BERLIN, GERMANY - AUGUST 06: In this handout provided by FIA Formula E, Antonio Félix da Costa (PRT), DS Techeetah, DS E-Tense FE20 leads the field away at the start during the ABB FIA Formula E Championship Round Seven - Berlin E-Prix on August 6, 2020 in Berlin, Germany. (Photo by FIA Formula E, Alastair Staley/FIA ABB Formula E via Getty Images)
Vágólapra másolva!
A Mercedes Formula E-ben szereplő istállójának csapatfőnöke úgy véli, nemsokára megkezdődik a kétirányú átjárás az elektromos széria és az F1 között mind a pilóták, mind a szakemberek terén.
A Formula E viszonylag új sorozatnak számít, hiszen 2014-ben indult, a következő idény pedig a széria hetedik szezonja lesz. Éppen ezért össze sem hasonlítható a Forma-1 több mint 70 éves történelmével, ennek fényében pedig nem meglepő, hogy a korábbi F1-es pilóták közül olyanok kaptak lehetőséget a sorozatban, akik előbbi mezőnybe valamiért már nem kellettek, fordított útvonalon pedig még egyáltalán nem volt pilótamozgás a két széria között.
Azonban ma már teljesen más a helyzet, mint hat éve, az első szezonban ugyanis 17, egykor a Forma-1-ben is szerephez jutó versenyző fordult meg a rajtrácson, a következő idény rajtlistáján viszont már csak hat ilyen név szerepel. Sőt, jelen állás szerint egyetlen olyan bemutatkozó sem lesz, aki korábban részt vett F1-es hétvégén. Ezzel párhuzamosan a Formula E a 2020–21-es kiírásra megkapta a világbajnoki státuszt, ennek következtében a közeljövőben akár az F1 kapuja is megnyílhat az elektromos széria tagjai számára.
Úgy gondolom, a Formula E nemsokára eléri azt a pontot, hogy mindkét irányban lehet áramlás, amit nem csupán a pilótákra értek
– idézi Ian Jamest, a Mercedes Formula E-ben szereplő istállójának csapatfőnökét az Autosport. – Nézzük meg az egész személyzetet: a mérnököket, a szerelőket, a menedzsmentet és a versenyzőket! Fennáll annak a lehetősége, hogy az emberek évről évre vándoroljanak a két sorozat között, van néhány erős érv emellett. A hetedik szezonunkat fogjuk megkezdeni, az elsőt világbajnokságként, szóval megérdemeljük a státuszunkat, ami a jövőben segítségünkre lesz.”
Ha James jóslata beigazolódik, akkor az pont a Formula E-ben az előző évben debütáló Mercedes számára lehet a legkedvezőbb, hiszen egyedüliként rendelkeznek csapattal mindkét sorozatban (igaz, a Forma-1-es alakulatot már csak egyharmad arányban birtokolja a Daimler). Ráadásul az F1-es istállóhoz hasonlóan a Formula E-csapat központjai is Brackley-ben, illetve Brixworth-ben találhatóak.
Egyelőre azonban még egyirányú az átjárás, és ezt James története is bizonyítja.
2011 és 2015 között ugyanis a brixworth-i High Performance Powertrains programirányításáért felelt, tavaly óta pedig ő irányítja a Formula E-ben szereplő gárdát. A Nico Rosberg, majd Valtteri Bottas versenymérnökeként tevékenykedő Tony Ross pedig a Mercedes elődjének tekinthető HWA istállóhoz távozott.
Ugyanakkor vannak arra utaló jelek, hogy Jamesnek igaza lesz. Jean-Éric Vergne esetében például tavaly felmerült, hogy visszatérjen a Forma-1 mezőnyébe, António Félix da Costa pedig a szintén nagy hagyományokkal rendelkező IndyCarban kapott tesztelési lehetőséget.