MONZA, ITALY - SEPTEMBER 06: Lewis Hamilton of Great Britain driving the (44) Mercedes AMG Petronas F1 Team Mercedes W11 leads the field at the start of the race during the F1 Grand Prix of Italy at Autodromo di Monza on September 06, 2020 in Monza, Italy. (Photo by Mark Thompson/Getty Images)
Vágólapra másolva!
Sebastian Vettel nem látja értelmét a sprintfutamok bevezetésének, és kijelentette, csak a vasárnapi verseny miatt venne részt ezeken a viadalokon. Csapata, az Aston Martin technikai igazgatója, valamint a Mercedes, illetve a Haas csapatfőnöke ennél árnyaltabban fogalmazott.
A sprintfutamok ötlete még mindig napirenden van, és könnyen lehet, hogy a Kanadai, az Olasz és a Brazil Nagydíj hétvégéjét nem a megszokott formátumban fog zajlani. A csapatok ugyanis támogatják az elképzelést, hogy ezeken a pályákon pénteken rendezzék meg az időmérőt, szombaton pedig egy körülbelül 100 km-ből álló versenyt tartsanak, ami meghatározná a vasárnapi viadal rajtsorrendjét.
Azonban még a támogatók közül is szinte mindenki felvetett egy-egy olyan szempontot, amelyre szerintük oda kell figyelni a pontos szabályok megalkotásakor. Rajtuk kívül viszont akadtak néhányan, akik egyáltalán nem estek hanyatt az elképzeléstől, és közéjük tartozik Sebastian Vettel is.
Nem tetszik [az ötlet]
– jelentette ki. – Miért tartanánk egy előzetes döntőt a döntő előtt? Én nem értem, hogy ennek mi az értelme. Ha lesz futam szombaton, akkor csak azért veszek részt rajta, mert vasárnap is vezetni akarok, de véleményem szerint ennek nincs értelme.”
A Forma-1 történelme iránt közismerten nagyon érdeklődő, és a hagyományokat tisztelő Vettel úgy véli, ha a közvetítési jogokat birtokló Liberty Media ilyen lépésre szánja el magát, akkor valószínűleg vannak gondok a sportágon belül, csak éppen nem ezen a területen.
Ott van a nagydíj, ami mindig is körülbelül 300 kilométerből állt, és ez jelenti a hétvége fő kihívását
– magyarázta. – Azt hiszem, ha ilyesmit kell bevezetni, akkor valami máson kell javítani, nem a formátumon, és nincs szükség egy másik futamra, még két percre, Q4-re és Q5-re, vagy legyen az bármi is. Talán ezzel akarják elterelni a figyelmet a valós problémáról. Ez inkább foltozás, mintsem javítás.”
Vettel új csapatának, az Aston Martinnak a technikai igazgatója, Andrew Green a négyszeres világbajnokétól eltérő álláspontot képvisel. A brit szakember nem ellenzi annyira az újítást, ám neki is vannak aggályai.
„Láttunk egy javaslatot, amit a legtöbben érdemesnek tartottak a megfontolásra – mondta. – A lényeg azonban a részletekben rejlik, amelyek egyelőre még nem világosak. Rengeteg olyan terület van, amelyet meg kell vizsgálnunk, ilyen az autó [beállításainak] módosítása az események között, hogy az milyen mértékben lesz megengedett. Ami pedig ennél is fontosabb, hogy mi lesz az erőforrásokkal.
A motorokat egy bizonyos típusú szezonra tervezték, így ha ettől eltérnénk, az kihívást jelentene ebből a szempontból.”
Toto Wolff, a Mercedes csapatfőnöke egyértelműen amellett tette le a voksát, hogy a sprintfutamok ötlete. Ez nem is meglepő, hiszen előreláthatólag pont a brackley-i istálló profitálna belőle a legtöbbet, ám az osztrák üzletember más érvet hozott fel.
„A sprintfutam szerintem érdekes formátum, egyben izgalmas kísérlet, amivel szerintem meg kell próbálkoznunk – kezdte. – Más sorozatokban, például a DTM-ben láttam, hogy a közönség szinte megduplázódott azzal, hogy szombaton és vasárnap is van verseny, és ezt nyilván pénzre lehet váltani.”
Wolff ezzel együtt hozzátette, nem biztos, hogy az eredmény elnyeri a részvevők tetszését, hiszen a sprintfutamokban mindig benne van a kockázat, hogy az autó megsérül,
aminek a másnapi futamon is lennének következményei, nem beszélve az anyagi hatásokról. Emellett kijelentette, hogy vitákat is fog generálni, de „mi támogatjuk, ha 2021-ben, három futam erejéig a megfelelő keretek között teszünk vele egy próbát.” Azonban csak akkor, ha a sprintfutamok rajtsorrendjét normál időmérő dönti el, nem pedig a világbajnokság állása, ami a tavaly elkaszált fordított rajtrácsot hozná magával.
„A fordított rajtrácsnak egyetlen olyan sportágban sincs helye, amely a valódi sportteljesítményen alapszik. Persze megvan a szórakoztató szerepünk, de abban a pillanatban, hogy hollywoodi show-vá válunk, sportszempontból nagyon sokat vesztünk a hitelességünkből. Nem minden döntés jó a Forma-1-nek, amely növeli a szórakoztató faktort. Mindig meg kell találni az egyensúlyt a valódi versengés DNS-e, miszerint a legjobb csapat és gép nyer, valamint a szurkolók igényei között.”
Kollégája, a Haast irányító Günther Steiner szintén nincs ellene az újítás bevezetésének, azonban egy dologra ő is felhívta a figyelmet.
„Mindig is azt gondoltam, hogy érdemes kipróbálni új dolgokat, de soha nem kell félnünk attól, hogy adott esetben beismerjük, hogy nem vált be – vélekedett. – Nem szabad makacsnak lennünk és azt mondanunk, hogy ha már kipróbáltuk, akkor végig is visszük. Meg kell néznünk, hogyan működik, de nem hiszem, hogy sokat lehet nyerni vele.”
Az olasz szakember elmondta, elsősorban a szurkolók reakciójára kíváncsi, azt viszont ő sem szeretné, ha túlságosan a show irányéba mennének el. Azt is elárulta, hogy néhány részlet még kidolgozásra vár az új szabállyal kapcsolatban.
Számomra nem probléma kimondani, hogy ha nem működik, akkor ne csináljuk tovább.
Ha rájövünk, hogy semmi haszna nincs, nem szabad tartanunk attól, hogy nemet mondjunk, és ebben az esetben szerintem senki nem veszítene a hitelességéből. Van néhány apróság a szabályok között, amit meg kell oldanunk, de remélhetőleg ezeket el fogjuk simítani, párat már sikerült is. Egyelőre csak tesztelni fogjuk [a sprintfutamot], ha beválik, az fantasztikus, de ha nem, akkor lapozunk és továbblépünk.”