Noha Mattia Binotto, a Ferrari csapatfőnöke és Sebastian Vettel egyaránt igyekszik félresöpörni azokat a feltételezéseket, amelyek szerint az idei szezonban megromlott a két fél kapcsolata, a négyszeres világbajnokot és a Scuderiát közelről figyelők szerint bármit is mondanak, az együttműködés bizony már az utolsókat rúgja.
Ross Brawn, az F1 sportért felelős igazgatója a Mercedes, a Brawn GP és a Honda korábbi csapatfőnökeként, illetve a Ferrari és a Benetton korábbi technikai igazgatójaként a függöny másik oldaláról is láthatott már hasonlót, mint ami most Vettel és a maranellóiak között történik, külső szemlélőként pedig úgy véli, a négyszeres világbajnok és a Scuderia kapcsolata bizony nem olyan, mint régen.
„Nehéz látni amilyen érzelmi hullámvasúton jelenleg Sebastian és a Ferrari keresztülmegy, miközben mindkét fél tudja, hogy hamarosan véget ér a kapcsolatuk" – írta szokásos futam utáni jegyzetében.
Abban a szakaszában tartanak a válásnak, amikor már elkészültek a papírok, de még nem írták alá őket. Nagyon kínos."
„A kémia egy csapat és pilóta között annyira fontos. Egy csapat része vagy, együtt nyertek, együtt veszítetek. Ezt a dinamikát kezelni mindig kihívást jelent. Amikor egy pilótával közlik, hogy többé nincs rá szükség, az az egyik legnehezebb időszak egy csapatnak. A versenyző tudja, hogy többé nem kell, a repedések a pajzson hamar megjelennek. A csapattól függ, hogy a lehető legjobban kezeljék ezt a helyzetet. Tudom, hogy a versenyzők ilyen szituációban problémásak lehetnek."
A Racing Point-előd Jordan és Midland korábbi csapatfőnökeként Colin Kolles-nak is van fogalma arról, hogy milyen nehéz lehet olyasvalakivel együtt dolgozni, akinek már kifelé áll a szekere az istállóból.
A román származású szakember szerint elsősorban a csapatfőnöki erényekkel nem rendelkező Mattia Binotto tehető felelőssé a kialakult helyzetért.
„Személyesen ismerem Binottót. Nagyon jó mérnök, de nem csapatfőnök. Véleményem szerint egy mérnök nem is lehet jó csapatfőnök. Ő olyan ember, akit a számok vezérelnek és nem az érzések. A mérnökök nem értik meg a pszichológiai oldalt" – nyilatkozta a német Sport1-nek.
A versenyzők nagyon érzékeny lények. Megérzik, amikor nem élvezik a csapat teljes támogatását. Úgy gondolom, hogy Sebastian és a csapat között már nincs meg az alapvető bizalom. Szerintem ez a fő probléma.
Akkor kezdődött, amikor még a világbajnoki címért harcolt, de már akkor sem kapta meg a csapat teljes támogatását. Akkor keletkeztek az első repedések a két fél kapcsolatában. Azután elkezdett hibázgatni, mert túl nagy kockázatot kellett vállalnia. Én úgy gondolom, hogy egy világbajnoki címért versenyző csapatnak kell legyen első számú pilótája, akire mindent feltesz. Két évvel ezelőtt ennek a pilótának Sebastiannak kellett volna lennie."
Kolles szerint a mostani szituációban a két fél különválásának bejelentése is szerepet játszott. A Sky Sportsnak korábban Vettel is utalt arra, hogy talán egy kicsit máshogy is lehetett volna intézni a szerződése körüli dolgokat. „A gond az, ahogyan elküldték – mondta Kolles. – Ez számít. A sajtóban arról írtak, hogy Vettel a pénzre hajt, de nem ez volt a helyzet, a csapat a koronavírus-járvány miatti nehézségekkel takarózott. Túl korán szakítottak Vettellel, amivel teljesen tönkretették a szezonjukat."