Vágólapra másolva!
Az idei szezontól ismét lesz McLaren-Mercedes a mezőnyben, de a wokingi csapatnál nem várják, hogy régi-új beszállítójuk hozza meg újra nekik a sikert. Az istálló menedzsmentje viszont optimista, mert a befagyasztott szabályok közepette is alaposan átfaragták az idei MCL35M-et.

Futamgyőztes pilótával és a mezőny legjobb motorjával erősített a McLaren a 2021-es szezonra készülve. A wokingi istálló MCL35M nevű autója az első, amit hivatalosan is bemutattak az idei mezőnyből, egyben a leginkább átépített modell, hiszen a 2014-es szezon óta először ismét Mercedes-motor hajtja majd az autót, amelynek elődje tavaly némi szerencsével a konstruktőri világbajnokság 3. helyére ért oda.

Forma-1, McLaren MCL35
Forma-1, McLaren, render, MCL35M
Forma-1, McLaren, render, MCL35M
Forma-1, McLaren, render, MCL35M
Forma-1, McLaren, render, MCL35M
Forma-1, McLaren, render, MCL35M
Forma-1, McLaren, bemutató, Lando Norris, Daniel Ricciardo, McLaren MCL35M
Forma-1, Daniel Ricciardo, McLaren Racing sisak
Forma-1, Daniel Ricciardo, McLaren Racing sisak
Forma-1, Lando Norris, McLaren Racing sisak
Forma-1, Lando Norris, McLaren Racing sisak
Forma-1, McLaren, bemutató, Lando Norris
Forma-1, McLaren, bemutató, Daniel Ricciardo
Forma-1, McLaren, bemutató, Lando Norris
Forma-1, McLaren, bemutató, Lando Norris
Forma-1, McLaren, bemutató, Daniel Ricciardo
Forma-1, McLaren, bemutató, Daniel Ricciardo
Forma-1, McLaren, bemutató, Lando Norris

Az új autó bemutatója előtt sajtótájékoztatót tartott a csapat visszafogottan optimista menedzsmentje. A legtöbb technikai jellegű kérdés természetesen az új motorra vonatkozott, hiszen a váltás előrébb mozdíthatja, de váratlan problémák esetén a mélybe is lökheti a csapatot.

James Key technikai igazgató viszont elmondta, jól indult az új együttműködés a Mercedesszel, és ezt Andreas Seidl csapatfőnök, valamint Zak Brown vezérigazgató is megerősítette.

A McLaren nagy fába vágta a fejszéjét, hiszen úgy kellett átépíteniük az autót a Mercedes-motor fogadására, hogy az autókat érintő fejlesztéseket a koronavírus miatt lényegében befagyasztották, a zsetonrendszert is azért kellett bevezetni, hogy a wokingiak ne essenek két szék között a pad alá.

„Mechanikai szempontból az autókat tavaly homologizálták, amikor elkezdtük az előző szezont, akkor a motor beépítésével kapcsolatos alkatrészeket befagyasztották – mondta Key a sajtóbeszélgetésen, ahol a GPhírek is jelen volt. – Egy nagyon eltérő installációba kellett belefognunk, mindegyik eléggé eltér a másiktól, nincs egyféle jó megoldás, eltérők a méretek, a kulcsfontosságú elemek méretei befolyásolják az autó architektúráját.

de nyilvánvalóan alakítanunk kellett a vázon az új motor beépítése miatt, az akkumulátoron, a sebességváltó jellegén az elhelyezés miatt, de ezeken túl, minden ugyanolyan, mint tavaly volt. Az elektromos rendszer teljesen más, ahogy a hűtés is. Alapvetően eléggé megváltozott az autó architektúrája, de a homologizált területek annyira érintetlenek, amennyire csak lehettek. A [szabályváltozások] újabb dimenziót adtak, és talán kissé szuboptimálisan dolgoztunk ahhoz képest, ahogy akkor tettük volna, ha teljesen szabad kezet kaptunk volna, de nem hiszem, hogy nagy kompromisszumokat kötöttünk.”

