Mérföldkőhöz érkezik a magyar motorsport története, hiszen több sikertelen próbálkozás után ismét pályázunk gyorsaságimotoros-világbajnoki, vagyis MotoGP-futam rendezésére a Hajdúnánás mellé tervezett vadonatúj pályával. A folyamat a napokban nagyot lépett előre, mert 2021. február 19-én lejárt a határidő a MotoGP versenypálya- és sportkomplexum tervezésére vonatkozó tender kapcsán a pályázati anyagok leadására, márciusban pedig várhatóan győztest is hirdetnek.
Egy ilyen volumenű beruházás esetén óhatatlan, hogy felmerüljön, miért van rá szükség és egy sor egyéb szempont is, amit szakértők már a tenderkiírás alapján leszűrhetnek. Épp ezért megkérdeztünk egy tervezőt, akinek van már tapasztalata hasonló projektek terén, hogy segítsen eligazodni az új pályával kapcsolatos elvárások és a tervezési feladatok között.
A csúcskategóriás motorversenyek és a hazai sportélet kapcsolata eddig alakult gyümölcsözően. A Hungaroringen 1990-ben és 1992-ben rendeztek gyorsaságimotoros-világbajnoki nagydíjakat, de a versenyzők nem szerették a pályát, kifogásolták a minőségét, és az események üzletileg sem voltak sikeresek. Később felmerült az is, hogy a Hungaroring átfogó felújítás után ismét pályázna a rendezésre, valamint Sávoly mellett elkezdődött egy önálló pálya építése is, de az meghiúsult.
Az általunk megkérdezett szakértő szerint a Hungaroring nyomvonala nem passzol a MotoGP szintű motorversenyekhez, nem elég nagyok a bukóterek, és az is problémát okoz, hogy
a Forma-1-től eltérő biztonsági infrastruktúra szükséges ahhoz, hogy a motorosok elvárásainak is meg lehessen felelni,
amelyek ráadásul az elmúlt tíz év során magasabbak lettek még a Forma-1-nél is. Az aszfaltnak rendkívül simának kell lennie: egy autóverseny-pályának gyakran saját karaktert adnak a bukkanók, de ezek bukásveszélyt okozhatnak a motorosoknak. Eltérők a kerékvetők is a motoros- és autós pályákon.
Átfedések ettől függetlenül vannak. A MotoGP 2019-es szezonja során 19 nagydíjból 5 olyan helyszín akadt, ahol napjainkban a Forma-1 is versenyez, ezt a forrásunk azzal magyarázta, hogy
egyik esetben sincsenek szűk kanyarok, kemény féktávok és erős kigyorsítások,
amelyek a versenyautóknak kedvezőbbek, de a motorosoknak erőnléti szempontból is nagyon megterhelők lennének, hiszen két keréken sokkal fárasztóbb 350 km/h-s tempóról 60-ra lassítani, mint autóval.
Már ezek is sejtetik, hogy a Hajdúnánás mellé tervezett pálya nyomvonala gyorsabbnak ígérkezik a Hungaroringnél, és ezt a tenderkiírás is alátámasztja: a kiadott dokumentumban szerepel egy 4,4 kilométeres, 16 kanyarból és egy nagyjából egy kilométeres egyenesből álló javaslat, amit a pályázók részben vagy egészben felhasználhatnak, de nem kötelező azt figyelembe venni.
A kiírás egyelőre egy nyomvonalra szól, a dokumentumban nincs szó arról, hogy például a Silverstone Circuithez, a Bahrain International Circuithez vagy a Paul Ricardhoz hasonlóan többféleképpen variálható nyomvonalú és akár párhuzamosan több eseményre is hasznosítható létesítmény jöjjön létre, de beszélgetőpartnerünk szerint a lehetőségek határtalanok, és a pálya menedzsmentje később is alakíthat az infrastruktúrán, bővítheti azt.
Szintén a pálya vezetésén múlik majd, hogy milyen kiegészítő létesítmények épülnek a maximum 620 hektáros területen megvalósuló hajdúnánási komplexumban. A kiírásban egyelőre az szerepel, hogy a kiíró a területen
szeretne más kapcsolódó funkciókat is kialakítani (...) amennyiben a kijelölt területen lehetséges.”
Az ötletek között egy gokartversenypálya (800-1700 méteres nyomvonallal), egy bérgokartpálya (kb. 600 méter hosszú), egy salakmotoros pálya (ovális, 600-1600 méteres hossz), egy nehéz tehergépjárművek fogadására alkalmas, több modulos vezetéstechnikai tanpálya, egy rallycross pálya (800-1400 méter), valamint a kiszolgáló épületek szerepelnek (maximum 25 méteres magassággal), ezekkel kapcsolatban a tenderen induló tervezőirodák javaslatokat tehettek.
A sportesemények mellett a pályákat manapság elsősorban vállalati rendezvényekre (konferenciák, fogadások, összejövetelek) és pályanapokra, esetleg más közönségrendezvényekre, például koncertekre szokták hasznosítani, az oktatástól eltekintve ilyen célok egyelőre konkrétan nem szerepelnek a dokumentációban, de a tervezők javasolhattak olyan elemeket, amelyek összhangban vannak a turizmus, az oktatás és az innováció fejlesztésével és támogatásával, illetve növelik a létesítmény kihasználtságát és segítik a fenntarthatóságát.
Annyit konkrétan lehet tudni, hogy a főépület kétszintes lesz, az emeleten kap helyet a sajtóterem (kb. 3-4000 négyzetméter) és a VIP-vendégek terei (5-6000 négyzetméter), itt lesznek az üzemeltetési területek, a rendezvényszervezés és a multifunkcionális terek. Alul legalább 50+4 garázst alakítanak ki, egyenként kb. 130 négyzetméteres nettó belméretben. Az épületben egy állandó étterem fog működni.
