BAHRAIN, BAHRAIN - DECEMBER 04: Sparks fly behind George Russell of Great Britain driving the (63) Mercedes AMG Petronas F1 Team Mercedes W11 during practice ahead of the F1 Grand Prix of Sakhir at Bahrain International Circuit on December 04, 2020 in Bahrain, Bahrain. (Photo by Clive Mason - Formula 1/Formula 1 via Getty Images)
Vágólapra másolva!
A második szabadedzésen látott versenyszimulációk alapján George Russell reálisan a dobogó harmadik fokát célozhatja meg, Max Verstappen viszont joggal reménykedhet győzelemben. A középmezőny sorrendje teljességgel megjósolhatatlan.
Miután Lewis Hamilton nem vehet részt a Szahíri Nagydíjon, a Forma-1-es közvélemény egy emberként figyeli, hogy mire megy George Russell a hétszeres világbajnok helyén. Nos, a brit pilóta jól kezdett, és mindkét szabadedzésen az élen végzett, de az eredmények önmagukban nem adják vissza a valós képet, és ezt ő is tudja.
Galéria: A Szahíri Nagydíj pénteki eseményei - Galéria
1/62
BAHRAIN, BAHRAIN - DECEMBER 04: George Russell of Great Britain and Mercedes GP walks in the Paddock before practice ahead of the F1 Grand Prix of Sakhir at Bahrain International Circuit on December 04, 2020 in Bahrain, Bahrain. (Photo by Mark Thompson/Getty Images)
Az időmérőnek Valtteri Bottas jóval nagyobb esélyekkel fog nekivágni, sőt, elképzelhető, hogy Russell inkább Max Verstappennel lesz versenyben. Persze lehetséges, hogy előhúz valamit, és nem szakad meg a hatalmas sorozata, de még ha így is lesz, versenytempóban még nagyobbnak tűnik a különbség.
Olyannyira, hogy pusztán a köridők alapján ebben a tekintetben sokan jobban teljesítenek nála, de aki azt várja, hogy a 22 esztendős versenyző még a dobogóról is lecsúszik, az vélhetően már átesett a ló túlsó oldalára.
Az első hármas mögött viszont megjósolhatatlan a sorrend, bár a McLaren és a Ferrari lefelé lóg ki a középcsapatok közül, de az ő helyzetük sem reménytelen.
Hibái ellenére Bottas az időmérő esélyese
Az első szabadedzésen Bottas Mercedese hamar megsérült, így nem tudta belőle kihozni a maximumot, míg a második gyakorláson ő autózta a legjobb időt, de ez az eredményekben nem jelenik meg, ugyanis a sportfelügyelők azt a körét pályaelhagyás miatt elvették. A 4. és a 11. hely tehát kétségtelenül nem mutat jól, de a kilencszeres futamgyőztes ennél sokkal előrébb tart.
Bottas elvett és Russell leggyorsabb köre között 207 ezred a különbség, utóbbi pedig úgy véli, hogy a pályaelhagyást is figyelembe véve 10-15 század a differencia köztük.
Ez nem tűnik olyan soknak, de nem szabad elfelejteni, hogy egy átlagos pályán ez hozzávetőlegesen másfélszer akkora lenne.
A Forma-1 és az Amazon Web Services által közösen kifejlesztett program alapján ráadásul Russell sokkal közelebb lesz Verstappenhez, ugyanis a msodik szabadedzés közvetítése alatt látható grafika alapján a két Mercedes között valójában 28 század a különbség, míg a holland pilóta várható lemaradása csupán 5 század a beugró versenyzőhöz képest. Verstappen ráadásul elárulta, hogy egy körön nem találták meg az optimális beállításokat, így a Red Bullban elméletileg még van potenciál.
Ezek alapján Russell Bottas hibájában, valamint korábbi időmérős szereplésében reménykedhet, hiszen eddigi 36 kvalifikációja során rendre megverte aktuális csapattársát. Ugyanakkor amit sejteni lehetett, az beigazolódni látszik, vagyis Bottas minden eddiginél nagyobb kihívást jelent számára.
A középmezőnyt egy körön két, jól elkülöníthető részre lehet osztani. Alexander Albon, valamint a Renault, a Racing Point és az Alpha Tauri jó eséllyel pályázik arra, hogy bejusson a Q3-ba, a csapatok esetében akár mindkét autóval.
A McLarennél és főleg a Ferrarinál viszont jelenleg úgy néz ki, hogy egy pilóta továbbjutása is bravúr lenne.
Az időmérőre azonban változhat a felállás, és nem csupán azért, mert péntekről szombatra még lehet fejlődni. A forgalom ugyanis hatalmas lesz a Q1-ben, még akkor is, ha az élcsapatok pilótái a végén már nem jönnek ki. A mérnökök szerepe így a szokásosnál is fontosabbá válik, mert ha valamelyik versenyző forgalomba keveredik, könnyedén elvérezhet már az első szakaszban, főleg ilyen kis különbségeknél.
A pálya nem a legizgalmasabb, ráadásul a rövid kör miatt a rádión folyamatosan figyelmeztetnek a forgalom miatt
– mondta Verstappen. – A második szektorban jó néhány kanyart vakon veszünk be, és ez veszélyes lehet, amikor próbáljuk lehűteni a gumikat, hogy aztán még egy gyorskört fussunk.”
Versenytempóban a Red Bull veri a Mercedest
A versenyszimulációk során Verstappen jobban teljesített a Mercedeseknél, és ezt mind a brackley-ieknél, mind a Red Bullnál elismerik. Ugyanakkor a múlt heti Bahreini Nagydíj előtt hasonló volt a képlet, viszont a futamon Hamilton nagyon simán tartotta maga mögött a holland versenyzőt.
