BAHRAIN, BAHRAIN - NOVEMBER 29: Track marshals clear the debris following the crash of Romain Grosjean of France and Haas F1 during the F1 Grand Prix of Bahrain at Bahrain International Circuit on November 29, 2020 in Bahrain, Bahrain. (Photo by Tolga Bozoglu - Pool/Getty Images)
Vágólapra másolva!
Hamarosan nyilvánosságra hozzák a tanulságokat, amelyeket Romain Grosjean balesete alapján vontak le az FIA-nál. Három fő területet vizsgáltak, már az idei autókon is változtathatnak.
Várhatóan az FIA Motorsport Világtanácsa a jövő héten ismerheti meg a Romain Grosjean balesete alapján lefolytatott vizsgálat eredményeit, értesült a Racefans. A szakportál úgy tudja, a március 5-én esedékes ülés után nyilvánosan is bemutatják a következtetéseket, és úgy tűnik, az FIA azonnali szabálymódosításokat is bevezet.
Erre biztonsági kérdésekben lehetőségük van, és a kiszivárgott részletek alapján már az idei autókon is módosítani kell, illetve várhatók változtatások a 2022-es, újgenerációs autók esetében is. Grosjean a 2020-as Bahreini Nagydíj rajtja után 200 km/h fölötti tempóval, 53 g-s erővel a szalagkorlátnak csapódott, átszakította azt, majd a Haas lángra kapott.
A pilóta önállóan kiszállt ugyan az autóból, de az lángra kapott, a fejtámlája elmozdult a helyéről, a bal lába pedig beszorult a pilótafülkében,
ezért nehezére esett a menekülés és a kikászálódás közben a kezein súlyos égési sérüléseket is szenvedett. Ross Brawn, az F1 sportért felelős ügyvezetője rögtön aggasztónak nevezte, hogy az összetört autó kigyulladt.
A veterán mérnök megjegyzése nem maradt következmények nélkül, a szakportál értesülése szerint a tűzeset, a fejtámla elmozdulása és Grosjean lábának beszorulása került a vizsgálat középpontjába, e három területen kerestek megoldásokat a szakértők. Mindhárom tényező közvetlenül az autót érinti, arról egyelőre nincs szó, hogy a pályák biztonsági infrastruktúráján kell-e alakítani.
A csapatok 2019 óta önbevallás révén igazolják, hogy az üzemanyag-ellátó rendszerük megfelel az előírásoknak,
az összes istálló az ATL nevű gyártó termékeit használja, de a beszállító az istállók tervei alapján gyártja le az alkatrészeket. A 2021-es szezontól már az FIA fogja ellenőrizni, hogy a rendszer megfelel-e az FT5-1999 szabványnak, a portál szerint akár négy csapat is módosításra kényszerülhet a szigorúbb előírások miatt.
A lap úgy tudja, a Haas a Ferraritól szerzi be az üzemanyag-ellátó rendszer elemeit, az Alfa Romeo Racing viszont önálló megoldást használ még akkor is, ha az erőforrás a Ferraritól származik. A Racefans megkeresésére
az Alpine és a Red Bull nem válaszolt, a többi csapat névtelenül azt állította, hogy a rendszerük szabályos, a Haas szóvivője hozzátette, hogy támogatják a biztonsági fejlesztéseket is.
Külön terheléses tesztet írtak elő az U alakú fejtámlára vonatkozóan, a lapnak nyilatkozó egyik csapattag szerint ezért az alkatrészen kissé módosítaniuk kellett (a többi istállóhoz hasonlóan), de már az eredeti változat is majdnem megfelelt az új vizsgálati módszernek.
Szintén egyezik a Haas és a Ferrari pedálkialakítása, az erre vonatkozó szabályokat várhatóan a 2022-es autók esetében kell átgondolni. A Racefans úgy értesült, az összes csapat támogatja a biztonsággal kapcsolatos újításokat, az egyik nyilatkozó szerint „valami jó is kisült egy igen rémes balesetből.”