A szakértő szerint egy versenypálya építése több fázisra is bontható, lehet annyival kezdeni, ami elég ahhoz, hogy a pálya megszerezze a MotoGP-homologizációt, és a későbbiek során is van lehetőség bővítésre, azt viszont
a licenc megszerzése és a későbbi fenntartási költségek miatt is kulcsfontosságúnak tartja, hogy a pálya legyen rendesen megtervezve.
Ezt egyébként a kiírás is kifejezetten megköveteli, konkrétan említve, hogy a létesítmény minőségérzete sokáig fennmaradjon és a pálya burkolata is karbantartható legyen.
Beszélgetőtársunk kerülendő példaként a Silverstone-t említette, amit a létrehozása óta mindig részben újítottak fel, folyamatos költségeket generálva, majd a 2018-as verseny előtt teljesen újraaszfaltozták a pályát, de rosszul, ezért hamar kialakultak rajta bukkanók, és megállt rajta a víz, ami ahhoz vezetett, hogy törölni kellett a 2018-as MotoGP nagydíjat.
A motorversenyek sajátossága, hogy a Forma-1-nél jóval nagyobb a paddock területe (a kiírásban 90-120 ezer négyzetméter), többen dolgoznak a helyszínen, mint egy F1-es nagydíj során, és többen is laknak motorhome-okban ahelyett, hogy szállodákba mennének. Ettől függetlenül jelentős szállodai kapacitásokra is szükség van a térségben legalább négycsillagos szinten (forrásunk szerint legalább 2000 szoba), ez a leendő pálya közelében egyelőre nem áll rendelkezésre, de a további beruházásokat elősegítheti, hogy a MotoGP révén lehet majd számolni azzal, hogy tíz évig évente legalább egyszer több mint százezer ember ellátogat a Hajdúságba.
A kiírás szerint a beruházás kiemelt célja a kelet-magyarországi régió gazdasági fejlesztése és népesség-megtartó erejének növelése.
A sporttevékenység mellett a turizmus, a rendezvényszervezés, felsőoktatás, kutatás-fejlesztés területén vonnák be a pályát az országos és regionális hálózatokba. Külön pontban említi a motorosoktatás jelentőségét a versenysport és a közlekedésbiztonság terén is, valamint a társadalmi hatást is, például a Pető Intézetben minden évben megrendezett különleges tanévnyitót, ahol mozgásukban korlátozott gyermekek ülhetnek fel a motorosok mögé.
A pályaépítés költségvetése várhatóan 60 milliárd forinton belül marad, forrásunk becslése szerint a MotoGP nagydíj révén évente 18-25 milliárd forintnyi indirekt bevétellel lehet számolni, vagyis ennyit költhet a közönség jegyekre, szállásra, vendéglátásra, autópályadíjakra és egyéb szolgáltatásokra. A durva leegyszerűsítéssel 4-5 év alatt megtérülhet a pályára költött beruházás, de ez a becslés nem számol a verseny szintén nem elhanyagolható jogdíjával, az amortizációval, az operatív költségekkel, így nem kétséges, hogy a nagydíj mellett egyéb bevételeket is generálni kell. Ehhez jól jöhet a pálya fekvése, hiszen
Magyarország mellett Szlovákiából és Romániából is lehet számítani érdeklődésre a pályabérlet vagy egyéb hasznosítás, például alacsonyabb kategóriás versenyek vagy képzések lebonyolítása kapcsán.
A hasznosítást elősegíti, hogy a Debrecentől északnyugatra 40 km-re, Nyíregyházától délnyugatra 25 km-re tervezett pálya saját lehajtót kap az M3-as autópályáról, ahonnan kétszer kétsávos út (ezek nem a tender részei) vezet majd a 25 ezres parkolóig és a beléptetést lebonyolító területig, amire már a tervezőnek kell javaslatot tennie.
A tenderkiírás alapján egyértelmű, hogy elsősorban motoros pályának szánják a beruházást és a motorkerékpáros közösség igényei szerint fejlesztik, de ettől függetlenül a különböző autó- és motorsportok széles spektrumának kiszolgálására alkalmassá tennék a hajdúnánási komplexumot.
A motorkerékpárok esetén a pályaversenyzés műfaján belül gyorsaságimotoros sprint- és endurance-versenyek jöhetnek, oldalkocsis versenyek és veterán futamok is szerepelnek a kiírásban. Egyéb pályákon supermoto- és salakmotoros versenyeket is rendezhetnek, illetve ezekhez hasonló autós események; gokart- vagy rallycross futamok is napirendre kerülhetnek.
A fő versenypályán az autósportokkal kapcsolatban egyelőre nem fogalmaznak konkrétan: sprint- és endurance-versenyeket, formulaautós futamokat, GT- és túraautós versenyeket, alternatív meghajtású kategóriák futamait, valamint veterán bajnokságokat említenek, de konkrét sorozatokat nem neveznek meg.
A kiírás közvetlenül nem nevesíti a Forma-1-et, de a versenyrendezést jóváhagyó szervek között szerepel a Formula One Management (FOM) is.
Az általunk megkérdezett szakértő szerint, ha egy pálya rendelkezik a Nemzetközi Motor Szövetség (FIM) „Grade A” licencével a MotoGP-hez, akkor a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) szinte automatikusan megadja a Forma-1-hez szükséges „Grade 1” licencet is, maximum csekély módosítások szükségesek, például a gumifalak jellegén. A kiírás alapján beszélgetőtársunk úgy vélte, az volt a cél, hogy olyan pálya jöjjön létre, ami a jövőben mindenféle versenyt megrendezhet.