Fernando Alonso imolai teljesítménye jócskán elmaradt attól a szinttől, amit a kétszeres világbajnoktól eddigi pályafutása során megszoktunk. Az idei szezonban saját magát nem először kritizáló, a Forma-1-be két év kihagyás után visszatérő spanyol pilóta maga is elismerte ezt, és ígéretet tett arra, hogy a következő futamon már jobb lesz. A nehéz körülmények között zajló Emilia Romagna Nagydíj ugyanakkor így is nagyon fontos lépcsőfokot jelentett neki a tanulásban.
Alonso Imolában számtalan hibát vétett a 63 körös futam során és végül még csapattársától is kikapott, noha ebben alighanem a bahreini verseny után ismét jelentkező műszaki probléma is szerepet játszott. Az időmérőn mindössze a 15. rajtkockát szerezte meg, miközben a Q2-ben közel fél másodpercet kapott Esteban Ocontól, majd a futam vizes aszfalton zajló részében is rengeteget küszködött.
Már a bokszutcából a rajtrácsra menet elkövette az első hibát, amikor a Tosa-kanyarban kicsúszott és megrongálta autója első szárnyát, magán a versenyen pedig újabb bakik következtek. Az első körben szerencsésen megúszta, hogy a Tamburello-sikánban összeért Kimi Räikkönennel, majd a Variante Altában átvágtatott a füves bukótéren, és a biztonsági autó pályára küldésekor már csak a 17. helyen haladt. Az újraindítás után a 10. körben a Villeneuve-sikánt is átvágta, ami miatt Ocon és Sebastian Vettel is megelőzte, majd a George Russell és Valtteri Bottas balesete miatt életbe léptetett Safety Car-fázis során megpördült a Tamburellóban.
Ezzel együtt volt esélye a pontszerzésre (a megforgásakor a 12. helyen haladt, már Ocon előtt), az új rajt után előbb Cunoda Juki, majd Sergio Pérez kicsúszásával nyert is egy-egy helyet, később pedig hiába előzte őt meg a felzárkózó Pierre Gasly, a fékhiba miatt extra kiállást beiktató Antonio Giovinazzi eltűnt előle, így maradt a 10. helyen.
Megtartani azonban így sem tudta azt a verseny végéig, Ocon ugyanis a 41. körben a DRS segítségével elment mellette.
Alonso ezt utólag normál előzésnek titulálta, a csapatrádióból azonban kiderül, hogy a verseny záró szakaszában az ERS meghibásodásával küszködött, azaz nem töltött vissza megfelelően az energia-visszanyerő rendszer. Noha végül a 11. pozícióban futott be, Räikkönen büntetésével egy pontot így is szerzett.
Ez a verseny háromszoros tapasztalatot jelentett, mivel annyiszor változtak a körülmények és a tapadási szint a futam során.
Volt egy piros zászlónk, egy állórajtunk, egy gördülőrajtunk, úgyhogy rengeteg olyan dolgot tudtunk gyakorolni és átvenni, ami normális esetben négy-öt versenyt venne igénybe. Most ezt egy futamba sűrítettük – nyilatkozta később. – Örülök annak, amiket tanultam. Először vezettem [a visszatérésem óta] vizes pályán, köztes körülmények között és száraz pályán úgy, hogy csak egy vékony száraz ív volt. Rengeteget dolgot lehet tanulni és elemezni ebből a versenyből. Összehasonlítva az első és az utolsó kört, a végén 300%-kal voltam magabiztosabb az autóban."
Alonso szerint mindez azonban „nem lehet kifogás arra, hogy miért nem teljesítettünk jól, hogy én miért nem teljesítettem jól. Nem számít, hogy valaki csak nagyon kevés időt töltöt el eddig az autóban."
A kétszeres világbajnok ugyanakkor nem volt meglepve attól, hogy egyelőre nem tudja hozni a tőle megszokott szintet, és úgy érzi, ez még időbe fog telni.
„Pontosan erre számítottam. A versenyen közvetlenül Esteban mögött végeztem, Bahreinben közvetlenül előtte voltam, amikor fel kellett adnom a versenyt. Nagyon jól teljesít és mát két éve a csapat tagja, miközben én két időmérőn és egy futamon vagyok túl, mivel Bahreinben csak 30 kört mentem. Többé-kevésbé ott tartok, ahová vártam magam. Persze az ember mindig többet akar és előrébb szeretne végezni és magabiztosabb akar lenni az autóban.
Valószínűleg Bahreinben és Imolában sem voltam magabiztos és Portimaóban sem leszek teljesen az, mivel ez nem megy egyik napról a másikra.
Időbe telik, de azért vagyok itt, hogy dolgozzak és javuljak, az ilyen versenyek pedig nagyon sokat segítenek, mert nagyon nehéz körülmények között érezhettem rá az autóra, így sokkal többet tanulhattam, mint egy normál versenyen."
Alonso tehát tisztában van azzal, hogy egyelőre többre van szükség tőle, de nem pánikol, hanem leszegett fejjel dolgozik. „Sokszor váltottam már csapatot és még kategóriát is, és mindig kellett idő az alkalmazkodásra. Ez ugyanakkor soha nem volt kifogás és most sem lesz az. Jobbnak kell lennem, mert az elmúlt hétvégén nem voltam a megfelelő szinten. Portimaóban viszont már azon leszek."