Mindenesetre tény, hogy az első kört leszámítva jól látható a sorrend a három élversenyző között az első hosszú etapoknál: Verstappent Bottas követte, Russell pedig mindkettőjüktől elmaradt. (Igaz, a versenyszimulációt nem ugyanakkor kezdték.) Andrew Shovlin úgy véli, a címvédő gyengélkedése egyértelműen a pálya karakterisztikájából adódik.
„Érdekes volt egy ennyire rövid és ilyen kevés kanyarral rendelkező pályán menni – nyilatkozta a Mercedes vezető versenymérnöke. –
A közepes és nagysebességű kanyarok hiánya miatt változtattunk a beállításokon, hogy az autó jól működjön a lassú kanyarokban, hiszen ez múlt héten nem volt az erősségünk.”
Bottas még csak-csak tudta tartani Verstappen tempóját, Russell lassulása viszont szembetűnő volt. A brit pilóta a 3. körétől kezdve egyre gyengébb időket autózott, a 7. köre már 1 perc feletti volt. A második szabadedzés után ő is elismerte, hogy a magas üzemanyagszinten teljesített etap során szenvedett, ami az ő szempontjából azért baj, mert a futamnak ez lesz az egyik kulcsa.
Russell mentsége, hogy még nincs hozzászokva az autóhoz, ugyanakkor vasárnapig mindenképpen fejlődnie kell, mert jelen állás szerint nem csupán Bottas és Verstappen teljesített jobban nála. Többek között Albon is, aki ugyan nem kezdett jól, de a középmezőny többi tagjával ellentétben nem lassult le annyira. A thai pilóta ennek megfelelően elégedetten értékelte a versenytempóját.
Ennek ellenére önerőből legfeljebb akkor lehet harcban a dobogóért, ha az időmérőn nem végez túlságosan hátul, ami nem lesz könnyű.
A 24 éves pilóta elmondta, hogy az első szabadedzésen nagyobb volt a tapadás, mint a másodikon, ami nem jelent jót, hiszen a kvalifikáció időpontja az esti gyakorláséhoz van közelebb.
Ami a középmezőny többi tagját illeti, bizonyos szempontból ugyanúgy két részre lehet osztani a csapatokat, és a Ferrari, valamint a McLaren ezúttal sem abba a csoportba kerül, melynek tagjai bizakodóak lehetnek.
Ennek viszont elsősorban az az oka, hogy mindkét istállót megbízhatósági problémák sújtották.
A wokingiak esetében Carlos Sainz az első, míg Lando Norris a második gyakorláson küszködött problémával, de egyikük sem járt annyira pórul, mint Charles Leclerc, aki váltóhiba miatt lényegében az esti gyakorlás teljes egészét kiülte. Mindezek következtében ezekről a csapatokról nincs sok információnk.
A brit és a monacói versenyző egyáltalán nem teljesített versenyszimulációt, de a spanyol pilóta etapja is jóval rövidebb volt a többiekénél, ráadásul valamivel gyengébbnek is tűnt. Sebastian Vettelről pedig azért nem tudtunk meg sok mindent, mert ő a közepes keverékű abroncsokon autózott, így nem meglepő, hogy a középmezőnyből ő volt a leglassabb.
A Racing Point, a Renault és az Alpha Tauri között teljességgel megjósolhatatlan az erősorrend.
Az ábrán is remekül látszik, hogy Pierre Gasly és Daniel Ricciardo hasonló köröket autóztak, Sergio Pérez pedig mindkettőjüknél jobban kezdett, de körei túlságosan rapszodikusak voltak ahhoz, hogy nagy biztonsággal meg lehessen ítélni a silverstone-iak helyzetét.
A második szabadedzés végeztével mindhárom istálló érintettjei optimistán nyilatkoztak, Gasly konkrétan ki is jelentette, hogy a hosszú etapokon csapata nagyon versenyképesnek tűnt. Ricciardót annyiban hátráltatták, hogy kipróbáltak vele egy újítást, de
Ciaron Pilbeam, az enstone-iak vezető versenymérnöke szerint ez nem igazán vetette vissza az ausztrál pilótát.
Mindenesetre a Renault és főleg a Racing Point nagy esélyt kapott, hogy közelebb férkőzzön a McLarenhez a konstruktőri világbajnoki tabellán. Ha a jelenlegi erőviszonyok a futamon is nagyjából visszaköszönnek, akkor a silverstone-iak jelentősen csökkentik a hátrányukat, ami izgalmas szezonzárót vetít előre.
A Bahreini Nagydíjhoz hasonlóan a stratégia ezúttal is érdekes lesz. A Pirelli annak ellenére jósol két kiállást, hogy az abroncsok sokkal kisebb terhelésnek vannak kitéve, és minden bizonnyal a többség egyszer a lágy, kétszer a közepes abroncsokat fogja használni. A sorrend viszont nem mindegy, és annak ellenére, hogy az első etapját szinte mindenki lágyakon futotta,
elképzelhető, hogy néhányan a körülbelül 4 tizeddel lassabb sárga oldalfalú gumikon próbálkoznak a Q2-ben.
A biztonsági autó nyilvánvalóan megkavarhatja a futamot, de nem kell ilyen baleset ahhoz, hogy valaki tönkretegye saját futamát. Bottas még az időmérő kapcsán emelte ki, hogy a középső szektor rendkívül göröngyös, de mi hozzátesszük, hogy elég egy apró pályaelhagyás azon a szakaszon, és a padlólemez máris könnyedén megsérülhet.