Miután az idei év elején hivatalossá vált, hogy a szaúd-arábiai olajtársaság, az Aramco szponzorként szerepet vállal az F1-ben, hamar szárnyra kaptak azok a pletykák is, amelyek szerint az ország – ahol az utóbbi években komolyan kezdték venni az élvonalbeli sportesemények rendezését - futamot is kíván rendezni.
November elején, röviddel a 2021-es versenynaptár-tervezet közzététele előtt hivatalosan is bejelentették, hogy létrejött a megállapodás, amelynek értelmében Dzsiddában, egy városi pályán, villanyfény mellett rendezik majd az összecsapást.
Arról sem a helyi szervezők, sem a Formula One Management nem árult el részleteket, hogy milyen jellegű lesz ez a bizonyos városi aszfaltcsík, az F1 elsőszámú pályafelelőse, az új helyszín tervezésével és kivitelezésével megbízott Hermann Tilke azonban egy háttérbeszélgetés során csepegtetett némi információt az Origónak:
Egyelőre annyit árulhatok el, hogy egy óriási kihívást jelentő, érdekes és gyors pálya lesz. Tényleg nagyon gyors, pláne annak fényében, hogy egy városi pályáról beszélünk" –
mondta a német szakember, amikor az új komplexum jellegéről kérdeztük.
Tilke szerint nyomós oka van annak, hogy egyelőre nincsenek konkrétabb információk a pálya nyomvonalával, karakterisztikájával kapcsolatban. Míg normál esetben három vagy akár négy évvel korábban elkezdődnek a tervezési munkálatok, addig Dzsidda esetében más a helyzet:
Többet egyebek mellett azért sem árulhatunk el, mert a tervezési munkálatokat csak most kezdtük meg, együttműködve az F1-gyel. Egyelőre a nyomvonal előzetes változata áll csak készen, de az már most nyilvánvaló, hogy tényleg nagyon gyors pálya készül, amely komoly kihívást jelent majd a versenyzők számára."
Arra a kérdésre, hogy a pályaépítéssel kapcsolatos feszített menetrend esetleg veszélyeztetheti-e a futam megrendezését, Tilke határozott nemmel felelt, azt ugyanakkor elismerte, hogy komoly teher alatt dolgoznak
Abszolút, valóban nyomás alatt vagyunk, hiszen egyetlen év alatt kell elkészülnünk mindennel. Ez óriási kihívás, már-már olyan, mint amikor az F1-es istállóknak az új autókat építik a következő szezonra!" –
fogalmazott a szakember.
Mint ismeretes, a 2021-es versenynaptár-tervezetben november 28-i dátummal szereplő Szaúd-arábiai Nagydíj alaposan felkavarta az indulatokat. Emberi jogi szervezetek sora adott hangot felháborodásának, azt hangsúlyozva, hogy az F1 látogatása más, a szaúdiaknál szintén vizitáló prominens sportokhoz – például Dakar-rali, Formula E, tenisz, boksz és golf események - hasonlóan azt a célt szolgálja, hogy az ország vezetői eltereljék a figyelmet a problémákról.
Szaúd-Arábiát fontos piacnak tekinti a világbajnokságot szervező Formula One Management (FOM), azonban a döntést nem gazdasági érvekkel igyekeznek védeni: „A jó erejével a sportnak mindig egyedülálló szerepe volt a különböző kultúrák összehozásában és a határok átlépésében" – mondta a FOM elnök-vezérigazgatója, Chase Carey, a gondolat pedig az ügyben megszólaló F1-es csapatfőnököktől is visszaköszönt az utóbbi időben. Az amerikai üzletember hozzátette:
Szaúdi partnereink olyan versenyt terveznek, amely a szó legszorosabb értelmében óriási látványosság lesz, mi pedig örömmel nyújtunk segítséget partnereinknek abban, hogy új, izgalmas élményeket nyújthassanak Szaúd-Arábia lakosságának."
A befektetőket egyébként a megfogalmazott kritikák nem riasztották meg: az Aramco csatlakozásának év eleji híre pozitív hatást gyakorolt az F1-es részvények árfolyamára és ugyanez volt tapasztalható a Szaúd-arábiai Nagydíjjal kapcsolatos bejelentés után is.