BARCELONA, SPAIN - MAY 09: Max Verstappen of the Netherlands driving the (33) Red Bull Racing RB16B Honda and Lewis Hamilton of Great Britain driving the (44) Mercedes AMG Petronas F1 Team Mercedes W12 on track during the F1 Grand Prix of Spain at Circuit de Barcelona-Catalunya on May 09, 2021 in Barcelona, Spain. (Photo by Eric Alonso/Getty Images)
Vágólapra másolva!
Új hátsó szárnnyal versenyzett a Red Bull, ami rögtön felkeltette Lewis Hamilton érdeklődését. A Red Bull csapatfőnöke szerint az autójuk szabályos, a Mercedes első embere inkább nem szólt semmit.
A háttérben is nagy csata zajlik a Mercedes és a Red Bull között, mindkét csapat újításokkal érkezett a Spanyol Nagydíjra: a Mercedes módosított a padlólemezen, a Red Bull a második barcelonai edzésnaptól új hátsó szárnyat szerelt az autóra, és a versenyen is használták azt. Lewis Hamilton már az időmérő után kifogásolta az új alkatrészt.
„A Red Bullok nagyon gyorsak az egyenesben. Mára virradóan hajlékony szárnyat szereltek az autó hátuljára, és ezzel a szárnnyal legalább három tizedet nyernek. Az egyenesben gyorsabbak lesznek nálunk, úgyhogy nehéz lesz őket magunk mögött tartani, de ez nem jelenti azt, hogy lehetetlen lenne” – nyilatkozta Hamilton az időmérő után a Sky Sportsnak.
A csapatok folyamatosan feszegetik a határokat a szárnyak hajlékonysága terén,
elsősorban azért, mert az egyenesekben így csökkenthető a légellenállás, így növelhető a csúcssebesség. A szabályok bizonyos mértékű hajlást megengednek az anyagok jellege miatt, a Red Bull szerint az alkatrészük most is megfelel az előírásoknak.
„Én is láttam a nyilatkozatokat. Az autók természetesen alaposan átvizsgálták, különböző teszteknek is alávetették az alkatrészeket. Az FIA teljesen elégedett az autóval, minden teszten átment, és ezek eléggé szigorúak. Ebből adódóan meglepett, hogy [Hamilton] ezt mondta, de Toto [Wolff] említette ezt nekem, úgyhogy
kétlem, hogy ez Lewis véleménye volt, talán máshonnan fúj a szél.”
A Red Bull a hajlékony szárnyak egyik mestere, 2011-ben szemmel is látható mértékben deformálódtak az alkatrészeik, amelyek így is átmentek az FIA tesztjein, de az előírásokat azóta szigorították. Nem ők az egyetlenek, a Ferrari és a Mercedes is próbálkozott már hasonló megoldásokkal.
Red Bull RB16B Rear Wing
Red Bull are running a medium downforce rear wing today (same as used for first 3 races), compared to the high downforce one yesterday. Verstappen for all FP3, Perez switched mid-way through. #TechF1#F1#SpanishGPpic.twitter.com/2WVjFEm6CC
A téma természetesen felmerült a Mercedes futam utáni online sajtóbeszélgetésén is, de Wolff tőle szokatlan módon inkább tartózkodott attól, hogy nyilvánosan véleményt formáljon a helyzettel kapcsolatban. „Igen, ez elég mókás – mondta. – Viszont… mindenki… Nem, inkább hadd ne kommentáljam, elnézést.”
A Red Bull nem adja fel a fejlesztéseket
Noha a Mercedes az előszezoni teszteken küszködött az autójával, Lewis Hamilton az első négy versenyen három győzelmet és egy második helyet ért el és magabiztosan vezeti az egyéni pontversenyt. A Red Bull hagyományosan jobb a fejlesztési versenyben, de eddig mindig késő volt, amikor elkezdtek felzárkózni. Horner idén is azt ígérte, hogy sokáig kitartanak.
„A Mercedes nem mutatta meg a valódi erejét az [előszezoni] tesztelésen. Bahreintől mindig ott vannak, különösen a versenytempó terén. Ez az év arról fog szólni, hogy ki tud hatékonyan fejleszteni amellett, hogy persze egy új autót kell tervezni a következő évre, ami sajátos kihívás. Egy 23 versenyes szezon maratoni, ki kell tartanunk a második félidőre is, amikor eddig erősebbek voltunk.”