MONZA, ITALY - SEPTEMBER 06: Lewis Hamilton of Great Britain driving the (44) Mercedes AMG Petronas F1 Team Mercedes W11 leads the field at the start of the race during the F1 Grand Prix of Italy at Autodromo di Monza on September 06, 2020 in Monza, Italy. (Photo by Mark Thompson/Getty Images)
Vágólapra másolva!
Stefano Domenicali kijelentette, az F1-es sprintfutamok ötlete jó visszajelzéseket kapott. A Ferrari csapatfőnökének és pilótáinak szavai igazolják a sorozat elnök-vezérigazgatójának állítását, ám vannak kétkedő hangok is.
Az F1 Commission legutóbbi ülésén szóba került a sprintversenyek ötlete, ám döntést akkor még elnapolták. Az elképzelés értelmében a Kanadai, az Olasz és a Brazil Nagydíj szombati napján egy 100 km-es futamot rendeznének, aminek eredménye a másnapi, hagyományos viadal rajtrácsát adná. Az időmérőt pénteken tartanák, a pilóták az ott megszerzett helyezésnek megfelelően állnának fel a sprintfutamra.
A szavazást elsősorban azért napolták el, mert még számos részlet kidolgozásra vár. A témát mi is körbejártuk, azóta pedig számos szereplő megszólalt az ötlettel kapcsolatban. Stefano Domenicali kijelentette, hogy az elképzelést alapvetően mindenki támogatja.
Az a célunk, hogy valami izgalmasat nyújtsunk a helyszíni nézőknek, az eseményeket a televízión keresztül követőknek, valamint minden F1-es szurkolónak
– mondta a Forma-1 elnök-vezérigazgatója a kereskedelmi jogokat birtokló Liberty Media részvényeseinek. – Az ötletünk, ami minden érintettől remek visszajelzéseket kapott, abból áll, hogy megpróbálunk kidolgozni egy formátumot, amiben a kvalifikációt pénteken, a sprintfutamot szombaton rendezik, és utóbbi eredménye határozza meg a vasárnapi verseny rajtsorrendjét. Ez nagyszerű hétvégét jelentene, amiből mindenki profitálna.”
Domenicali leszögezte, az F1 menedzsmentje jelenleg is tárgyal a csapatokkal és az FIA-val annak érdekében, hogy a következő hetekben, még a szezonnyitó Bahreini Nagydíj előtt megtalálják a legjobb megoldást. Ami az istállókat illeti, az egészen biztos, hogy a Ferrari teljes mértékben támogatja az elképzelést.
Nyilvánvalóan elkötelezettek vagyunk az F1-gyel és az FIA-val történő tárgyalások iránt
– jelentette ki Mattia Binotto, a maranellóiak csapatfőnöke. – Hiszem, hogy nagyszerű lenne, ha a látványosabb és kevésbé kiszámítható futamok felé tennénk lépést. Proaktívan veszünk részt a megbeszéléseken, és támogatjuk a változtatást, ha ezzel teljesülnek az előbb említett célkitűzések.”
Binotto megerősítette Domenicali szavait, miszerint jelenleg is dolgoznak azon, hogy részleteiben is megfelelő döntés szülessen. A Ferrari pilótája, Charles Leclerc szintén amellett érvelt, hogy kísérletezés szintjén mindenképpen megéri bevezetni az újítást.
„Úgy vélem, legalább ki kell próbálni, aztán meg kell értenünk, hogyan működik a pontok szempontjából, meg ilyesmi. Szerintem az a legfontosabb, hogy a főfutam továbbra is főfutam maradjon, az értéke pedig ne csökkenjen. Számomra ez a leglényegesebb, de egyszer érdekes lehet kipróbálni a rövidebb versenyeket, amelyeken többet támadhatunk.”
Leclerc csapattársa, Carlos Sainz egyetért a monacói pilótával abban a tekintetben, hogy a vasárnap szerzett győzelem jelentőségét nem szabad csökkenteni.
Hozzátette, egészen addig nem lehet pontosan tudni a formátum hatását, amíg a gyakorlatban meg nem mutatkozik, de ha valamikor érdemes tenni egy próbát, akkor az a 2021-es szezon.
„Szerintem fennáll a veszélye annak, hogy egy nagydíjhétvégének két győztese legyen – kezdte. – Biztosra kell mennünk abban a tekintetben, hogy akkor is csak egy nyertes lesz, ha dupla futamot rendeznek. Ha van olyan év, amikor ki kell próbálnunk, akkor az véleményem szerint 2021. A jövőbeli történések tudatában mindez jó lehetőség arra, hogy ilyesmivel kísérletezzünk, és lássuk, hogyan működik.”
