Nem elég, hogy utolsó lett és 7 tizedmásodperccel elmaradt a 18. helyen záró csapattársától, Nyikita Mazepin még egy büntetést is kapott a nyakába a Spanyol Nagydíj időmérő edzése után. Az orosz pilóta a felügyelők megítélése szerint a Q1-ben jelentős időveszteséget okozott Lando Norrisnak, amikor a felvezető körében nem állt félre a gyorskörön érkező McLaren elől. A brit pilóta emiatt egy újabb szett gumit is kénytelen volt elhasználni, ami szerinte a Q3-ban hátrányosan érintette.
A felügyelők az indoklásban részletesen leírták, hogy miközben Mazepin felvezető körön volt, a 10-es és 11-es kanyarhoz közeledve szólt neki a mérnöke, hogy Norris gyorskörön jön mögötte, majd egészen a feltartásig folyamatosan jelezte a közte és a McLaren közötti különbséget. Mazepin eközben lassított, hogy megfelelő távolságra maradjon az előtte szintén gyorskörre készülődő Mick Schumachertől. Eközben a 13-as és 14-es kanyarban megelőzte őt Kimi Räikkönen és Cunoda Juki, akik mindketten levezető körön voltak és a bokszba igyekeztek.
Az Alfa Romeo és az Alpha Tauri versenyzőjének is jelezték Norris közeledtét, a felügyelők szerint pedig mindketten egyértelműen azért előzték meg a Haast, hogy ne tartsák fel a McLarent. „Ez nehéz helyzetbe hozta Mazepint" – írták indoklásukban a felügyelők.
Räikkönen és Cunoda ezután lehúzódott a pálya szélére a 14-es kanyarban, Mazepin azonban nem így tett, helyette visszaelőzte őket és kigyorsított, hogy elkezdje a saját gyorskörét.
Norris azonban pont ekkor érte utol, így a Haas pilótája akadályozta a McLarent. „A felügyelők úgy határoztak, hogy miután Mazepint tájékoztatták Norris pályán elfoglalt pozíciójáról, Mazepin döntése, hogy visszaelőzi Räikkönent és Cunodát, egyértelműen feltartotta Norrist, aki jelentős időveszteséget szenvedett el."
„A felügyelők felismerik, hogy a kanyarok ezen kombinációja különleges kihívás elé állítja a versenyzőket az időmérőn, Mazepin pedig nehéz helyzetben találta magát. Ezt Norris is kiemelte a meghallgatáson.
Ugyanakkor ha Mazepin várt volna addig, amíg Norris megelőzi, követhette volna a McLarent. A felügyelők szerint amennyiben ezt az opciót választja, az sem befolyásolta volna a következő körét.
A felügyelők ezért a szükségtelen feltartásért adott szokásos büntetést alkalmazzák és három helyes hátrasorolást, valamint egy büntetőpontot adnak."
Az orosz versenyző rajthelyén ez értelemszerűen mit sem befolyásol, így legfeljebb a büntetőpont miatt lehet bosszús. Nem úgy Norris, aki az időveszteség miatt kénytelen volt a Q1 végén egy új lágy szetten újabb gyorskört teljesíteni (ezen végül az élen zárta az első szakaszt), mindez pedig a Q3-ban ütött vissza, mivel csak egyetlen új szettje maradt a harmadik szakaszra.
„Szerintem ez az időmérő edzésembe került ma – nyilatkozta a feltartásról a McLaren pilótája. – Az autó jó volt és úgy éreztem, hogy én sem végeztem rossz munkát. Csak volt egy srác, aki nagyon feltartott, ami miatt még egy szett gumit fel kellett használnom. Amikor pedig ilyen kicsik a különbségek, az ember minden lehetőséget meg akar ragadni a fejlődésre és nem hibázhat. Amikor valami ilyesmi történik és csak egy szett gumija van, amin igazán nyomhatja, akkor az egyértelműen sokba kerül.
Egy kicsit idegesít ez, mert úgy érzem, hogy hatodikak vagy ötödikek is lehettünk volna."
– mondta a végül a 9. helyen végző Norris, aki azt is kiemelte, hogy mindennek tetejébe a Q3 végére rosszabbak lettek a körülmények, ők pedig akkor tették fel a megmaradt új szettet, így még inkább hátrányba került, mivel ha már a Q3 elején is új szetten futotta volna a körét, az ez esetben még nagyobb előnyt jelentett volna.
A Haas online sajtótájékoztatóján az orosz versenyzőt is megkérdezték az esetről, ő pedig úgy vélte, azzal, hogy Räikkönen és Cunoda megelőzte őt, elkerülhetetlenné vált a feltartás, mivel a pálya azon részén nem tudott volna harmadik autóként beállni az Alfa Romeo és az Alpha Tauri mögé. „Nagyon nehéz, amikor az utolsó, nagyon lassú és szűk kanyar előtt ketten megelőznek. Az ilyen, két és fél méter hosszú autókkal (valójában több mint 5 és fél méter - a szerk.) egyszerűen nem lehetett egy harmadik autót betenni oda, különösen úgy, hogy a negyedik meg versenytempóban érkezett.
Úgyhogy nem éreztem úgy, hogy ez opció lett volna, mert azzal az autóm hátsó része belógott volna az ideális ívre. Az egyetlen lehetőség az volt, hogy nekilódulok, amit meg is tettem.
Sajnos minden összejött egyszerre. Nem vagyok mérges miatta, mert azt leszámítva, hogy felszívódok, nem tehettem semmit. Erre pedig sajnos nem vagyok képes.”