A Cosworth korábbi Forma-1-es motorfőnöke, valamint Cyril Abiteboul, a Renault csapatfőnöke szerint is nagyon nehéz, egyben fontos időszak elé néz a Forma-1, mivel a Honda kiszállásával csak három motorgyártó marad a sportágban, amely 2026-ig még a jelenlegi motorformulával versenyez, miközben a világ teljesen más irányba tart.
A Honda kiszállásának másnapján megjelent írásunkban mi is rávilágítottunk arra, hogy a Honda az autóipari trendeket követve távozik 2021 végén a Forma-1-ből, a száguldó cirkusz pedig még évekig nem válhat vonzóvá az új gyártók számára, mivel 2025 végéig a jelenlegi motorszabályok lesznek érvényben.
A Forma-1-ben jelenleg fennáll a kockázata annak, hogy a sportág némileg irrelevánssá válik az autógyártóknak,
különösen azoknak, akik még nem invesztáltak bele, mivel az autóipar annál is gyorsabban változik, ahogyan az emberek öt évvel ezelőtt gondolták volna" – nyilatkozta Mark Gallagher, a Cosworth Forma-1-es részlegének korábbi főnöke a Reutersnek. – A Honda lépése, miközben sokkoló, teljes mértékben megfelel annak, ami világszerte történik. A Forma-1 számára ez pedig alapvető fontosságú kérdéseket vet fel arról, hogy mihez fognak kezdeni a következő három-négy évben."
Az autógyártók számára minden korábbinál fontosabbá vált a karbonsemlegessé válás (ezt az F1 2030-ra szeretné elérni), ezért az elektromos és tüzelőanyagcellás járművek irányába mozdulnak el.
Ilyesmire a Forma-1-ben még legalább hat évig, de vélhetően még ennél is tovább kell majd várni.
„Az olyan dolgok, mint a koronavírus-járvány, valójában még fel is gyorsították a folyamatot, mert az üzleti életben is mindenki arról beszél, hogy a világnak zöldebb helynek kell lennie a COVID után – világított rá Gallagher arra, hogy a vírus ebből a szempontból is rosszul érinti az F1-et. – A Forma-1 nincs túl irigylésre méltó helyzetben azzal, hogy a fosszilis üzemanyag alapú technológiákhoz kötötte magát egy olyan időszakban, amelyben a világ többi része más irányba halad."
Óriási a kontraszt jelenleg a világ egyetlen elektromos formaautós sorozata és a Forma-1 között abból a szempontból, hogy előbbiben tíz, utóbbiban jövőre pedig már csak három autógyártó szállít motorokat. Alejandro Agag, a Formula E alapítója ezzel együtt úgy gondolja, hogy a belső égésű motornak sem áldozott még le teljesen. Tekintve, hogy a jelenlegi erőforrások minden korábbinál hatékonyabbak, van még bennük potenciál, Cyril Abiteboul szerint azonban a marketingjükben rejlő lehetőségeket kellett volna jobban kihasználni.
A Renault csapatfőnöke szerint Stefano Domenicalinak, az F1 januárban munkába álló új elnök-vezérigazgatójának feladata lesz, hogy kitapossa az utat a 2026-ban érkező új motorszabály számára,
és olyan formulát találjon, ami eladhatóbbá teszi a sportágat ezen a téren, „A technológia csak akkor jó, ha az ember képes átadni az üzenetet. Nekünk ez nem sikerül – nyilatkozta Abiteboul. – Amiatt aggódom, hogy ha elveszítjük ebben a csatát, akkor ezen nagyon nehéz lesz változtatni. Talán el kell távolodnunk a jelenlegi erőforrásoktól annyira, hogy ismét át tudjuk adni, hogy mit is csinálunk. Stefano Domenicali legfontosabb feladata, hogy kezelje ezt a kérdést."