Nem a nagy erő a nyerő

A Mercedes a 2014-es szezon óta mindent megnyer a Forma-1-ben, részben az erőforrásának köszönhetően, ezért kézenfekvő, hogy az ügyfelek is a brixworthi motorra pályáznak, de Key leszögezte, már eléggé hasonló a motorok rendszerteljesítménye, az erőforrások felépítése viszont alaposan eltér, ebből a szempontból már előnyösnek tartja a váltást.

„Az installáció terén vannak prók és kontrák, a különböző architektúrákban tipikusan előre helyezik a kompresszort vagy hátra, a turbóval együtt. Ez elég lényeges különbség azzal kapcsolatban, hogy hogyan rendezzük el az alkatrészeket.

„Az nyilvánvalóvá vált, hogy a Mercedes [motor] kialakításával könnyen lehet dolgozni, egy homologizált környezetbe kellett beépítenünk, és úgy gondolom, a Mercedesszel együttműködve viszonylag könnyen ment.”

Nagy kérdés viszont, hogy jól taktikáznak-e a McLarennél: az egykori csapatfőnök, Ron Dennis bevallottan azért szakított a korábban gyári partnerként közreműködő Mercedesszel, mert nem hitt abban, hogy ügyfélként is nyerhetnek a gyári Ezüstnyilak ellen, a Hondával viszont csúfos kudarcot vallottak, majd Brown irányítása alatt a Renault-val újra fejlődésnek indultak, az amerikai üzletember által kinevezett Seidl viszont egyértelműen állást foglalt a Mercedes mellett.

– mondta a csapatfőnök. – Szerintem az FIA is nagy lépést tett ennek betartatása érdekében, ez mindenképpen meggyőz minket, hogy ha csapatként eljutunk oda, akkor a Mercedes erőforrás hozzásegíthet minket ahhoz, hogy újra versenyeket nyerjünk. Közben viszont fontos, hogy magunkra összpontosítsunk, hosszú út áll még előttünk a csapatépítés terén. Elégedettek vagyunk az eddigi fejlődéssel az elmúlt két év során, de még sok dolgot helyre kell tenni az infrastruktúra terén, mielőtt ismét futamgyőzelmekért küzdhetünk.”

Forma-1, McLaren MCL35
Forma-1, McLaren, render, MCL35M
Forma-1, McLaren, render, MCL35M
Forma-1, McLaren, render, MCL35M
Forma-1, McLaren, render, MCL35M
Forma-1, McLaren, render, MCL35M
Forma-1, McLaren, bemutató, Lando Norris, Daniel Ricciardo, McLaren MCL35M
Forma-1, Daniel Ricciardo, McLaren Racing sisak
Forma-1, Daniel Ricciardo, McLaren Racing sisak
Forma-1, Lando Norris, McLaren Racing sisak
Forma-1, Lando Norris, McLaren Racing sisak
Forma-1, McLaren, bemutató, Lando Norris
Forma-1, McLaren, bemutató, Daniel Ricciardo
Forma-1, McLaren, bemutató, Lando Norris
Forma-1, McLaren, bemutató, Lando Norris
Forma-1, McLaren, bemutató, Daniel Ricciardo
Forma-1, McLaren, bemutató, Daniel Ricciardo
Forma-1, McLaren, bemutató, Lando Norris

Bár az elmúlt évek során a Mercedes bizonyított, a világbajnoki címvédő nemrég kinevezett motorfőnöke Hywel Thomas elárulta, problémákkal küzdenek az idei fejlesztésekkel, de a bahreini szezonkezdetig megoldást ígért a megbízhatósági problémákra. A McLaren részéről Key azt mondta, a tesztpadon futtatott rendszertesztek során a motor jól működött, de ebben az ügyben nem akart állást foglalni.

