A szintén Mercedes-motorra váltó McLaren mellett talán a Silverstone-ban működő, az idei évtől Aston Martin nevet viselő istálló átalakulása a Forma-1 idei előszezonjának legérdekesebb fejleménye. A tavalyig Racing Pointnak hívott csapat 2020-ban nagy port vert fel a 2019-es Mercedes lemásolásával, ez a szabályok változása miatt az idei, AMR21-es modellen is meglátszik, de az idén már gyári színekbe öltöztetett autó a csapat szerint csak 50 százalékban azonos a tavalyi RP20-assal.
Az Aston Martin nagy hangsúlyt adott annak, hogy bizonyítsa, az AMR21-es a saját fejlesztésük eredménye, állításuk szerint már 2020 augusztusában elkezdtek dolgozni a koncepción, a tervezési folyamatot számítógépen, ún. CAD-szoftverek segítségével indították el. Fontos változás a tavalyi szezonhoz képest, hogy a csapatok egymás autóit már csak fotók alapján másolhatják le, fejlett technológiákat, például 3D-szkennereket nem használhatnak erre a célra.
„Az összes aerodinamikai elemet a munkacsoport tervezi meg Catia CAD használatával. Ezeket a modelleket aztán importálják a CFD-be, és elemzik az eredményeket – mondta Andrew Green, az Aston Martin technikai igazgatója. – A CFD-t is mi fejlesztjük, úgyhogy rajtunk múlik, hogy mennyire lesz jó. Magas szinten optimalizált a Forma-1-es autókhoz, és egyre hasznosabb lesz, ahogy fejlődik.”
Ettől függetlenül, az AMR21-es is a 2019-es Mercedes koncepcióját követi, alacsony padlószögű és hosszú tengelytávú autó, ami újdonság a csapat nagyágyúja, a Ferraritól érkező Sebastian Vettel számára,
és segíthet a négyszeres világbajnoknak, hogy gyorsan megbarátkozzon az olasz autónál várhatóan kezesebb Aston Martinnal.
Azt egyelőre nem tudni, hogy a padlólemezt érintő szabálymódosítás mennyire befolyásolja az alacsony és a magas padlószögű autókat (ezt a Mercedes technikai igazgatója, James Allison is csak találgatta), az viszont biztos, hogy az Aston Martin is profitálhat a továbbfejlesztett Mercedes-motor megnövelt teljesítményéből.
Az AMR21-es tervezése több lépcsőben egészen januárig tartott, szigorú ütemterv szerint kellett dolgozni, amint a CFD visszaigazolja a terveket, modellek készülnek, amelyeket a Mercedes szélcsatornájában is teszteltek. Egyszerűbb alkatrészek fizikai lemodellezése két hétig tartott, de a teljesítményt befolyásoló, bonyolultabb elemekhez akár 10 hét is kellett, valamint egy hónap a gyártásra.
Az idei évtől a szélcsatorna használatát tovább korlátozták, ráadásul minél sikeresebb egy csapat, annál kevesebb ideig dolgozhat a létesítményben. Green elmondta, alkalmazkodnak a helyzethez a fejlesztéseik révén és a rendelkezésre álló időt figyelembe véve tesztelik az alkatrészeket.
Amennyiben az alkatrész bevált, véglegesítették a specifikációt, és megkezdték a gyártást, bizonyos elemek, például a kormányoszlop esetében már november folyamán, hiszen ezt 12-16 hétig tartott elkészíteni. Ez a folyamat nem magától értetődő, előfordul, hogy teljesen működő alkatrészeket is visszaküldenek további módosításokra.
„A folyamatos iterálás révén féltucat elemet is elszórunk – mondta Bob Halliwell gyártásigazgató. –
Szinte bánatosak vagyunk, ha egy elem elsőre beválik, mert az akkor azt sugallja, hogy javíthatunk még az alkatrész teljesítményén, például súlycsökkentés révén. Sok prototípust kell legyártani ahhoz, hogy optimális megoldásra leljünk.”
A csapat célja az, hogy január végén megkezdődhessen az első autó összerakása a gyár szerelőállásában, közben el kell végezni a kötelező töréstesztet is, és ráhagyással számolják a határidőket is, mert egyetlen alkatrészt sem lehet terheléstesztek és jóváhagyás nélkül beszerelni. A bonyolult folyamatot gyakori megbeszélésekkel és vállalatirányítási szoftver segítségével koordinálják. „Biztosra kell vennünk, hogy mindenki tudja, mivel kell foglalkoznia, és azt, hogy a megfelelő alkatrészek a megfelelő pillanatban érkeznek az összeszereléshez.”
A helyzetet folyamatosan befolyásolja az is, hogy a fejlesztések sohasem állnak le, viszont gyakran vita tárgya, hogy érdemes-e az újításokat minél hamarabb felszerelni az autóra vagy inkább késsen egy kicsit a bevetés, de a tervezők a lehető legfejlettebb újításokkal rukkolhassanak elő. Az AMR21 bemutatásakor a csapat már a 2021-es szezonra szánt első fejlesztési csomagon és a 2022-es autó fejlesztésén dolgozik.
