Több szabálymódosítás is befolyásolja a versenyzést a Forma-1-ben az idei szezontól, de egyik sem annyira láthatatlan, mint a 2021-től bevezetett költségplafon. A sportág történetében először minden istálló köteles 145 millió dollárnál kevesebbet költeni (eltekintve néhány kivételtől, például a pilóták fizetésétől vagy a marketing kiadásoktól), ez a Red Bull és a Mercedes számára komoly problémát okoz.
A két élcsapat mellett a Ferrari volt az, ami a plafon fölött költött, a maranellói istálló számos szakemberét kénytelen volt kiszervezni a Haashoz, a 2023-ra tervezett Le Mans-i programba és felmerült a fizetések korlátozása is. A McLaren és a Red Bull még mindig 800 fő fölött foglalkoztat, a Mercedes alulról közelíti az 1000 alkalmazottat, de a vb-címért küzdő istállók küszködnek a megszorítás betartásával.
A tél folyamán megszenvedtük a leépítéseket, át kellett méreteznünk és szerveznünk magunkat, és nagyon nehéz elköszönni olyan csapattagoktól, akik közül néhányan már 25 éve itt voltak az istálló különböző formáiban."
„Megterhelő eljárás volt és továbbra is jelentős kihívás, különösen a nagyobb csapatoknak. Hatékonyabbá teszi a működést, mert egyszerűen azzá kell válnia. Az alkalmazotti létszám a legnagyobb költségtétel, úgyhogy e téren a lehető leghatékonyabbá kell válni” – magyarázta Christian Horner, a Red Bull csapatfőnöke.
A költségplafon megosztja a csapatokat, míg a McLarent irányító Zak Brown kijelentette, még a tervezett sprintversenyek miatt sem támogatja a plafon emelését, addig Toto Wolff, a Mercedes résztulajdonos csapatfőnöke csak akkor menne bele a szombatra tervezett új lebonyolítási szisztéma kipróbálásába, ha az idei évre megállapított összegnél többet költhetnek el.
„Christian kifejtette, hogy a vállalataink milyen nehézségekkel néztek szembe azáltal, hogy meg kellett változtatnunk az elmúlt évek során alkalmazott folyamatainkat. Nagyon küszködünk, hogy a költségplafon alatt tartsuk magunkat és itt nem néhány száz, hanem több ezer fontról beszélünk” – mondta Wolff a sprintfutamok várható pluszköltségéről.
„Szerintem megéri ezzel próbálkozni, de egyszerűen nincs tartalékunk, hogy bevállaljuk, és aztán kiderüljön, további fél millió fontot vagy még többet kell találnunk a költségplafon alatt. Ez azt jelentené, hogy megint a személyzetünknél kell keresgélnünk és én ezt egyáltalán nem akarom még egyszer megtenni” – szögezte le.
Horner ezúttal egyetértett az ellenfél képviselőjével, elmondása szerint a Red Bullnál is 10-30 ezer fontnyi összegeket is megspórolnak azért, hogy beférjenek a költségplafon alá, ezért támogatják a sprintfutamok bevezetését, de úgy érzi, az ezzel járó plusz költség „olyan változó, amit be kell építeni” a költségvetésbe.