MILTON KEYNES, ENGLAND - MAY 27: A general view of the Red Bull F1 Racing team headquarters on May 27, 2020 in Milton Keynes, United Kingdom. The British government continues to ease the coronavirus lockdown by announcing schools will open to reception year pupils plus years one and six from June 1st. Open-air markets and car showrooms can also open from the same date. (Photo by Marc Atkins/Getty Images)
Vágólapra másolva!
Toto Wolff, a Mercedes csapatfőnöke elárulta, a Red Bull körülbelül 15 szakembert szerzett meg a motorrészlegükről. Kollégája, az energiaitalosokat irányító Christian Horner szerint a brixworth-i mérnökök leigazolása elkerülhetetlen volt.
A Red Bull és a Mercedes között nem csupán a pályán éleződik a helyzet, hiszen a napokban kiderült, hogy a bikások Ben Hodgkinson után további öt szakembert szereztek meg a Mercedes motorrészlegéről. A Milton Keynes-i istálló 2025-től saját erőforrással szeretne részt venni az F1 küzdelmeiben.
Toto Wolff, a címvédő csapatfőnöke elárulta, riválisuk nem csupán az eddig nyilvánosságra került hat szakembert igazolta le, hanem ennek több mint kétszeresét. Az osztrák üzletember Helmut Marko Red Bull-tanácsadó szavaira is reagált, aki kijelentette, a Mercedes az addigi fizetésük dupláját ajánlotta mérnökeinek, hogy maguknál tartsa őket.
Szerintem 100 embert kerestek meg, amiből talán 15-öt szereztek meg
– nyilatkozta a Sky Sportsnak. – A fizetés megkétszerezése egy dolog, de ha a tripláját ajánlják, akkor egy ponton már a hűséges emberekért sem tudunk versenyezni. Tiszteletben tartom, ha valaki meg akarja védeni vagy fel szeretné építeni az üzletét, a bosszú ideje pedig még nem jött el. Elismerésem a projektnek, ez egy Mount Everest-szintű feladat. Ami engem illet, harcolni akarok a Red Bull erőforrásai ellen.”
Wolff azonban azt is leszögezte, hogy bizonyos szempontból teljesen érthető, ami történt, és a brixworth-i motorrészlegen dolgozó alkalmazottak számát figyelembe véve ők sem kerülnek hatalmas bajba. Ráadásul a Red Bull nem azokat a szakembereket szerezte meg, akik a motor csúcsra járatásáért felelnek.
Elég egyértelmű, hogy ha valaki létre akar hozni egy motorgyárat az Egyesült Királyságban, akkor egyet fog találni, és ez a miénk.
Körülbelül 900 embert foglalkoztatunk ott, és ha ebből valaki 15-öt elhalászik, az rendben van. Ugyanakkor leginkább a gyártási, és nem a teljesítménnyel kapcsolatos részlegre mentek rá, felteszem, építeni akarják a vállalatot.”
Christian Horner abból a szempontból hasonlóan látja a helyzetet, hogy ő is logikusnak tartja a Mercedes-mérnökök megszerzését. A két gyár között ugyanis mindössze alig több, mint 40 km a távolság, így költözésre sincs feltétlenül szükség, ha valaki munkahelyet vált.
Azt hiszem, mindez elkerülhetetlen volt, a központunk az Egyesült Királyságban található, közúton csupán 30 mérföldre van Brixworth-től, ahol a Mercedes a motorjait gyártja
– mondta a brit csatornának. – Nyilván ezt okkal teszik pont ott, hiszen az Egyesült Királyságban rengeteg a tehetséges szakember. Számunkra pedig borzasztóan vonzó, hogy saját magunk építsük meg az erőforrást és azt teljes mértékben integráljuk az autóba.”
A Red Bull csapatfőnöke elárulta, rengetegen keresték meg őket, ők pedig arra törekednek, hogy a megfelelő emberek a megfelelő pozíciókba kerüljenek. Horner úgy véli, a Honda távozása után jó néhány tehetséges szakembert megörökölnek, melléjük pedig most hasonlóan magas szintű munkaerőt sikerült szerződtetni. Hozzátette, senkit nem lehet marasztalni, ha menni akar.
Az emberek ott dolgoznak, ahol szeretnének, és senkit nem lehet arra kényszeríteni, hogy ott vállaljon munkát, ahol nem akar.
Ha pedig vonzóak vagyunk és az emberek részesei akarnak lenni az általunk képviselt versenyszellemnek, akkor csatlakozni fognak hozzánk az utazásra.”
Verstappen izgatott, Hamilton nem aggódik
A témával kapcsolatban természetesen az érintett csapatok élpilótáit is megkérdezték a Spanyol Nagydíj előtti sajtótájékoztatón. Max Verstappen úgy véli, teljesen természetes, hogy a Mercedes alkalmazottait mások is a soraikban akarják tudni.
„Nyilván érdekes [a jelenség], ugyanakkor szerintem normális, hogy ha valaki ennyire hosszú ideje dominál, akkor megpróbálják megszerezni az embereit – jelentette ki. – Ha valaki sok időt tölt el egy helyen, előfordulhat, hogy új kihívásokat keres, ami érthető.”
A holland pilóta minden valószínűség szerint még hosszú évekig a mezőny tagja lesz, így a most kezdődő folyamatok végeredménye mindenképpen befolyással lesz az eredményeire.
Azt persze nem lehet tudni, hogy 2025-ben még mindig a csapat tagja lesz, vagy már ellenfélként kell számolnia a Red Bull-lal. Egyelőre természetesen közvetlen érintettként nyilatkozott, és elmondta, a csapaton belül izgatottan tekintenek a majdani fejleményekre.
Lewis Hamilton teljesen más helyzetben van, mint riválisa, hiszen a hosszú távú eredményeket alighanem már nem a mezőny tagjaként fogja szemlélni. Ugyanakkor a távozó mérnökök adott esetben már most hagyhatnak némi űrt maguk után, emiatt viszont nem aggódik.
Nyilván ez az egész zajlik a háttérben, de azt gondolom, hogy Toto személyében a legjobb szövetségessel rendelkezem, aki a lehető leghatékonyabban fogja kezelni [a helyzetet]
– vélekedett. – Kétségtelen, hogy a csapatunknál minden egyén lenyűgöző, és nem meglepő, hogy mindenki őket akarja. Rengeteg közös sikerben volt részünk.”
Hamilton leszögezte, semmi problémája nincs azzal, hogy néhányan nem maradtak a Mercedes kötelékében. Emellett viszont kiemelte, hogy az istálló jövője nem ezen a pár emberen múlik, és a többiek is magas szintet képviselnek saját területükön.
„A távozóknak a legjobbakat kívánom. Úgy vélem, mindannyiunknak a saját útját kell járnia és a megfelelő döntést kell meghoznia. Ugyanakkor ez egy hatalmas méretű csapat, és nem egy vagy akár öt embertől függ. Ez egy kollektíva, nekünk pedig remek szakembergárdánk van, ami továbbra is a világbajnokság megnyerésére fókuszál.”