Javulhat a Ferrari-motort használó csapatok versenyképessége a Forma-1-ben, legalábbis az Alfa Romeo csapatfőnöke, Frédéric Vasseur burkoltan erre célzott az idei autójuk, a C41-es bemutatóján Varsóban. Az FIA tavaly külön megállapodást kötött a Ferrarival, amelynek részleteit nem közölték, de a Scuderiát egy új, a korábbiaknál gyengébb erőforrás megépítésére kötelezte.
Ennek következtében a gyári istálló csak a 6. helyezett lett a konstruktőri világbajnokságban, ügyfeleik, az Alfa Romeo és a Haas pedig csak a Williamst tudták megelőzni a csapatok versenyében. Az olaszok motorjával hajtott autók különösen a gyors pályákon szenvedtek, egyértelmű volt, hogy a visszaesés oka a teljesítménycsökkenés.
Az év végén pletykák merültek fel, hogy a Haas és az Alfa Romeót működtető Sauber is új beszállító után nézne,
az amerikai istálló viszont megkapta a Ferrari-junior Mick Schumachert, a Scuderiától a technikai igazgatói posztra érkező Simone Restát és egy önálló fejlesztőrészleget Maranellóban.
A Sauber ugyanakkor nem tervezi, hogy szorosabbra fűzi az 1997-ig visszanyúló kapcsolatát a Ferrarival.
„Az együttműködésünk a Ferrarival úgy gondolom, nagyon-nagyon jól zajlik – mondta Vasseur. – A télen volt egy hosszú, mély megbeszélésünk a tavalyi szezon ügyeivel kapcsolatban, hiszen talán nem végeztünk tökéletes munkát.
Jó irányba tartunk, az ő oldalukról szerintem a tavalyi problémák nagy részét megoldják és az együttműködés egyre jobb lesz”
– utalt a motorra.
Miközben a Haas a lehető legtöbb alkatrészt külső beszállítóktól, köztük kiemelten a Ferraritól szerzi be, a Sauber nem lép erre az útra, amit az is magyarázhat, hogy a Ferrari tulajdonosi köréhez köthető Stellantis, az Alfa Romeo anyavállalata egyelőre csak a 2021-es szezon végéig kötelezte el magát a Forma-1 és a Sauber mellett.
„Nem vesszük át az autójuk elemeit, talán csak egy-két alkatrészt, de nem sokkal többet, viszont, szerintem nem is ez áll az együttműködésünk középpontjában, hanem az, hogy meggyőződjünk arról, hogy miként tanulhatunk egymástól. A szabályok miatt ezt ki kell használnunk és a lehető legjobb munkát kell végeznünk” – mondta.
Vasseur kijelentette, a csapat továbbra is azt a filozófiát követi, hogy holnap jobb munkát kell végezniük a tegnapinál,
ezért egyértelmű, hogy a tavalyi eredményt szeretnék felülmúlni. „Az előző szezont a 8. helyen zártuk, úgyhogy 2021-ben jobb eredményt kell megcéloznunk. Ehhez minden részlegen, a pályán és a főhadiszálláson is javulni kell.”
A francia csapatfőnök nyilatkozatától függetlenül, de azzal összefüggésbe hozható elmélettel állt elő Mika Salo, az FIA egyik sportfelügyelője. A Twitch-csatornáján egy finn nyelvű interjúban a Racingnews365 fordítása szerint azt mondta, hogy az Alfa Romeo tavaly a Ferrari és az FIA titkos motorpaktuma miatt küszködött.
Ők is Ferrari-motorral mentek és kevesebb benzint használhattak fel, úgyhogy szerintem az Alfa elég jó lesz idén, amikor az egész teljesítményt bevethetik.
Azt nem tudom, hogy új motort kapnak-e, de használhatják az egész teljesítményt. Tavaly az FIA azzal büntette őket, hogy kevesebb benzint használhattak el, mert a [Ferrari] átverte őket.”
Nem valószínű, hogy Salo állításait bárki is alátámasztja majd,
mivel a Ferrari a szellemi jogokra hivatkozva elérte az FIA-nál, hogy titkosítsák a megállapodásuk részleteit, ehhez pedig a szövetség is tartja magát. Az mindenesetre lehetséges, hogy a Ferrarit az üzemanyag-átfolyás szabályzásával fogták vissza, bár erre korábban még nem volt példa.
Sportfelügyelőként Salónak lehet rálátása az ügyre, de érdemes megjegyezni, hogy a korábbi F1-es pilótával kapcsolatban tavaly felmerült, hogy az Orosz Nagydíjon az ítélet kihirdetése előtt kiszivárogtatta finn tévéseknek, hogy Lewis Hamilton büntetést fog kapni. Salo akkor határozottan visszautasította a vádat, hogy tőle érkezett az információ.