Még mindig igyekeztek, és megelőztek valakit, akiről mindenki azt gondolta, hogy egy küszködő lekörözött, aki hihetetlenül lassan megy. Ekkor a kommentátor, Martin Brundle hirtelen elkiáltotta magát: ’Az ott Glock?!’ Minden egyes szót egyre hangosabban mondott. Mindkét kommentátor megőrült – idézte fel. – Az a pillanat és a három szó manapság már szállóige” – utalt Priestley az elhangzottakra, ami annyira megmaradt az angolszász közönségben, mint a magyaroknak Damon Hill eltűnése a Hungaroringen.
Érzelmi hullámvasút
Priestley megjegyezte, a sport kapcsán már elcsépelt érzelmi hullámvasútról beszélni, de ő így élte meg a versenyt. Noha elérte a legnagyobb álmát és „a lehető legdrámaibb formában” részesévé vált egy világbajnoki győzelemnek, nem feledkezett meg az ellenfelekről sem.
„Volt egy pillanat, amikor nagyon sajnáltam a Ferrari garázsában dolgozó srácokat, mert tudtam, hogy ők is azt a depresszív hullámzást érzik, amit én is megéltem. Talán még extrémebb formában, mert azt hitték, hogy nyertek. Legszívesebben megöleltem volna őket, néhányan a barátaim is voltak. Tudtuk, hogy a dolgok nagyon gyorsan megváltozhatnak, és nekünk kedvezhetnek.”
A Forma-1 történetében az a mi pillanatunk volt.”
Természetesen önfeledt ünneplés kezdődött az éjszakába nyúlóan: Hamilton volt a DJ a bulin és Scherzingerrel duettet is énekelt, de talán a reggeli elsöprő másnaposság miatt is Priestley számára ennél is emlékezetesebbek voltak azok a pillanatok, amiket a leintés utáni pillanatokban élt át.
„Nicole nem győzött üvöltözni a garázsban, egy csomó melós szerelő között szökdécselt magassarkúban, a tökéletesen manikűrözött kezeivel és hajával. Teljesen bevonódott a körforgásba, ami nekem nagyon tetszett. Nagy élmény, nagyszerű pillanat volt. Nagyon különleges volt látni azt is, ahogy Lewis visszatért és édesapja karjaiba ugrott. Mindannyian tudtuk, milyen szoros volt köztük a kötelék és mennyire küzdöttek, hogy közösen elérjék azt a pillanatot. Talán ez volt a legjobb nap a pályafutásom során.”