„Ez nyilvánvalóan a Mercedest érintő kérdés. Mi erre nem tudunk válaszolni. Próbapadon teszteltük már [az erőforrást], az teljesen problémamentes volt, és igazából azt mondanám, hogy mindenképpen a Mercedes tudná ezt a legjobban megválaszolni. Ha akarnám sem tudnék erre felelni, sajnos.”

A helyzet nem kockázatmentes: a tesztelés 2021. március 12-én kezdődik, mindössze két héttel az első nagydíjhétvége előtt, Európától távol, Bahreinben, ráadásul mindössze három napig tart majd,

így a McLaren akár nagy bajba is kerülhet akkor, ha kiderül, valami probléma van a Mercedes-motorral vagy akár az egyébként hibátlan erőforrás beépítésével az autóba. Seidl tudja, ezt az eshetőséget sem lehet kizárni, de nem tart attól, hogy vakvágányra futnak a nagy átalakítás közben.

Brown és Seidl irányítása alatt fejlődik a McLaren Forrás: AFP/William West

„Tisztában vagyunk a ránk váró kihívással, különösen a korlátozott tesztlehetőségek miatt, ami egyébként is jellemzi a Forma-1-et, valamint a későre időzített teszteléssel is. Viszont,

különösen a világjárvány okozta nehéz helyzetben remek csapatmunkát tapasztalok a srácaink és a Mercedes brixworthi tagjai között, de közben nagy kihívás is erőforrást váltani. Tudjuk, hogy ez gondokat okozhat, de mostanában nagy tapasztalatot szereztünk e téren, és a Mercedes emberei is nagyon felkészültek. Ettől még ez egy új együttműködés, együtt fogunk tanulni, ez egy olyan folyamat, amit nem lehet megúszni. Én várom már a kihívást, meg kell tudnunk birkózni vele.”

Nincsenek illúzióik, nem lesznek egycsapásra kihívók

A McLaren néhány évvel ezelőtt még a mezőny végén szerénykedett, tavaly már a 3. helyet érték el a konstruktőri pontversenyben, de a gyári Mercedes és a Red Bull a pontok, valamint a tempó terén is messze előttük járt. Brownnak nincsenek illúziói, ez várhatóan idén sem lesz másként, de hosszabb távon gondolkodnak, és nem csak a közvetlen ellenfeleket, a szintén Mercedes-motorral készülő Aston Martint vagy az Alpine-t és a Ferrarit akarják legyőzni.

„Minden ellenfélre figyelünk, naivitás lenne alábecsülni bármelyiküket is, mert tavaly annyira közel voltak. A célunk, hogy közelítsünk az élmezőnyhöz, nem összpontosítunk külön egyik csapatra sem vagy arra, hogy milyen motorral mennek. A legjobbak akarunk lenni az ügyfélcsapatok között és csak az lebeg a szemem előtt, hogy közelítsünk a mezőny elejéhez.”

James Key eddig Renault-motorokkal foglalkozott, most megismerhette a Mercedest is Forrás: NurPhoto via Getty Images/Xavier Bonilla/NurPhoto/Xavier Bonilla

„A mezőny hihetetlenül szoros, az általunk járt úton valószerűtlen lenne arra számítani, hogy a világbajnoki címért küzdhetünk. Arra hajthatunk, hogy csökkentsük a hátrányunkat a Mercedeshez képest, amitől azt várjuk, hogy 2021-ben csapatként a legjobb lesz. A szabályok nem változtak jelentősen, ezért nem hiszem, hogy 2021 nagyon másként fest majd az egész mezőny számára mint 2020 volt. Mindenki kicsit közelebb kerül a másikhoz. Úgy mentünk Abu-Dzabiba, hogy lehettünk volna 3-4-5-ek is, ilyen szoros a helyzet, és idén még szorosabbra számítok.”

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!