SPIELBERG, AUSTRIA - JULY 04: Charles Leclerc of Monaco driving the (16) Scuderia Ferrari SF1000 on track during qualifying for the Formula One Grand Prix of Austria at Red Bull Ring on July 04, 2020 in Spielberg, Austria. (Photo by Darko Bandic/Pool via Getty Images)
Vágólapra másolva!
A Ferrari továbbra sem hajlandó felfedni a tavalyi motorjával kapcsolatos vizsgálat részleteit, Mattia Binotto csapatfőnök pedig azt is megindokolta, hogy miért. Eközben Toto Wolff, a Mercedes csapatfőnöke elárulta, miért léptek vissza Ausztráliában a vörösöket támadók táborából, és mik a terveik a kérdésben a jövőre nézve.
A koronavírus-járvány miatti gyárbezárások és versenyek nélküli időszak idejére elült a Ferrari tavalyi motorja körüli botrány, az ellenfelek azonban nem feledkeztek meg arról, hogy a Scuderia titkos megállapodást kötött az FIA-val tavalyi erőforrásának vizsgálata után. A Nemzetközi Automobil Szövetség nem tudta egyértelműen bizonyítani, hogy szabálytalan a Ferrari motorja, a hosszas jogi hercehurcát pedig a február 28-án bejelentett paktummal kerülték el a felek.
Mindez nagy felzúdulást keltett a rivális csapatok körében, akik szeretnék megtudni a megállapodás részleteit, ezzel kapcsolatban korábban levélben fordultak a szövetséghez. Egyelőre azonban az FIA és a Ferrari álláspontja is változatlan, előbbi szívesen nyilvánosságra hozná a részleteket, utóbbi azonban ragaszkodik ahhoz, hogy ezt nem teszi meg.
A nem Ferrari-motort használó istállók az eredetileg tervezett márciusi szezonrajt előtt egységbe tömörülve próbálták kiharcolni az FIA-nál a megállapodás részleteinek nyilvánosságra hozását, a Mercedes azonban a melbourne-i versenyhétvége elején visszalépett. Toto Wolff most magyarázatot adott arra, hogy miért tették ezt.
Nem hátráltunk meg. Melbourne-ben úgy döntöttünk, hogy a szezon kezdetén, miközben a koronavírus elkezdett igazán rosszra fordulni Olaszországban, nem időszerű egy ilyen viszály
– nyilatkozta a Mercedes csapatfőnöke, majd hozzátette, továbbra sem mondtak le arról, hogy válaszokat kapjanak. – Napjainkban és ebben a korban az átláthatóság miatt hihetetlenül fontos a jó kormányzás. Lehet, hogy ebben az ügyben is jó volt, de ha nem ismerjük a részleteket, akkor ezt nehéz megítélni. A jelenlegi helyzetünkben figyelemmel követjük a helyzetet. Nem örülünk a tavaly történteknek, mindannyian annyira megfeszültünk, hogy versenyképesek legyünk a Ferrari ellen, amivel már nehéz volt megbirkózni."
Wolff előrevetítette, hogy a szezon beindulása után "valószínűleg a többiekkel együtt" majd "újragondolják" a helyzetüket, és megvizsgálják, hogy hol állnak jelenleg.
Christian Horner, a Red Bull csapatfőnöke kollégájánál valamivel kevésbé volt diplomatikus.
„Kényelmetlen, hogy van egy megállapodás egy autó legalitásáról és szabályoknak való megfeleléséről. Az ember egyből arra gondol, hogy mi szerepel benne, milyen kompromisszumot tartalmaz.
A mi nézőpontunkból egy autó vagy szabályos, vagy nem az. A kérdéseinket feltettük az FIA-nak, ők azt válaszolták, hogy ők boldogan nyilvánosságra hoznák a dokumentumot, de ehhez a többi aláíró engedélyére is szükségük van.
A szabályosságról szóló titkos megállapodások csak felkeltik a gyanút, ezért a legegészségesebb az lenne, ha mindenki megtudhatná, hogy milyen kompromisszum született. Az FIA azt mondta, hogy ők hajlandóak erre. Nagyszerű lenne, ha a Ferrari is hajlandó lenne, és az egészet magunk mögött hagyhatnánk."
Zak Brown, a McLaren ügyvezető igazgatója szintén örülne neki, ha a Ferrari is kötélnek állna, szerinte ez azonban nem fog megtörténni. „Jó lenne megérteni, hogy mi történt, mit találtak és mi volt a megoldás. Ez tavaly történt, úgyhogy remélhetőleg az idén már nem látjuk majd azt tőlük, amit tavaly – utalt arra, hogy a Ferrari nem lesz megmagyarázhatatlanul gyors az egyenesekben. – Egy ponton az ember lezárja a tavaly történteket, amennyiben úgy érzi, hogy megoldották a problémát. A mai átlátható világban azonban jó lenne megérteni, hogy mi volt a helyzet. Nem tűnik úgy azonban, hogy a közeljövőben lesz erre lehetőség."
A Ferrari szellemi tulajdonát védi
Jelen állás szerint tehát ameddig a Ferrari nem kívánja nyilvánosságra hozni a tavalyi motorja vizsgálatával kapcsolatos részleteket, azok addig titkosak is fognak maradni. Mattia Binotto az Osztrák Nagydíj helyszínén elmondta, hogy miért nem fognak ilyesmit tenni. „A válasz igen egyszerű. Először is nem történt egyértelmű szabályszegés, mivel akkor kizártak volna minket.
Azon egyszerű oknál fogva nem akarjuk felfedni a részleteket, mert bármit is kellene elmagyaráznunk, az a mi szellemi tulajdonunk, a mi projektünké, a mi erőforrásunké. Szerintem a paddockban senki sem osztana meg szívesen információt a saját projektjével kapcsolatban.
Ez a szellemi tulajdon védelme. Ez az oka annak, hogy nem akarjuk nyilvánosságra hozni."
A Ferrari autói az Osztrák Nagydíj szombati időmérő edzésén messze alulmúlták még azt a teljesítményt is, amit nem túl magas előzetes várakozásaikban megfogalmaztak. Feltűnő volt, hogy mindkét autójuk sokkal lassabb volt az egyenesekben, mint tavaly ugyanitt, a tavaly pole pozícióból rajtoló Charles Leclerc idei legjobb köre pedig egy másodperccel maradt el a tavalyi idejétől.
Mindezek után Toto Wolffnak ismét nekiszegezték a Ferrari motorjával kapcsolatos kérdést, amire már kissé feldúltan reagált. Méltatta a Scuderiát, nagyszerű csapatnak nevezte az ellenfelet, de egyértelműen kijelentette, hogy a továbbiakban nem akar a motorügy részleteivel foglalkozni.
Szerintem eleget beszéltünk erről. Nem akarok már a Ferrariról beszélni. Itt inkább arról van szó, hogyan kezelik ezt az ügyet. Ne bolygassuk ezt, mindent elmondtunk már oda és vissza.
Ma nem szerepeltek jól, szerettük volna, ha versenyképesek, és küzdenek velünk, ugyanolyan szabályok közepette. Semmi sem tenne boldogabbá, mint az, ha lenne három-négy csapat, amelyik versenyképes, és megdolgoztat minket a pénzünkért."