SCARPERIA, ITALY - SEPTEMBER 13: Lewis Hamilton of Great Britain driving the (44) Mercedes AMG Petronas F1 Team Mercedes W11 leads Valtteri Bottas of Finland driving the (77) Mercedes AMG Petronas F1 Team Mercedes W11 during the F1 Grand Prix of Tuscany at Mugello Circuit on September 13, 2020 in Scarperia, Italy. (Photo by Bryn Lennon/Getty Images)
Vágólapra másolva!
A Mercedes nem bánta volna, ha a verseny közben a rádióban elhangzott kérésének megfelelően Valtteri Bottas alternatív taktikával ered Lewis Hamilton nyomába a Toszkán Nagydíjon, a finn pilóta végül azonban mégsem kapott a hatszoros világbajnokétól eltérő keveréket. A csapat vezető stratégája elmondta, hogy miért nem.
A Toszkán Nagydíj még véletlenül sem volt egy unalmas futam, az izgalmakat azonban nem igazán az első helyért zajló csata szolgáltatta, noha a rajtoknál és újraindításoknál azért a versenyben vezető Mercedesek is összecsaptak. Ettől eltekintve azonban egy pillanatig sem forgott veszélyben Lewis Hamilton első helye, nem csoda, a mögötte haladó Valtteri Bottas közölte a csapattal, hogy a második kerékcserénél Hamiltonétól eltérő keveréket szeretne, hátha így lesz esélye legalább megtámadni a csapattársát. Ez végül nem történt meg, Andrew Shovlin, a Mercedes vezető stratégája pedig elárulta ennek okát.
Miután a futamot lágy gumin kezdték, az első piros zászlós megszakítás előtti biztonsági autós fázis alatt mindkét Mercedes közepes keveréket kapott. A finn pilóta később a pályán azonban nem tudta támadni Hamiltont, ezért utolsó esélyként az eltérő keverékhez nyúlt. Azaz csak nyúlt volna, a csapat ugyanis őt hívta ki előbb a bokszba, hogy feltegyék neki a kemény gumit, amelyeket egy körrel később Hamilton is megkapott.
Shovlin azonban elárulta, hogy normális esetben a pályán elfoglalt pozíciója miatt kedvezményezettnek számító Hamilton jött volna ki előbb. „A 30. körhöz közeledve mindkét autó közepes keveréken haladt. Arra számítottunk, hogy még egy kiállásunk lesz a versenyen. A 29-30. kör környékén azonban vibrációt észleltünk Valtteri első abroncsainál, ráadásul ez egyre jelentősebb mértékűvé vált.
Arra emlékeztetett minket, amit Silverstone-ban láttunk, ezúttal azonban meg akartuk előzni, hogy ilyesmi történjen
– utalt a 70. Évforduló Nagydíján elszenvedett defektekre a Mercedes által közzétett videóban. – Ennek eredményeként ahelyett, hogy az elsőbbséggel rendelkező Lewist hívtuk ki a bokszba, Valtteri jöhetett be."
A Mercedes rendszerint engedi versenyezni pilótáit, és bizonyos mértékben a taktika terén is hajlandó mozgásteret adni nekik, a felesleges kockázatot azonban általában kerülik.
Shovlin elmondta, hogy ezúttal viszont megengedték volna Bottasnak, hogy más utat kövessen, mint Hamilton, azaz ha a hatszoros világbajnok kemény keveréket kér, a finn közepest kapott volna és fordítva.
„Azt csináltuk volna, hogy Lewist hívjuk ki elsőként, mivel ő volt a kedvezményezett, majd ahhoz képest, amilyen keveréket ő kap, boldogan csináltunk volna valami mást Valtterivel. Ez azonban nem tervezett kiállás volt, hanem egy problémára reagáltunk, ennek eredményeként pedig a biztonságos megoldásra szavaztunk."
„Megvizsgáltuk, hogy a körülmények ismeretében melyik lehet a legjobb keverék. A közepes valamivel jobban kopott a vártnál, a második etap pedig rövidebb volt, mint amilyenre terveztük, illetve volt előnyünk a többiekhez képes, ezért a kemény keverék mellett döntöttünk" – magyarázta Shovlin, hogy a második cserénél miért a fehér oldalfalú Pirelliket kapta mindkét pilóta.
Bottast némiképp nyugtathatja a tudat, hogy még ha nem is adódik probléma a közepes keverékű gumijával, a második piros zászlós megszakítás valószínűleg akkor is keresztülhúzta volna a számításait, hiszen nem tudta volna kihasználni az eltérő taktikáját, miután az újraindításra mindkét autónak feltették a lágy abroncsokat.