Ha az elképzelés megvalósul, akkor a sprintfutamoknak otthont adó helyszínek egyike pont Monza, a Ferrari hazai pályája lesz.
A pilóták közül Antonio Giovinazzinak lehet ilyen szempontból is különleges az aszfaltcsík, az olasz versenyző pedig a Sky Sport 24 kérdésére válaszolva kijelentette, örülne, ha szülőföldjén két futam lenne. Hozzátette, a Forma-2-ből már van tapasztalata a sprintfutamokról – ahogyan egyébként sok más pilótának is –, de az „eléggé más volt”.
Daniel Ricciardo szintén nyitottabban áll a dologhoz, legalábbis sokkal inkább támogatja az ötletet most, mint tavaly, amikor fordított rajtrácsos sprintversenyekről volt szó. Az ausztrál versenyző úgy fogalmazott, hogy „ha így is a legjobb pilóták és csapatok kerülnek ki győztesen, akkor kevésbé tartok tőle”. Ugyanakkor, a Ferrari pilótáihoz hasonlóan ő is kiemelte, hogy a vasárnapi diadal értékét nem szabad csökkenteni.
„Nyilvánvalóan a versengést szeretem a legjobban, szóval szívesen vennék részt több futamon és kevesebb szabadedzésen
– idézi a McLaren versenyzőjét az Autosport. – Ennélfogva valószínűleg ez az az irány, amit én is támogatok. Ezzel együtt számomra az a legfontosabb, hogy az F1-es győzelem még mindig azon a polcon legyen, ahol a helye van. Soha nem akarom úgy érezni, hogy a diadal felhígult, vagy csak alacsonyabbra értékelik, mint kellene.”
A McLaren csapatfőnöke, Andreas Seidl szintén jónak tartja az elképzelést, de hangsúlyozta, hogy a formátumot megfelelően ki kell dolgozni. A német szakember ugyanakkor kijelentette, az istállók elkötelezettek a kezdeményezés iránt, és biztos benne, hogy hamarosan megtalálják a megfelelő megoldást.
Fontos, hogy amikor különböző formátumokról beszélünk, akkor nem olyasmiről van szó, ami mesterségesen változtatja meg a sorrendet, mint például a fordított rajtrács.
Emiatt támogattuk [az ötletet], de az is világos, hogy egy munkacsoportnak minél gyorsabban meg kell határoznia a részleteket, ugyanis a lényeg mindig a részletekben rejlik.”
Verstappen nincs elragadtatva
A Red Bullnak különösen fontos lehet, hogy az új formátum zöld utat kap-e, főleg akkor, ha sikerül felnőniük a Mercedeshez, és végig kiélezett küzdelmet vívnak a bajnoki címért. Ami Sergio Pérezt illeti, a mexikói versenyző nem zárkózik el az ötlettől, de a sportág nem veszítheti el az identitását.
„Úgy vélem, ügyelnünk kell arra, hogy megtartsuk a Forma-1 DNS-ét – szögezte le. – Szerintem ez nagyon vékony jég, kockázatos, de nyitott vagyok. Tényleg nem tudom, hogy mire számítsak, miben hoz majd változást. Számomra az a legfontosabb, hogy a Forma-1 ne veszítse el a DNS-ét.”
Csapattársa, Max Verstappen talán egy fokkal negatívabb véleményen van az elképzelésről. A holland pilóta úgy gondolja, elsősorban nem a sprintfutamok bevezetésén múlik, hogy a csapatok és a pilóták mennyire tudnak élvezetes versenyzést produkálni.
Nem feltétlenül az a lényeg, hogy több futam legyen.
A magam részéről nagyon kedvelem a másfél órás versenyt, mert ha jó autókkal rendelkezünk, amelyekkel szoros csatát tudunk vívni, és több csapat harcolhat a győzelemért, akkor nincs szükség a sprintfutamokra. Nem hiszem, hogy ilyen mértékben fel kellene borítanunk az egész programot.”
Azonban nem Verstappen az, aki a leginkább ellenzi az ötletet. Robert Kubicának, az Alfa Romeo teszt- és tartalékpilótájának ugyanis egyáltalán nem nyerte el tetszését a kezdeményezés.
A lengyel versenyző azt is megemlítette, hogy mivel nincs állandó ülése, valamilyen szinten rajongói szemmel is képes vizsgálni a helyzetet.
„Nem hiszem, hogy a formátum lényeges pont lenne az F1 látványosabbá tételében. Persze vannak előnyei és hátrányai [az ötletnek], de én mégis azt szeretem, ami eddig volt. A Forma-1 DNS-éhez tartozott, hogy az időmérőt szombaton rendezik, szóval szurkolói szempontból furcsa lenne, ha a kvalifikációt pénteken tartanák.”