A Forma-1 mezőnye kilenc és fél évvel a legutóbbi verseny után ismét Isztambulba, a Török Nagydíj helyszínére látogatott. Ez önmagában még nem kellett volna, hogy gondot okozzon a csapatoknak, azonban a kevesebb mint két héttel ezelőtti újraaszfaltozásnak köszönhetően nem teljesen világosak az erőviszonyok, főleg ami az egykörös tempót illeti.
Ráadásul a pályát még fel is locsolták, így a borzasztó tapadási körülmények miatt az első szabadedzésen senki nem futott olyan időt, amely a kvalifikáción releváns lehet. A második gyakorláson már jobb volt a helyzet, de vélhetően a pálya még tovább fog javulni, amire eljutunk a Q1-ig. Ráadásul a végeredmény sem tűnik reálisnak, hiszen Max Verstappen mellett Charles Leclerc is a Mercedesek előtt végzett, amit akkor is nehéz elhinni, ha a brackley-iek elég pesszimista képet festenek önmagukról.
Egyelőre úgy néz ki, hogy a Mercedes a szokásosnál nehezebb hétvége előtt áll. A délelőtti szabadedzés végeredményére ugyan még lehet legyinteni, de délután is csupán a 3. és a 4. legjobb időt autózták, Verstappen pedig 575 ezredmásodperccel verte Valtteri Bottast és további 27 és fél századdal Lewis Hamiltont.
Ebben a szezonban ez a harmadik alkalom, hogy a második gyakorláson a holland pilóta végzett az élen, azonban előnye a második spielbergi és a spái hétvégén sem volt nagyobb 1 tizednél az erősebbik Mercedeshez képest.
Ha pusztán ebből indulunk ki, akkor a holland pilótának minden eddiginél nagyobb esélye van arra, hogy ebben a szezonban először megfossza a címvédő istállót a pole pozíciótól, és ezzel elvegye annak a lehetőségét, hogy a történelem során először egy csapat egész idényben kisajátítsa az első rajthelyet.
Hogy ennek mekkora az esélye, azt csak találgatni tudjuk, de az biztos, hogy a Mercedesnél nem túl optimisták. Andrew Shovlin szerint a riválisok egyelőre könnyebben megbirkóznak az újraaszfaltozott pálya jelentette kihívásokkal mind az egykörös, mind a versenytempót illetően. A csapat vezető versenymérnöke odáig ment, hogy kijelentette, a Red Bull mellett van egy másik istálló is, amely jelenleg előttük járhat.
„Úgy tűnik, mi nehezebben hozzuk a megfelelő hőmérsékleti tartományba a gumikat, és annak ellenére, hogy próbálkoztunk néhány változtatással, megmaradt a Red Bullhoz képesti teljesítménykülönbség, és a Ferrari is gyakran előttünk volt – értékelt a második szabadedzés után. – A körülmények nyilvánvalóan szokatlanok, az adatokból pedig számos érdekességet tanulhatunk.
Szombaton jön az időmérő, vasárnap pedig a futam, momentán viszont nem vagyunk jó formában, és nehéz hétvége elé nézünk, ha az éjszaka során nem tudunk jelentősen fejlődni.”
Ezek után felmerül a kérdés, hogy a Mercedesnek valóban kell-e félnie a Ferraritól, azon belül is elsősorban Leclerc-től. A monacói versenyző 2. pozíciója jelzi, hogy a maranellóiak talán elindultak felfelé, ugyanakkor azért hatalmas meglepetés lenne, ha rögtön az első sorért tudna harcolni.
Ráadásul Shovlin mondandójából is egyértelműen kiderül, hogy a címvédő az új aszfalttal járó problémák miatt szenved. Az idő viszont mindenképpen nekik dolgozik, hiszen a pálya minden megtett körrel egyre jobban felgumizódik, így a tapadás is folyamatosan javul.
Emiatt pedig az időmérőn vélhetően sokkal jobb köröket fogunk látni, mint péntek délután.
Ami a középmezőnyt illeti, a Ferrari mellett egyelőre az Alpha Tauri tűnik meggyőzőnek, az első nyolc pozíciót a két élcsapattal kiegészülve ők szerezték meg. A konstruktőri dobogóért hajtó istállók közül egyelőre egyik sem tűnik meggyőzőnek. A pálya állapotának javulása az ottani erőviszonyokon is változtathatna, de péntek éjszaka leszakadt az ég a helyszínen, így az eső lemosta az eddig felrakódott gumit.
Ha mindez még nem lenne elég izgalmas, a Q3 stratégiailag is igencsak érdekes lehet, ugyanis könnyen elképzelhető, hogy a Portugál Nagydíjhoz hasonlóan most sem lesz egyértelmű, hogy egy szettel hány mért kört érdemes teljesíteni.
Akár az is elképzelhető, hogy Törökországban is az fogja eldönteni a pole pozíciót, hogy erre a kérdésre ki válaszol jól.
Mindezek mellett azt is fontos megjegyezni, hogy egyáltalán nem biztos, hogy a kvalifikációt száraz körülmények között fogják megrendezni. ugyanis az előrejelzések szerint 40 százalék az esély arra, hogy elered az eső.
