Annak érdekében, hogy minél több versenyt meg lehessen rendezni, az FIA és a Forma-1 vezérkara úgy döntött, hogy több helyszínen is két futamot rendeznek, egymást követő hétvégéken. Az első ilyen pálya mindjárt a Red Bull Ring, ahol a fordulatos Osztrák Nagydíj után ezúttal a Stájer Nagydíjat tartják meg. Az F1-es világbajnokság történetében először fordul elő, hogy egy futam az annak otthont adó tartományról kapja a nevét.
Korábban mindössze egyszer esett meg, hogy ugyanazon az aszfaltcsíkon egymás után két viadalt rendezzenek, de az 1959-es Német Nagydíjhoz képest két, egyaránt fontos különbség van. Egyrészt a versenyeket egy napon rendezték, másrészt a futamok végeredményét összeadták, és a versenyzők ez alapján kaptak pontokat. Ezzel ellentétben a mostani esetben két különálló eseményről beszélünk.
Korábban szóba került, hogy az azonos pályákon tartott nagydíjhétvégék közül a másodikon az időmérő helyett egy, a bajnokság állásának megfelelő fordított rajtrácsos versenyt rendezzenek. Ezt az ötletet végül nem szavazták meg, így felmerülhet a kérdés, hogy mi fog változni az Osztrák Nagydíjhoz képest.
Ez viszont valójában akkor adhatna okot aggodalomra, hogy ha múlt héten a papírformának megfelelő végeredmény született volna egy unalmas versenyen. Szerencsére ez nem így történt, és az például teljesen valószínűtlen, hogy a vasárnapi dobogó megismétlődjön.
Emellett vélhetően a csapatok is javulni fognak, és csiszolnak a beállításokon, aminek következtében jobb időkre lesznek képesek. Múlt héten Bottas a Forma-1 történetének 5. legrövidebb időmérős körét produkálta, és ha Nigel Mansellnek az 1985-ös Dél-afrikai Nagydíj időmérőjén futott, 1:02.366 másodperces rekordja nem is fog megdőlni, a mostani kvalifikációt megnyerő pilóta akár feljebb is kúszhat ezen a ranglistán. Emellett a versenyben futott leggyorsabb kör is javulhat, ami legutóbb ezredre megegyezett a tavalyival.
A megbízhatósági problémák száma csökkenhet, de egészen biztos, hogy egy hét alatt nem fog minden hiba eltűnni. Ez további fordulatokat hozhat, főleg akkor, ha most más versenyzőkre csap le a technika ördöge.
Ráadásul ezúttal az időjárás is nagyobb szerepet játszhat, ugyanis szombatra esőt jósolnak. Ennek következtében az időmérőn valamelyest felborulhat az erősorrend, ami a futamra is izgalmakat ígér, még ha az száraz körülmények között is fog zajlani.
Az Osztrák Nagydíjon egyértelműen látszott, hogy a mezőny legjobb autója a Mercedes, a címvédőt pedig a Red Bull követi. Ennek ellenére a dobogóra mindössze Bottas állhatott fel, aminek részben a rossz megbízhatóság volt az oka. Az energiaitalosok elektronikai probléma miatt estek ki, a Mercedesek pedig nem autózhattak a maximumon, mivel váltógondjaik voltak.
Ez utóbbi az egész hétvégén jelen volt, így a brackley-iek vasárnap már számítottak rá, hogy a futamon is szembe kell nézniük a hibával. Így is lett, hiszen előbb Bottas, majd Hamilton autóján jelentkeztek gondok. Ráadásul Andrew Shovlin, a csapat vezető versenymérnöke kijelentette, a problémával legközelebb is számolni kell, a kérdés csak az, hogy milyen hamar.
A brit szakember hozzátette, valójában nem egy hibáról van szó, hanem egy elektromos zaj jön létre, ami zavart kelt más rendszerekben. Az Autosport értesülései szerint az istálló némileg módosít a váltón, de teljes átalakításra nincs szükség.
Emellett a Mercedes motorproblémáktól is tarthat. A barcelonai teszteken az erőforrás többször is meghibásodott, és ugyan Brixworth-ben ezt igyekeztek orvosolni, Lance Stroll autójában elromlott az energia-visszanyerő rendszer, ami Toto Wolffék számára azért lehet aggasztó, mert a hírek szerint az ügyfélcsapatok ugyanazzal a specifikációjú motorral versenyeznek, mint a gyári istálló.
Ha mind a Mercedesek, mind a Red Bullok végigmennek a futamon, akkor papíron előbbi istálló az esélyesebb.
Azonban a milton keynes-iek megmutatták, hogy jó stratégiával meg lehet verni riválisukat. Max Verstappen a közepes gumikon rajtolva jó helyzetben lehetett volna, ha nem esik ki, illetve a safety car elég későn jön, Alexander Albon pedig a friss lágy gumikkal a futamgyőzelemre is eséllyel pályázhatott volna, ha nincs az ütközés Hamiltonnal.
Az Osztrák Nagydíj alapján úgy néz ki, hogy jelenleg a McLaren és a Racing Point küzd azért, hogy a két élcsapat mögött a harmadik legjobb konstruktőr legyen. Utóbbitól persze el is várható a jó szereplés, miután lényegében lemásolták a tavaly világbajnokságot nyerő Mercedes W10-est. A wokingiak 3. és 5. helye mindenképpen meglepetés, bár a 2019-es konstruktőri 4. helyezés után tőlük sem számíthattunk rossz teljesítményre.
