Megrengette a Forma-1-et, hogy a Honda október elején bejelentette, a 2021-es szezon végén távozik a sportágból, így a Red Bull csapatainak új motorszállító után kell nézniük. A döntés több kérdést is felvetett a japán gyártó motivációival és a világbajnokságban használt technológiák jövőjével kapcsolatban.
Chase Carey, az F1 leköszönő elnök-vezérigazgatója egy tőzsdei elemzőknek tartott tájékoztatón azzal nyugtatta a befektetőket, hogy mindössze a Honda gazdasági nehézségei okolhatók a távozás miatt, Vatanabe Kodzsi, a Honda márkakommunikációs igazgatója azonban a Nikkei Business című portálnak adott részletes interjúban tagadta ezt az álláspontot.
A szakember szerint a társadalmak a vártnál gyorsabb ütemben várnak választ arra, hogy milyen fenntartható mobilitási megoldásokkal jelennek meg a piacon a gyártók, és leszögezte, a koronavírus miatt visszaeső értékesítések „függetlenek” az F1-es programot érintő döntésüktől.
„Már tavaly nyár környékén latolgattuk, hogy be kell-e fejeznünk az F1-es projektünket – mondta. – Foglalkoztunk a távozás lehetőségével, de persze semmit sem döntöttünk el. A COVID-nak ehhez semmi köze. Már tavaly nyáron elkezdtünk tárgyalni erről, és ez fokozódott, amikor áprilisban megalapítottuk a fejlett erőforrás-energia laboratóriumunkat.”
„Ez egy olyan részleg, ami korszerű technológiákat fog fejleszteni, függetlenül a termékkínálatunktól. Az F1-es személyzetünkben az energiamenedzsment terén kimagasló szakemberek alkotják, ha úgy tetszik, a Honda saját Top Gunja. Úgy éreztük, hogy a társadalom elvárásai lehagynak minket, ha nem hasznosítjuk a tudásukat” – mondta.
Az igazgató úgy vélte, a belsőégésű motorokról az elektromos hajtásra nem egyik napról a másikra vált majd az autóipar, és a kutatások révén többféle forgatókönyvre is fel kell készülniük. Ezért „egyszerűen nem tudjuk mindkét [területet] párhuzamosan kezelni” és „kizárólag magunkra kell összpontosítani, hogy a termékkínálatunk biztosan a célunk felé haladjon.”
A Honda bejelentése után felmerült, hogy a Red Bull lehetőleg tovább használná a japánok technológiáját ahelyett, hogy a Ferrari vagy a Renault ügyfeleként folytatnák a versenyzést. Vatanabe szerint augusztus óta már jelezték a csapatnak, hogy a távozásuk valós lehetőség, a Red Bull pedig gyors döntést kért, és az igazgató szerint eleinte nem merült fel, hogy Honda-motorokkal folytassák.
„Azt mondták nekünk, hogy nem kell aggódnunk, mert vannak más lehetőségeik. Más szóval, akkoriban nem szóltak nekünk semmit a terveikről, amelyek a távozásunk utáni időszakra vonatkoznak” – árulta el, és kizárta azt is, hogy a gyárhoz kötődő tuningcég, a Mugen égisze alatt mégis a Forma-1-ben maradjanak.
„Nem, ezen nem gondolkodunk, legalábbis még nem, de a Red Bull azt közölte a médiával, hogy hozzá akarnak jutni a szellemi tulajdonunkhoz és a jelenlegi erőforrással folytatnák – emlékeztetett. – A sajtó minket is megkérdezett arról, hogy ezt hogyan oldanánk meg. A mi álláspontunk az, hogy ha ezt kérik tőlünk, akkor több, mint hajlandók vagyunk arra, hogy mozgásba hozzuk a dolgokat.”
Az igazgató viszont figyelmeztetett, hogy „ez azonban nem olyan egyszerű” dolog, és rámutatott, hogy „az F1 nem olyasvalami, amit féllábbal is meg lehet nyerni. Nagyon igyekeztünk, és mégsem nyertük meg a bajnokságot.”
„Ebből a szempontból kizárt, hogy folytassuk az F1-et és lépjünk a karbonsemlegesség felé, a csapat felé sem lenne tisztességes, ha így maradnánk. Ezért azt hiszem, csak annyit tehetünk, hogy mindent beleadunk az F1-ben még meglévő időnk során, aztán teljesen kiszállunk.”
A Honda lépése üzenetként is felfogható a Forma-1 felé, ami ugyan megfogalmazta, hogy szintén karbonsemlegessé kíván válni és egyre fenntarthatóbb üzemanyagokat használna, azonban egyelőre nem tudni, hogy mi jön a jelenlegi erőforrások után. A Honda képviselője elárulta, felkérték őket arra, hogy egyeztessenek a jövőbeli technológiákról.
„Van néhány közös dolog – utalt az F1 és a Honda mobilitással kapcsolatos megközelítésére. – Sok dolog viszont még nem dőlt el a következő motorszabályok ügyében. Az F1 felkért minket, hogy vegyünk részt az erről szóló tárgyalásokban, amíg még a sportban vagyunk.”