Így találhatta volna el Grosjean fejét a korlát, ha nincs a glória - Fotó

Forma-1, Bahreini Nagydíj, Romain Grosjean, baleset, szalagkorlát
BAHRAIN, BAHRAIN - NOVEMBER 29: The hole in the fence is pictured following the crash of Romain Grosjean of France and Haas F1 during the F1 Grand Prix of Bahrain at Bahrain International Circuit on November 29, 2020 in Bahrain, Bahrain. (Photo by Clive Mason - Formula 1/Formula 1 via Getty Images)
Vágólapra másolva!
Rémisztő belegondolni, hogy mi történt volna Romain Grosjeannal, ha pár évvel korábban szenvedi el a Bahreini Nagydíjon történt balesetet. Egy Reddit-felhasználó grafikával mutatta be, hogy miként találkozott volna a pilóta feje a korláttal az óriási becsapódás során.

Noha az FIA hivatalos vizsgálatának eredményéig várni kell azzal, hogy bizton kijelenthessük: Romain Grosjean életét a Forma-1-be 2018-ban bevezetett glória mentette meg, a versenyzők, csapatfőnökök és az F1 technikai stábja már most is egyetért abban, hogy alighanem a fejvédő szerkezet előtti időkben a Haas pilótája belehalt volna a Bahreini Nagydíjon látott balesetbe. Hogy mi történt volna a franciával, ha nincs az autóján a bukókeret, azt az egyik Reddit-felhasználó szemléltette.

I did a real fast 3d render for any doubters left. If there wasn't a halo the barrier would've hit him very hard. from r/formula1

A render jobb oldalán az látható, ahogy a glória gyakorlatilag felgyűrte maga előtt a szalagkorlátot, kialakítva azt a rést, amelyen aztán a teljes monocoque átment, majd jobb oldalára dőlve megpihent. A bal oldali render pedig azt mutatja, hogy mi lett volna a helyzet glória nélkül. Noha azt a készítő is hangsúlyozta, hogy kizárólag a felvételek tanulmányozásával hozta létre a rendert, azaz nem adatokra támaszkodott,

mégis igen valószínűnek tűnik, hogy ahogyan Jules Bianchi 2014-ben a darut, úgy Grosjean a védőkorlátot fejelte volna le.

Mindez három okból is arra enged következtetni, hogy sokkal súlyosabb következményei lettek volna a balesetnek. Az egyik, hogy a múltban számos alkalommal láthattunk már védőkorlát által konzervként felhasított autóban meghalni versenyzőket a fémdarab okozta sérülésekben, a másik pedig a lassulás mértéke, hiszen

Grosjeanra több mint 50G-s lassulás hatott, ezt azonban nagy részben nem a francia pilóta testének, hanem a körülötte levő kasztninak kellett elnyelnie.

Amennyiben azonban a 200 km/h feletti becsapódásnál a feje találkozott volna a korláttal, akkora lassulást kellett volna elviselnie, amekkorát az emberi szervezet képtelen. Ebbe halt bele Bianchi is.

Ha nincs a glória, ez a korlát könnyedén kiolthatta volna Grosjean életét Forrás: Formula 1 via Getty Images/2020 Formula One World Championship Limited/Clive Mason

A harmadik ok a sokkal súlyosabb végkifejletre a korláttal való találkozás esetén pedig pusztán a pilóta fejére mért ütés lehetett volna.

Ha nem okoz életveszélyes sérüléseket, akkor sem nehéz elképzelni, hogy egy korlát lefejelésétől Grosjean elveszítette volna az eszméletét, ebben az esetben pedig nem tudott volna kimászni az égő roncsból.

Természetesen ez is csak puszta feltételezés, de a tűz méretét és a 27 másodpercig a lángok között ülő Grosjean enyhe sérüléseit elnézve már így is a határán volt a még elviselhető időtartamnak, hiszen a tűzálló overál sem tart ki bármeddig, nem beszélve a mérgező gázok belélegzéséről.

Grosjean önerőből szállt ki az égő roncsból

Christian Horner, a Red Bull csapatfőnöke szerint Grosjeannak „a glória mentette meg az életét.

Hogy ez valóban így van-e az az FIA vizsgálata után derül majd ki. „Mint minden baleset, és még inkább minden komoly baleset esetében az FIA biztonsági részlege vezeti a vizsgálatot – nyilatkozta Michael Masi versenyigazgató. – A formaautós bizottság is részt vesz benne, amelynek technikai oldalról az F1 is részese. Emellett a csapatokat és technikai igazgatókat, valamint a pályák bizottságát is bevonjuk. Az FIA-csoport különböző részei és a különböző területek szakértői egyaránt meg fogják vizsgálni az esetet és megnézik, hogy mit tanulhatunk belőle, min fejleszthetünk. A kicsi és a nagy balesetekből is mindig van mit tanulni."

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!