Mint mindig, az idei szezonban is kulcskérdést jelentenek majd a gumik a Forma-1-ben, amelyek akár egy kis izgalmat is csempészhetnek a dupla futamok második felvonásába, az F1 ugyanis azt fontolgatja, hogy a második versenyre eltérő keverékeket bocsát a csapatok rendelkezésére, miután a fordított rajtrácsos időmérő-futam ötlete kudarcba fulladt.
Nem csak emiatt hárulhat azonban figyelem az abroncsokra, hanem amiatt is, mert a pénteki második szabadedzések egy része gumitesztté változhat annak érdekében, hogy a Pirelli felkészülhessen a nem várt fejleményekre.
A koronavírus-járvány teljesen átírta a Forma-1 jövőjét, a 2021-re tervezett szabályokat 2022-re halasztották, ami azzal a következménnyel járt, hogy a 18 colos felnikre szerelt abroncsok bevezetése is egy évet csúszik.
A Pirelli azonban a többletköltségek és az idei versenynaptár képlékenysége miatt nem szeretne új gumikat fejleszteni a következő idényre,
ezért az FIA szabálymódosítással, egészen pontosan a leszorítóerő jelentős részének biztosításáért felelő padlólemez egyszerűsítésével igyekszik elérni, hogy az autók lassuljanak az ideiről a következő szezonra. Ugyanis ha tovább gyorsulnának, az már komoly fejtörés elé állítaná a gumigyártót.
Mario Isola, a Pirelli sportigazgatója reméli, hogy az új szabályok elérik a céljukat, és nem kell drasztikus eszközökhöz folyamodniuk annak érdekében, hogy a jelenlegi gumikkal a következő idényben is biztonságos legyen a versenyzés. „Olyan leszorítóerővel kellene kezdenünk 2021-et, ami megegyezik a 2019 végén, vagy 2020 elején tapasztaltakkal. Úgyhogy vissza kellene lépnünk egy évet, vagy közel annyit” – nyilatkozta a szakember az Autosportnak.
Az ötlet pontosan ez volt. Megvágni a leszorítóerőt annak érdekében, hogy a 2019-es gumik 2021 végéig kitartsanak anélkül, hogy túlságosan emelnünk kell a guminyomást,
mivel azzal csak nő a kopás és a túlmelegedés, aminek a pilóták nem örülnek. Ezért dolgoztunk együtt az FIA-val és a csapatokkal a megoldás megtalálásán."
A terv tehát az, hogy a padlólemez módosításával a csapatok elveszítsék az idei év során nyert leszorítóerőt. Hogy mennyit fognak nyerni, azt azonban nehéz megjósolni az idei csonka szezon, a gyárbezárás és az összesűrített futamok miatt megváltozott fejlesztési ütemtervvel.
Szokásos gumiteszteket az idén nem tudnak rendezni, ezért is kell más eszközökkel elérni, hogy az idei gumik kitartsanak 2021-ben is.
Az FIA azért hagyott egy kiskaput a szabályokban és lehetővé tette, hogy amennyiben módosításra van szükség, és a Pirellinek új abroncsokat kell gyártania, azok prototípusait a pénteki második szabadedzésen tesztelhesse. „Az ötlet az volt, hogy lépésről lépésre haladjunk. Az első kérésünk az volt, hogy valamivel limitálják a teljesítményt 2020-ban, vagy lépjenek egyet vissza 2021-ben. Az, hogy jövőre kisebb leszorítóelővel kezdünk, nyilvánvalóan segíti a gumikat – ecsetelte Isola. – Most, hogy megerősítették a szabályváltozást és a csapatok újrakezdték a munkát,
megkérhetjük őket, hogy végezzenek szimulációkat a 2020 végén és 2021 elején várható teljesítményről. Ez alapján eldönthetjük, hogy szükségünk lesz-e tesztelésre vagy nem.
Fontos volt ezt szabályba foglalni, mert a szezon kezdete után már késő ilyesmiről egyeztetni."
Amennyiben a Pirelli igényli, a csapatoknak kötelező lesz kipróbálni az új gumikat a pénteki második edzés végén, ugyanis
azt is szabályba foglalták, hogy nem használhatják őket pályatakarításra a gyakorlás elején, így biztosítva a reprezentatív körülményeket.
„Az ötlet arról szól, hogy amennyiben szükséges, a második szabadedzésen fél órát a gumik tesztelésének lehessen szentelni.
Nem kötelező minden csapatnak ugyanazt a prototípust szállítani, ahogyan két szettet sem kell, ezért megvan a szabadságunk, hogy releváns tesztet végezzünk.
Emlékezhetnek rá, hogy a tavaly Austinban lebonyolított teszt nem éppen volt az. Ebből tanulva állt elő ez az új helyzet."
Isola hangsúlyozta, hogy ez a megoldás nem váltja fel a 2021-ben visszatérő gumiteszteket, a 2022-ben érkező 18 colos felnikre szerelt gumik tesztelésére 25 nap áll majd a rendelkezésükre.