Haas F1's German driver Mick Schumacher (L) vies for position with Ferrari's Monegasque driver Charles Leclerc during the first day of the Formula One (F1) pre-season testing at the Bahrain International Circuit in the city of Sakhir on March 12, 2021. - Formula One teams take the wraps off their 2021 cars over three days of pre-season testing starting today at Bahrain's Sakhir International Circuit. Tickets for Formula One's season-opening Bahrain Grand Prix later this month will only be available to fans who have either been vaccinated or have recovered from coronavirus, organisers said. (Photo by Mazen MAHDI / AFP)
Vágólapra másolva!
A bahreini F1-es tesztelés során is folytatódtak az egyeztetések a három idei nagydíjhétvégére tervezett szombati sprintfutamokról. A jogtulajdonos és a csapatok támogatják az ötletet.
Döntés még nem született, de egyre több jel utal arra, hogy a júliusi F1-es Brit Nagydíjon kipróbálják a Liberty Media által erőltetett új lebonyolítási szisztémát, amelynek lényege, hogy az eddig megszokott időmérő edzést már pénteken megtartják, annak eredménye egy szombati sprintfutam rajtsorrendjéről dönt, majd a vasárnapi nagydíjat a sprintfutam befutója alapján indítják el.
A jogtulajdonos azzal érvel a módosítás mellett, hogy így több tartalmat adhatnak a közönségnek (ráadásul főműsoridőben), sokan emlegetik azt is, hogy érdemes kipróbálni a változtatást, mások viszont amellett érvelnek, hogy
a szombati sprintfutam csökkentené a nagydíj presztízsét és megzavarná a sportág folytonosságát, ami mindig is a vasárnapi versenyre épült.
Épp ezért a bennfentesek már nem sprintfutamként, hanem „sprint kvalifikációként” hivatkoznak az állórajttal, de a nagydíjnál rövidebb távval tervezett eseményre, amelynek távja maximum 100 kilométer lesz a nagydíjakon megszokott 305 helyett, és az Auto Motor und Sport szerint az első három helyezett 3-2-1 eloszlásban pontokat is kap majd, de dobogós díjátadást nem tartanak.
A bevezetést eredetileg a Kanadai Nagydíjra tervezték, de a csapatok állítólag nem akarnak a sprintfutam miatt az eddigieknél több pótalkatrészt átszállítani a tengerentúlra, és lapértesülések szerint keveslik a Liberty Media által felajánlott extra 100 ezer dollárt, ami a plusz amortizációt fedezhetné.
Nem tisztázott az sem, hogy egyáltalán milyen szabálymódosítások szükségesek a sprintfutamok megrendezéséhez,
hiszen jelenleg a szombati időmérő edzés után külön engedély nélkül nem lehet érdemi módosításokat végezni az autókon, ráadásul idén már a költségplafon szigora is csökkenti a csapatok mozgásterét a gazdálkodás kapcsán.
Ross Brawn, az F1 sportért felelős ügyvezetője korábban fordított rajtrácsos versenyeket akart bevezetni a sportágban, az is népszerűtlennek bizonyult, majd elsősorban a Mercedes közbelépése miatt meghiúsult. Most úgy véli, a sprintversenyek révén sokkal átfogóbb hétvégét nyújthatnak péntektől vasárnapig.
„Ha nem működik, feltesszük a kezünket és feladjuk az ötletet, de el kell mondanom, hogy eléggé optimista vagyok. Szerintem, ha belegondolunk, sokkal többet is ki lehet hozni az egész hétvégéből – mondta a veterán szakember. – Úgy gondolom, kritikus, hogy megóvjuk a nagydíjat. Azt akarjuk, hogy a nagydíj győztese továbbra is a legerősebb és a legsikeresebb résztvevő legyen a hétvégén.”
Elemzésünk szerint erre jó esély van, mert a formátum várhatóan még jobb helyzetbe hozza az egyébként is jó helyzetben lévő csapatokat és pilótákat, akik a pluszpontok révén még nagyobb előnybe kerülhetnek az üldözőikkel szemben.