IMOLA, ITALY - APRIL 18: Daniel Ricciardo of Australia driving the (3) McLaren F1 Team MCL35M leads Lando Norris of Great Britain driving the (4) McLaren F1 Team MCL35M on track during the F1 Grand Prix of Emilia Romagna at Autodromo Enzo e Dino Ferrari on April 18, 2021 in Imola, Italy. (Photo by Clive Mason - Formula 1/Formula 1 via Getty Images)
Vágólapra másolva!
Lando Norris és Daniel Ricciardo egyaránt tisztában volt vele, hogy a pálya mely pontján fognak helyet cserélni, miután utóbbit megkérték, hogy adja át pozícióját. A McLaren sport- és stratégiai igazgatója a futam előtti gumiválasztás, valamint az első kerékcsere jelentette kihívások hátterébe is beavatta a nyilvánosságot.
Még csak két futam telt el az idei Forma-1-es világbajnokság 23 fordulójából, de azt viszonylag nagy bizonyossággal ki lehet jelenteni, hogy az Emilia Romagna Nagydíj év végén is ott lesz a legemlékezetesebb versenyek között. A változó időjárás a nézőknek akciódús küzdelmet hozott, de a stratégák sem unatkoztak.
Így volt ez a McLarennél is, akiknek nem csupán a változó körülményekkel kellett megküzdeniük a futam során. Az első nehézséggel persze nem csak nekik kellett szembenézniük, hiszen senki számára nem volt teljesen egyértelmű, hogy az intermediate vagy az extrém esős gumik működnek jobban.
„Nehéz döntés volt, amit az információ hiánya sem könnyített meg – jelentette ki Randy Singh, a wokingiak sport- és technikai igazgatója. – A kivezető körök után nem igazán láttuk előre, hogy a pálya állapota milyen irányban változik a következő fél órában. Az ember alig kap képet a helyzetről, a pilóták pedig nyilván nem tesznek meg sok kört, így nem tudnak beszámolni a körülményekről.
Csak a radarra és a meteorológiai jelentésekre hagyatkozhattunk.”
A mezőny dolgát elsősorban az a tény nehezítette meg, hogy míg a célegyenesben nem volt sok víz a pályán, addig az 5-ös és a 8-as kanyar között már merőben más volt a helyzet. Végül a mezőny többsége a zöld oldalfalú abroncsok mellett tette le a voksát, nem véletlenül.
„Az alapján kellett döntenünk, hogy milyen körülményekre számítottunk, anélkül, hogy mi magunk meggyőződhettünk volna – magyarázta Singh. – Ha 50 százalék az esély a helyes választásra, akkor néhány dolog miatt szárazhoz közelebbi gumit érdemes választani, ha nem esik nagyon, hiszen tudjuk, hogy az aszfalt száradni kezd azzal, hogy az autók köröznek rajta. Azzal is tisztában vagyunk, hogy gyakran bejön a biztonsági autó, és három-négy ingyen kört meg lehet tenni mögötte, amivel még jobban felszárítjuk a pályát. Ezzel együtt szerintem mindannyian eléggé idegesek voltunk a rajt előtt, amikor még nem volt információnk az abroncsokról. Mi elégedettek voltunk azzal, hogy az intermediate-eket választottuk, de nem tudtuk, hogy a többiektől mire számítsunk.
Figyelembe véve, hogy mennyire nehéz döntés volt, azt vártuk, hogy a körülöttünk lévő autók közül néhányan az extrém esőgumikon lesznek.”
A két pilóta közül egész hétvégén Lando Norris volt a gyorsabb, de mivel a Q3-ban elvették a második mért körét, végül Daniel Ricciardo mögül kényszerült rajtolni. Ráadásul a rajt után visszaesett a 9. helyre, így csak a futam közepén érte utol csapattársát. A McLaren pár kör után döntötte el, hogy az ausztrál versenyzőnek át kell adnia a helyét, amit egy előre megbeszélt forgatókönyv alapján meg is tett.
„Délelőtt beszéltünk erről, és én azon a véleményen voltam, hogy előfordulhat hasonló szituáció – emlékezett vissza SIngh. – Éppen ezért felkészültünk rá, és eldöntöttük, hogy ebben az esetben hol hajtanánk végre [a cserét].
Daniel és Lando szintén ott volt a megbeszélésen, és eltervezték, hogy hol és hogyan történik meg a manőver, amennyiben szükségessé válik.”
A szakember kiemelte, hogy a döntés elsősorban az ő, valamint a versenyigazgató Andrea Stella felelőssége volt, és körülbelül egy perc alatt hozták meg. Hozzátette, a pilóták profi módon oldották meg a cserét, Ricciardo pedig hozzáállásával hozzásegítette az istállót egy jobb eredményhez.
A következő kihívást a kerékcserék jelentették, ugyanis szinte lehetetlen volt pontosan megítélni, hogy a száraz pályára alkalmas abroncsok mikor válnak gyorsabbá az intermediate-eknél. Az első próbálkozó Sebastian Vettel volt a 20. körben, ehhez képest Ricciardo csupán 7 körrel később ment ki a bokszba.
Semmi nem kényszerített minket arra, hogy az elsők között álljunk ki száraz gumiért, szóval ez tudatos döntés volt a részünkről, hogy nem vállalunk túlzott kockázatot. mivel így lehet eldobni egy jó eredményt.
Ilyen körülmények között ez nem csupán arról szól, hogy az ember tudja, hogy a száraz abroncsok mikor válnak gyorsabbá, hanem a rizikó mértékéről is. A pilóták ezután is nedves pályán használják a slickeket, szóval a csere késleltetése ad némi biztonságot, még akkor is, ha köridőveszteséggel jár.”
A McLaren azért hozta ki előbb az ausztrál pilótát, mert úgy ítélte meg, hogy az ő pozíciója nagyobb veszélyben van. Vele ellentétben Norris inkább előrefelé nézelődött, és mivel Sergio Pérezt megbüntették, ráadásul még kormányt is kellett cserélni az autójában, végül sikerült átugrania a mexikói pilótát.
„Tudtuk, hogy közel lehetünk, hiszen 12-13 másodperc volt a különbség a kiállás előtt, és neki volt egy 10 másodperces büntetése. Az esőben ezek az extra másodpercek könnyen eltűnhetnek, így a kormánycsere hirtelen nagy lehetőséggé vált számunkra, ugyanakkor kellett hozzá a csapat és Lando remek munkája.”
Norris végül a 3., Ricciardo a 6. helye ért célba, amivel megerősítették a McLaren pozícióját a konstruktőri tabella 3. helyén.
A brit pilóta esetében kulcsfontosságú volt, hogy a lehetőség ellenére ne előzze meg az éllovas Max Verstappent, hiszen abban az esetben vélhetően sokkal jobban elfogyasztotta volna a lágy abroncsokat, és lehetőséget kínált volna Charles Leclerc-nek, hogy elmenjen mellette.