Noha lassan egy éve tapasztalják meg a Forma-1-es csapatok, hogy miként tudnak működni a koronavírus-járvány alatt, az mindegyiküknek új tapasztalatot jelent, hogy miként kell ilyen körülmények között egy új autó építését végrehajtani, hiszen a tavalyi modellek még a járvány előtt készültek.
A nehézségeket elsősorban az országok közötti mozgás korlátozása jelenti, a különböző külső beszállítókkal a szokottnál alaposabban, és előre meg kell tervezni mindent. Különösen nehéz helyzetben van a Ferrarival az idei szezonra együttműködését még szorosabbra fonó Haas-istálló, amely a járványhelyzet miatt hiába készül el február közepére az idei autóval, beindítani nem fogja tudni azt.
Az Auto Motor und Sport értesülései szerint az idei évet Nyikita Mazepinnel és Mick Schumacherrel kezdő csapat február első hetében kezdi összeszerelni angliai bázisán az új, ezúttal is a Dallara által épített, VF-21-es kódjelű autót, február közepére pedig el is készül vele,
az ilyenkor megszokott rendszerellenőrzéseket azonban ekkor még nem fogja tudni elvégezni, az autóba szerelt idei Ferrari-motort ugyanis nem fogják tudni életre kelteni.
Ennek oka, hogy az erőforrás beindításához a Ferrari olasz mérnökeire is szükség van, ők azonban nem fognak Angliába utazni a koronavírus-járvány miatt.
Ezért a motort legkorábban Bahreinben, az előszezoni tesztelés helyszínén fogják beindítani,
ami magában rejti azt a kockázatot, hogy ha bármi balul sikerült az összeszerelés során, azt Szahírban kell orvosolnia a csapatnak, már amennyiben tudja.
Külön bosszantó lehet a Haasnak, hogy amiatt kerültek ilyen helyzetbe, mert dolgukat megkönnyítendő az idén először szerelik össze az autójukat az angliai Banbury-ben található bázison, és nem a Dallara olaszországi központjában. Azért döntöttek így, mert a szabályok nagyrészt változatlanok maradtak az idei évre, így az autó nagy része is megegyezik majd a tavalyi modellel, amelynek részegységei már így is Angliában voltak, így csak a váltót, a motort és a Dallara által fejlesztett új aerodinamikai elemeket kellett a szigetországba szállítani. „Ebben az évben a logisztika szempontjából könnyebb a dolgunk" – mondta Günther Steiner csapatfőnök.
A gond a személyzettel van, hiszen még az Egyesült Államokban tartózkodó Steiner sem utazhat el Banbury-be úgy, hogy ne kellene kéthetes karanténba vonulnia, a kivételek ugyanis csak a sportolókra vonatkoznak.
Mick Schumacher és Nyikita Mazepin ugyanakkor el tud repülni (előbbi a héten, utóbbi jövő héten) Angliába, hogy egy utolsó üléspróbán vegyen részt az idei autó összeszerelése előtt.
Steiner elárulta, hogy mivel az aerodinamikai fejlesztések nincsenek korlátozva, az idei autó kinézete jelentősen el fog térni a tavalyiétól. „Az első szárny, az oldalsó terelőlemezek és a fékhűtők nyílásai újak lesznek, mert hozzá kellett igazítani ezeket az új padlólemezhez" – mondta a csapatfőnök, utalva a lebutított padlólemezre.
Az AMuS információi szerint a Haas is azon csapatok közé tartozott, amely az előzetes tervekkel ellentétben nem állt rá minden erőforrásával a 2022-es autó fejlesztésére január 1-jétől, hanem az év első két szélcsatornás tesztjét még az idei autóra fordította, hogy minél jobban alkalmazkodjon a szabályváltozáshoz.
Egy másik érdekes részletre is fény derült az istállóval kapcsolatban. Hogy ne legyenek teljesen korlátozva a fejlesztések, minden istálló kapott két zsetont, amelyeket az év közben korlátozott fejlesztési területek módosítására használhat fel. Nem kötelező azonban élni ezzel a lehetőséggel, az amerikai csapat pedig nem is élt.
Ennek egyik oka anyagi természetű, a másik pedig az, hogy 70%-ban így is a Ferrarival való együttműködés határozza meg a Haas autójának felépítését. „Egy új orrkúpot építhettünk volna, de már túl késő volt. Túl sokáig volt leállítva a szélcsatornaprogramunk, hogy elkészüljünk az orrkúppal a szeptemberi határidőre" – nyilatkozta Steiner. A Haas önerőből a váltót módosította, ez azonban nem került zsetonba.
A csapat ugyanakkor nem zárja ki, hogy később szükség lesz további módosításokra.
Megeshet, hogy át kell dolgoznunk a 2021-es autót, ha a tesztek során kiderül, hogy hibát követtünk el.
Ez ugyanakkor a B-terv lenne, mert nem akarunk további szélcsatornaidőt ölni a 2021-es autóba. Abban reménykedünk, hogy a középmezőny eleje ugyanolyan szoros lesz, mint tavaly, és az ott versenyző csapatok folytatni fogják az idei autó fejlesztését" – vázolta fel Steiner a nekik kedvező forgatókönyvet, amely esetén előnybe kerülhetnének a riválisaikkal szemben amiatt, hogy ők már korábban minden erőforrásukat a 2022-es modellre fordítják.