BAHRAIN, BAHRAIN - NOVEMBER 29: Lewis Hamilton of Great Britain driving the (44) Mercedes AMG Petronas F1 Team Mercedes W11 leads Max Verstappen of the Netherlands driving the (33) Aston Martin Red Bull Racing RB16 and the rest of the field into turnone at the start during the F1 Grand Prix of Bahrain at Bahrain International Circuit on November 29, 2020 in Bahrain, Bahrain. (Photo by Tolga Bozoglu - Pool/Getty Images)
Vágólapra másolva!
Elképzelhető, hogy az idén először kétfutamos versenyhétvégéket is rendeznek a Forma-1-ben, amelyeken szombaton sprintfutam előzné meg a vasárnapi versenyt. Bernie Ecclestone, a sportág korábbi mindenható ura azonban további csavart javasol a lebonyolításban.
A Forma-1-es istállók a múlt héten megegyeztek abban, hogy nyitottak maradnak a sprintversenyek idei kipróbálására, de tovább dolgoznak azok részletein. Az autósport más vállfajaiban cseppet sem újkeletű lebonyolítás korábbi változatát elvetették, azaz biztosan nem fognak a pontverseny fordított sorrendjében felállni a szombati sprintverseny rajtrácsára, helyette pénteki időmérőn dönthetnek annak rajtsorrendjéről, hogy aztán a sprintverseny végeredménye határozza meg a vasárnapi főfutam rajtsorrendjét. Az F1 korábbi vezérének azonban van egy ötlete.
A korábbi javaslat a Mercedes vétóján bukott meg, miután a mezőny jelenlegi legjobbja nem ment bele a leginkább őt sújtó lebonyolításba. Stefano Domenicali, az F1 idei évtől kinevezett elnök-vezérigazgatója azonban másfajta lebonyolítást javasol, ami már nem érinti hátrányosan a legjobbakat, hiszen a pénteki időmérő edzésen jó pozícióba kerülhetnek a szombati sprintfutamra, amelyen a vasárnapi verseny pontmennyiségének harmadát lehetne megszerezni.
Ez ugyanakkor a kisebb csapatoknak lehet hátrányos, mivel egy helyett két futamon fognak borítékolhatóan kikapni a nagyoktól.
Christian Horner, a Red Bull csapatfőnöke szerint azonban mindannyiuknak nyitottnak kell lenni a változtatásra. „Könnyű lenne mindent visszautasítani, de ha soha nem próbálunk ki semmit, soha nem fogjuk megtudni, hogy működik-e – idézi Hornert az Auto Motor und Sport. – Nem szabadna félnünk a kísérletezéstől. Ha az újítás nem hozza meg a várt sikert, mindig visszakozhatunk."
Sokan azt hozzák fel a sprintversenyek ellen, hogy az F1 hagyományai többet érnek a kísérletezgetésnél, Horner azonban nem ért ezzel egyet. „Fontos megőrizni a hagyományokat. Wimbledonban is a mai napig füvön teniszeznek, a játékosok pedig fehér pólót és nadrágot viselnek. Ugyanakkor fejlődni is kell.
Egyes versenyek unalmasak. A tavalyi Abu-dzabi Nagydíj nagyszerű volt a számunkra, de valószínűleg elég monoton a nézőknek. A Forma-1 a szórakozatásról szól.
A sportot kedvelő nézőknek rengeteg választása van. Valahogy meg kell fogni őket, ennek a legjobb módja pedig a szoros és nyílt versenyek, amelyeken a pilóták jelentik a különbséget."
A jelenlegi javaslatnak azonban van egy hátulütője. Amennyiben a szombati sprintfutam végeredménye határozza meg a vasárnapi rajtsorrendet,
a pilóták nagy része nem fog kockáztatni, mivel egy esetleges kiesés vasárnapra a mezőny végére lökné vissza, ezért félő, hogy izgalmas csatározás helyett unalmas vonatozásba fulladna a sprintverseny.
Bernie Ecclestone-nak, a Forma-1 korábbi ügyvezető igazgatójának azonban van egy javaslata.
A 90 esztendős üzletember szerint a sprintversenyek „régi ötletének" megvalósításában „a kivitelezés a kulcs." Ecclestone úgy véli, az emberek csak akkor fogják megnézni a sprintfutam után a vasárnapi nagydíjat is, ha „valami mást kínál a szombat sprintversenyhez képest."
Mitől lenne más a vasárnapi futam a szombatihoz képest, ha utóbbi végeredménye határozza meg előbbi rajtrácsát?"
– tette fel a kérdést az F1 korábbi vezére.
Ecclestone ehelyett azt javasolja, hogy a sprintverseny után az ott megszerzett pontok alapján meg kellene fordítani a rajtrácsot vasárnapra. „Ha a sprintverseny győztese 15 pontot kap, akkor 15 pozícióval kell őt hátrasorolni vasárnapra. Ez az egyetlen módja annak, hogy fenntartsuk a feszültséget. Az én rendszerem mindkét versenyt izgalmassá tenné, mivel szombaton néhányan feltennék maguknak a kérdést, hogy meg kellene-e nyerni a sprintversenyt és azzal pozíciókat veszíteni a másnapi rajtrácson, vagy jobb hatodiknak lenni a sprintversenyen és a negyedik helyről indulni vasárnap, mivel az összességében több ponttal kecsegtet. Rengeteg lenne a taktikázás."
Mr. E egy másik előnyét is látná ennek a lebonyolításnak. „Olyan pilóták kerülnének a rajtrács elejére vasárnap, akik máskülönben soha nem jutnának el oda. A szponzoraikra sokkal nagyobb figyelem irányulna. Szórakoztatóbb lenne és mindenki nyerne rajta valamit."
A sprintfutamokat az idén három helyszínen, a Kanadai, az Olasz és a Brazil Nagydíjon tervezik kipróbálni.