Kétségtelen, hogy az Aston Martin legismertebb igazolása Vettel, de Halliwell elárulta, a márka szerepvállalása révén új technikai szakembereket tudtak szerződtetni és az eddigi stábtagok is extra motivációt kaptak a munkához.
Hasonló lendület látható a szponzori körben is, a közelmúltban szinte nem múlt el nap anélkül, hogy a csapat ne jelentett volna be újabb partnereket, amelyek között sokan a pénzügyi támogatás mellett technológiával is segítik az istállót. Egyelőre minden jel arra mutat, hogy a tulajdonosi konzorciumot vezető Lawrence Stroll a divatvilág után előbb-utóbb a versenyzésben és az autóiparban is sikerre viszi a vállalatát.
Az új autó bemutatóján – amelyen a hétszeres Super Bowl-győztes NFL-legenda Tom Brady is bejelentkezett, hogy minden jót kívánjon a csapatnak és a két pilótának – természetesen jelen volt az istálló teljes vezetése, valamint a két pilóta is, akik közül Sebastian Vettel a Ferraritól érkezve arra készül, hogy bemutatkozzon F1-es pályafutása ötödik istállójánál.
„Ez egy új kezdet, egy új fejezet nekem, de a csapatnak is, úgyhogy sok bennünk a közös. Mindkét fél nagyon ambiciózus, szerintem ez egy nagyon ambiciózus projekt. Világos, hogy mit akarunk elérni, ugyanakkor még csak az út elején vagyunk" – mondta a négyszeres világbajnok.
Noha a sok évem alatt már négy Forma-1-es csapatnál is versenyeztem, egy új csapattal kezdeni az évet még mindig izgatottá tesz.
Versenyzőként mindig rajta tartottam a szemem az ellenfeleken, ez a csapat pedig folyamatosan lenyűgözött azzal, hogy mire voltak képesek a nagycsapatokénál kisebb költségvetéssel. Úgyhogy amikor Lawrence [Stroll] és Otmar [Szafnauer] megkeresett tavaly, és elmondta, hogy mik a céljaik, rögtön nagyon motivált, hogy csatlakozzam az istállóhoz."
„Imádom a motorsport történelmét, az Aston Martin pedig az egyik nagy név a múltból, úgyhogy szórakozató az F1-es visszatérésének részese lenni 61 évnyi távollét után. Már jártam a gyárban és megismerkedtem a vezetőkkel, valamint a mérnökeimmel és szerelőimmel. Láttam, hogy igazán jó társaságot alkotnak és magabiztos vagyok az iránt, hogy a Lawrence által összehozott támogatással és az Aston Martin névvel valódi fejlődést fogunk elérni közösen" – folytatta a négyszeres világbajnok.
Az AMR21-et a csapat holnap, azaz március 4-én próbálja ki először Silverstone-ban, forgatási nap keretében.
Még nem vezettem az autót, de szerintem nagyszerűen néz ki. Már nagyon várom, hogy pályára vigyem, és azt is, hogy elkezdjem a közös munkát a csapattal és mindenkit jobban megismerjek,
beleértve a csapattársamat, Lance-t. Egyértelmű, hogy nagy erőfeszítést fogunk tenni, hogy elérjünk néhány jó eredményt együtt és közben jól is szórakozzunk."
„Ez az év egy nagyon izgalmas szakasza – vette át a szót az ötödik F1-es szezonjára készülő Stroll. – Az autóbemutató az, ahol minden újra elkezd valósnak érződni. Különösen igaz ez az idei évre az új identitásunkkal. Az új név mindenkinek izgalmas, nagy a nyüzsgés a gyárban. Felfrissülve tértem vissza a téli szünetről.
Ez lesz a harmadik szezonom ezekkel az emberekkel, versenyzőként pedig az embernek erre a fajta stabilitásra van szüksége. Otthon érzem magam, és mostanra erős kötelékeket építettem ki a csapattal, ez pedig különbséget jelent, amikor az utolsó századmásodpercekért küzdünk."
Andrew Green technikai igazgató az új autóról is beszélt és elmondta, hogy az a szabályok nagy mértékű befagyasztása miatt nyilvánvalóan a tavalyi Racing Point továbbfejlesztett változata, de azért vannak rajta újdonságok. „Az AMR21 szoros kapcsolatban áll a 2020-as autónkkal, de teljesen új a kasztnija. Az aerodinamikai változások aprók, de láthatóak, különösen, ami a padlólemezt illeti a hátsó kerekek előtt. Nem számítok arra, hogy ennek jelentős hatása lesz az autó kezelhetőségére, de a kocsik jelentősen lassabbak lesznek, mint amilyenek 2020-ban voltak" – tekintett előre a szakember.