A Forma-1 és az Amazon Web Services újabb grafikát fejlesztett ki, ami az időmérő végeredményét próbálja megjósolni. A Twitteren közzétett videó tanúsága szerint egy algoritmus múltbeli és valós adatok alapján tesz kísérletet a különbségek megállapítására. A végeredmény a köridőkből, a pálya és az az abroncsok állapotából, a becsült tapadás- és üzemanyagszintből, valamint az autók és a keverékek közötti várható különbségekből tevődik össze.
Az F1 és az AWS már eddig is próbálta különböző grafikákkal színesebbé tenni a televíziós közvetítést, ám ezek nem mindig fedték a valóságot, gondoljunk csak a gumik állapotát jelző ábrára. A mostani minden bizonnyal szombaton fog debütálni, de a változó körülmények miatt könnyen lehet, hogy a legpontosabb előrejelzést nem az isztambuli hétvégén fogjuk kapni.
Akár így, akár úgy, de a megszokottnál jobban benne van a pakliban, hogy az időmérőn nem valamelyik Mercedes-pilóta szerzi meg a pole pozíciót. A futamra azonban valószínűleg visszatér a megszokott felállás, azaz a feketére festett Ezüstnyilak győzelmére legfeljebb Verstappen lehet veszélyes.
Elöljáróban annyit mindenképpen le kell szögeznünk, hogy a grafikonok ezúttal nem a megszokott képet mutatják.
Az értékelhetetlen időkkel nem szoktunk foglalkozni, aminek következtében az ábrákon ritkán vannak komoly ingadozások egy adott pilóta etapjában. Ezúttal viszont tendencia volt, hogy a mezőny tagjai nem tudják körökön keresztül közel ugyanazt a tempót autózni, és egyszer csak az addigiaknál sokkal rosszabb idővel jelentkeznek. Emellett az is érzékelhető volt, hogy a gumimelegítés többeknél másodpercekben mérhető problémát okozott.
Ennek ellenére annyi mindenképpen látszik, hogy versenytempót tekintve a Mercedes tűnik a legjobbnak. A fenti grafikon alapján Verstappen az elején felveszi velük a versenyt, de utána jelentősen lelassul. Igaz, ő maradt kint a legtovább, ami akár jó jel is lehet számára.
Az viszont már kevésbé, hogy az első versenyszimulációs etap második felében a holland versenyző tempója olyannyira visszaesett, hogy még Leclerc is folyamatosan gyorsabb volt nála.
Ha azonban végig száraz marad az időjárás, akkor vasárnapra jelentősen feljavul a pálya állapota, ez pedig vélhetően nem a Ferrarinak kedvez.
Mindezek ellenére a maranellóiak az időmérő mellett a futamot is optimistán várhatják, hiszen a középmezőnyből a monacói versenyző teljesítette a legjobb versenyszimulációt. (Sebastian Vettel közepes abroncsokon ment az első etapja során, így őt nehéz beilleszteni az erősorrendbe.) A verseny azonban továbbra is szorosnak tűnik, főleg Alexander Albon, a McLaren és a Racing Point között, de az Alpha Tauri sincs sokkal lemaradva tőlük.
Egy középcsapat viszont a képen felfelé, de a valóságban lefelé lóg ki igen látványosan: a Renault.
Igaz, Esteban Ocon egyáltalán nem teljesített versenyszimulációt, és Daniel Ricciardónak is csak pár körig tartott, de a nyilatkozatok alapján úgy tűnik, hogy valóban bajban vannak, és nem valószínű, hogy a verseny után még mindig a konstruktőri bajnokság 3. helyén lesznek. A pilóták Ciaron Pilbeam vezető versenymérnökkel egyetemben elmondták, hogy nincs meg a kellő tempó, bár a második szabadedzés végén tettek némi előrelépést ezen a téren.
Száraz időmérő, illetve rajt esetén a gumistratégia több szempontból is érdekes lehet. Könnyen lehet ugyanis, hogy többen közepes gumikkal próbálnak meg bejutni a Q3-ba a taktikai előny reményében. Ezzel azonban vigyázni kell, ugyanis a Pirelli becslése szerint ez a keverék 9 tizeddel lassabb a lágynál, ráadásul a felmelegítése is problémát okozhat.
Ez utóbbi pedig az első körökben is idézhet elő furcsa helyzeteket, ahogyan ez a Portugál Nagydíjon is megtörtént, amikor Carlos Sainz általános megdöbbenést keltve néhány körre átvette a vezetést.
Ennek az volt az oka, hogy a közepeseken induló Mercedesek a rajt után igencsak szenvedtek. Igaz, hosszú távon viszont egyértelműen az ő stratégiájuk bizonyult kifizetődőnek.
Ugyan csak 30 százalékos valószínűséggel, de a futam napjára is igaz, hogy eleredhet az eső, ami a pálya állapotát figyelembe véve extrém izgalmakat hozhat. Ami a biztonsági autót illeti, a körülmények adottak a hibázáshoz, de a nagy bukótereknek köszönhetően eddig mindenkinek sikerült elkerülnie az autótörést.