Egy ideje már pedzegették, most pedig valósággá vált: a Ferrari ismét részt vesz a hosszú távú versenyzés csúcskategóriájában és 2023-tól gyári programot futtat az FIA hosszú távú világbajnokságának legmagasabb géposztályában, így harcba szállhat a Le Mans-i 24 órás megnyeréséért.
A Ferrari Le Mans-i története igen régre nyúlik vissza, 1973 óta azonban a patinás olasz márka nem indított autót a legmagasabb géposztályban. Az utóbbi években is rendszeresen versenyeztek a világ leghíresebb 24 órás autóversenyén, de rendre csak a kategóriagyőzelemért szállhattak harcba, 2023-tól ez azonban megváltozik, 1973 óta először ugyanis ismét a legmagasabb szinten, az idén életbe lépő Le Mans Hypercar kategóriában fognak indulni.
„Hetven évnyi versenyzés során szerte a világban található pályákon úgy vezettük győzelemre a zárt karosszériás autóinkat, hogy csúcstechnológiás megoldásokat használtunk. Olyan innovációkat, amelyek a versenypályán születtek és rendkívülivé tettek minden, Maranellóban gyártott utcai Ferrarit” – nyilatkozta a Le Mans-i program elindítása kapcsán John Elkann, a Ferrari elnöke
Az új Le Mans-i hypercar-programmal a Ferrari ismételten megerősíti az elkötelezettségét és elszántságát aziránt, hogy főszereplője legyen a legfőbb motorsport eseményeknek."
A Ferrari korábban kilencszer nyert az összetettben Le Mans-ban, legutóbb 1965-ben, kategóriagyőzelmet pedig utoljára 2019-ben ünnepelhettek, amikor a GTE Pro kategóriagyőzelmét zsebelték be egy 488 GTE-vel.
Fontos hangsúlyozni, hogy a maranellóiak a hypercar, és nem az LMDh prototípus-szabályok szerint épülő autóval érkeznek 2023-ban, azaz a Toyota, a Peugeot, a Glickenhaus és a ByKolles példáját követik, míg az Audi, a Porsche és az Acura az előbbi, Daytonai 24 óráson is érvényes szabályozás szerint fejlesztett autóval érkezik. A készülő prototípus az első lesz az 1994 és 2003 között használt 333 SP óta, amellyel az olaszok Le Mans-ban indulnak.
Egy biztos, nehéz feladat vár a Ferrarira, hiszen az ellenfelek közül többen már az idén is a hypercar-szabályok szerint épített autóval állnak rajthoz, azaz jóval előrébb tartanak a fejlesztésben, és a következő két évben sem fognak pihenni.
Antonello Coletta, a maranellóiak GT-részlegének vezetője szerint azonban képesek lesznek a győzelmekért harcolni.
„A mai bejelentés megerősíti a Ferrari elkötelezettségét a hosszú távú versenyzés iránt, és teljessé tesz egy utazást, ami 2006-ban vette kezdetét, amikor visszatértünk ehhez a tevékenységhez és létrehoztuk a Competizioni GT-t – mondta Coletta. – Azóta újra győztes útra tereltük az ágaskodó lovas autókat, miként azt a győzelmeink és bajnoki címeink is mutatják.
Határozottan hiszünk a hosszú távú versenyzésben, és az FIA WEC legmagasabb osztályába való visszatérésünk bejelentése fizetség az elmúlt évek kemény munkájáért és erőfeszítéseiért.
Nagy lelkesedéssel és elszántsággal nézünk szembe ezzel az új, sokat követelő, egyúttal izgalmas kihívással."
Noha erről nem szólt a bejelentés, a Le Mans-i visszatérés szinte biztosan a Forma-1-ben az idei évtől életbe lépő költségplafonnal van összefüggésben,
a Ferrarinak ugyanis jelentős mértékben vissza kell fognia a költekezést, amit elbocsátások nélkül igyekeznek megoldani. Ennek egyik vonzata, hogy több szakembert is áthelyeztek a Haas-istállóhoz olyan módon, hogy továbbra is Maranellóban, egy elkülönített épületben fognak dolgozni, a Le Mans-i pedig egy olyan projekt, amelybe be lehet vonni az F1-ben dolgozókat, akik így maradnak a Ferrarin belül.