A héten hivatalossá vált, hogy Fernando Alonso megkapta az engedélyt az FIA-tól, hogy két nappal a szezonzáró után részt vehessen a fiatal pilóták tesztjén Abu-Dzabiban. A döntés hatalmas port kavart az F1-es paddockban, mert a riválisok szerint ez szembemegy azzal, amiben korábban megegyeztek.
Éppen ezért néhányan már azt szeretnék elérni, hogy a többi, a holtszezonban eligazoló versenyző is szerepelhessen leendő csapatának színeiben, hogy megszokja az autót. Carlos Sainz kijelentette, hogy szerinte neki is meg kellene kapnia a lehetőséget, hogy a Ferrarit tesztelhesse, jelenlegi főnöke, Andreas Seidl viszont másképp látja a helyzetet. Hasonló cipőben jár a jövőre Aston Martinná váló Racing Pointhoz szerződő Sebastian Vettel is, aki értetlenkedve áll az egész szituáció előtt.
„Természetesen – válaszolta az RTL-nek arra a kérdésre, hogy ha lenne rá lehetősége, akkor már idén beülne-e a silverstone-iak autójába. – Ugyanakkor
kissé meglepett, hogy ez most előjött, mert a csapatok megegyeztek, de úgy tűnik, mégsem, és mindenkire vonatkozik valamilyen különleges szabály.
Nem tudom, jelenleg mi a helyzet, de egy ilyen teszt nyilvánvalóan segítene. Nem értem ezt az egészet, számomra bábszínház jellege van.”
A McLaren és a Racing Point nem vesz részt ezen a teszten, mivel nincs olyan fiatal pilótájuk, akit be tudnának ültetni. Seidl kijelentette, hogy a wokingiak semmiképpen sem változtatnak a döntésükön, kollégája,
Otmar Szafnauer szavaiból pedig arra lehet következtetni, hogy nem terjesztené ki még jobban a szabályokat, hanem Alonsótól is elvenné a lehetőséget.
„Meg kell vizsgálnom a szabályokat – jelentette ki a Racing Point csapatfőnöke a Szahíri Nagydíj hivatalos sajtótájékoztatóján. – Meglepett, hogy Fernando engedélyt kapott a teszten történő részvételre, úgyhogy beszélnünk kell az FIA-val.
Szerintem a regulák világosan kimondják, hogy ez egy fiatal pilóták számára kiírt teszt, egy negyvenhez közelítő kétszeres világbajnok pedig nálam már nem az.
Mindenekelőtt meg kell értenem a szabályokat, utána meglátjuk, mit tehetünk.”
Kollégája szavai a Renault-t irányító Cyril Abiteboul fülébe is eljutottak, aki nem mulasztott el reagálni. A francia szakember szerint a szövetség teljesen korrekt módon járt el, és hozzátette, Szafnauer nincs olyan helyzetben, hogy hitelesen tudjon vitába szállni a döntéssel.
„[A teszten] fiatal versenyzők szerepelhetnek, valamint azok, akiknek az FIA engedélyt ad, és ezt teljes mértékben jogában áll megtennie – szögezte le. – Ha Otmar panaszt nyújtana be az FIA-nak, az eléggé mulatságos lenne, tekintve, hogy szabálytalan autót építettek.
Ezt már elfogadtuk, de igencsak ironikusnak tartanám, ha most az FIA-hoz mennének.”
A riválisok elsősorban azért nem akarják, hogy Alonso részt vegyen a teszten, mert attól tartanak, hogy a spanyol pilóta így hatékonyabban hozzá tud járulni a téli fejlesztésekhez. Annyit Abiteboul is elismert, hogy a lépésnek elsősorban sportszakmai okai vannak.
„Miért van erre szükség? Őszinte leszek: azért, hogy a lehető legjobban felkészüljünk a következő idényre – mondta a Renault csapatfőnöke. – Mindenkinek az a célja, hogy minél jobban teljesítsen, akik pedig nem ezt helyezik előtérbe, azok a reklámbevételüket akarják növelni. Utóbbiak viszont rendszeresen megkapják a kritikát. Nekünk azonban nem ez a szándékunk Fernandóval,
mi kizárólag sportszakmai célból szerepeltetjük őt, hogy növeljük a versenyképességünket. Megismétlem, mindenki másnál is ugyanez a helyzet. Az FIA-val és az F1-gyel is nyíltan közöltük, hogy mik a terveink."
Ugyanakkor a csapatok nem próbálhatnak ki új fejlesztéseket, és ezt Abiteboul is igyekezett hangsúlyozni. A Renault csapatfőnöke kiemelte, hogy kizárólag Alonsót akarják segíteni, aki ugyan korábban az idei és a 2018-as autót is vezethette (utóbbit többször is), de jövő februárban csak másfél napja lesz, hogy hozzászokjon az új kocsihoz. Mivel a 2021-es autó nagyban hasonlít az ideire, a mostani alkalom is sokat számíthat.
Az FIA hivatalosan azzal indokolta a döntést, hogy mind a Renault, mind Alonso sokat tesz az utánpótlásért. Ezt sokan nevetségesnek tartják, de Abiteboul szerint sok csapat még annak a felét sem fekteti be a fiatal versenyzőkbe, mint amennyit ők beletesznek az akadémiától kezdve
a Formula Renault Eurocupon keresztül, ahol a jelenlegi mezőny több mint fele megfordult.
„Ugyanakkor most már a következő szezonra kell gondolni, tovább kell lépnünk a Daniellel való nagyszerű együttműködésen, és fejben már a Fernandóval töltött időszakban kell járnunk. Ezért kértük az engedélyt, amit az FIA megadott, teljesen jogszerűen. Ez van, az embereknek el kell fogadniuk a helyzetet.”