Az első csatát tehát a McLaren nyerte, de az istállónak mind az időmérőn, mind a futamon szerencséje volt. Sergio Pérez ugyanis úgy végzett két pozícióval Lando Norris mögött a kvalifikáción, hogy egyrészt ezredre azonos időt autózott Albonnal, másrészt a legjobb szektoridők alapján mindkettőjüket meg kellett volna előznie. Hasonló helyzetben volt Stroll is, akinek az „ideális köre” jobb volt, mint az előtte végző Carlos Sainzé és Charles Leclerc-é.
A versenyen aztán a kanadai pilóta idő előtt kiszállt, míg csapattársa megelőzte Norrist. Könnyen lehet, hogy előtte is végzett volna, ha a csapat jó stratégiát választ, illetve nincs az 5 másodperces időbüntetés.
A McLaren és a Racing Point között tehát fordítottnak tűnik az erősorrend, mint amit a szezonnyitó végeredménye mutat. Rajtuk kívül azonban van még egy csapat, amivel számolni kell, mégpedig a Ferrari. A maranellóiak teljesítménye még az előzetes várakozásokhoz képest is óriási csalódást keltett, ennek tudatában pedig Charles Leclerc 2. helyezése kisebbfajta csodának minősül. A Scuderiánál viszont tisztában vannak a valósággal, és gőzerővel dolgoznak azon, hogy feljavuljanak.
Ennek első lépéseként a Ferrari előrehozza azt a fejlesztési csomagját, amit eredetileg csak a versenynaptár harmadik futamára, a Magyar Nagydíjra szánt. Mattia Binotto, az olasz istálló csapatfőnöke szerint ez azért is helyes döntés, mert így tisztább képet kaphatnak arról, hogy jó úton járnak-e.
Az idővel futunk versenyt, de a legjobbunkat próbáljuk nyújtani
– nyilatkozta a svájci szakember. – Ugyanazon a pályán állunk rajthoz, ez pedig még egy ok arra, hogy a fejlesztéseket itt használjuk először, hiszen könnyebben megállapíthatjuk, hogy a megfelelő irányba haladunk-e.”
Elképzelhető tehát, hogy a Ferrari javulni fog, egyrészt a fejlesztések miatt, másrészt azért, mert esetleg jobb beállításokat találnak. A maranellóiak ezzel együtt továbbra is a középmezőnyben fognak maradni, hiszen Binotto korábban elmondta, a legnagyobb kihívást az egyenesbeli lassú tempó jelenti, amit nem a közeljövőben fognak megoldani.
Az Osztrák Nagydíjon mind a Renault, mind az Alpha Tauri szerzett pontot Esteban Ocon, illetve Pierre Gasly révén.
Ezt azonban nehéz lesz megismételniük, ha az előttük lévőket nem sújtják megbízhatósági problémák. Ráadásul ezen a téren e két csapat sem lehet nyugodt, hiszen múlt héten Daniel Ricciardo Renault-ja túlmelegedés miatt mondta fel a szolgálatot, az Alpha Taurikat pedig ugyanaz a Honda-motor hajtja, mint a két Red Bullt.
Az utolsó három csapat közül a Haas produkálta a legjobb időmérős eredményt, de a futamon előbb Kevin Magnussen, majd Romain Grosjean esett ki fékhiba miatt, ráadásul a versenytempójuk sem volt jó. Az istálló már nem először küzd ilyen jellegű meghibásodással, de Günther Steiner csapatfőnök az Autosportnak kijelentette, a szezon egészét tekintve nem aggódik emiatt.
Az olasz szakember később elmondta, szerinte az időmérő mutatta meg a valós erősorrendet. Ez alapján a csapat a Q2-be jutásért fog küzdeni, ami „nem ideális”, de az tény, hogy ebben az esetben az Alfa Romeo előtt vannak.
A hinwili alakulat 2 pontot szerzett Antonio Giovinazzi révén, de az olasz pilóta csupán Nicholas Latifit, valamint a megpördülő Sebastian Vettelt tudta megelőzni a célbaérő riválisai közül. Ennek tudatában már nem olyan pozitív a kép, és vélhetően ezen a hétvégén sem lesz egyszerűbb dolguk. Ezúttal annyi változás lesz, hogy az első szabadedzésen Robert Kubica veszi át Giovinazzi helyét. Frédéric Vasseur, az Alfa Romeo csapatfőnöke leszögezte, a lengyel pilóta minden szükséges technikai információval rendelkezik, így a kocsit vezetve még nagyobb segítséget tud nyújtani.
A leglassabb autó továbbra is a Williams, de a helyzet korántsem olyan kilátástalan, mint tavaly. Olyannyira, hogy George Russell előbb-utóbb vélhetően be fog jutni a Q2-be. Ez akár most is megtörténhet, főleg annak tudatában, hogy a legjobb szektoridőket tekintve a brit pilóta igencsak közel volt az épphogy továbbjutó Grosjeanhoz, és saját elmondása szerint utolsó gyorskörén több hibát is elkövetett. Russell dolgát nehezítheti, hogy az első szabadedzésen nem ő, hanem a Forma-2-ben szereplő Jack Aitken vezetheti az FW43-ast.