Ritkán hallani Toto Wolff hangját a Mercedes csapatrádióján, általában még a legkritikusabb helyzetekben is csak a pilóták versenymérnökei, esetleg a stratégiáért felelős James Vowles szólal meg. Ennek oka, hogy Wolff inkább a kimértebb szakembereknek akar teret engedni a futamok során, ez az oka annak is, hogy bár ő a csapat első embere, a bokszfalra sem ül ki.
Az előző szezon végén viszont kissé változott a hozzáállása, miután beszélgetett Valtteri Bottasszal és kiderült, hogy a finn pilótának jól esik, ha néha kap egy kis biztatást a rádión. Azóta
Wolff olykor személyesen is megszólal és jelzi versenyzőjének, hogy éppen ő a leggyorsabb vagy gyorsabb ellenfelénél és hozzátesz valami feltüzelő felszólítást.
Így tett Portugáliában is, miután Bottas elvesztette a 2. helyet Max Verstappen ellen, de a Mercedes később már gyorsabb volt a Red Bullnál. Wolff azt kérte Bottastól, hogy „vadássza le” a holland versenyzőt, ez azonban nem érte el a kívánt hatást.
„Nagyon lelkes vagyok és azt gondoltam, hogy be fog válni, ha van egy kieresztő szelep Valtteri felé. Ezúttal nem jött be, úgyhogy legközelebb talán jobb, ha csendben maradok vagy legalábbis megbeszélem vele” – nyilatkozta a csapatfőnök, aki már maga is
elbizonytalanodott azzal kapcsolatban, hogy szükség van-e ilyen motivációs megszólalásokra.
„Mentálisan erős – mondta versenyzőjéről. – Összeszedte magát [az imolai] hétvége után, kezdett felzárkózni [Verstappen mögé] és levadászta őt, de amikor megszólalta, a tempója tetőzött, úgyhogy a továbbiakban ezt lehet, hogy nem teszem” – nyilatkozta az osztrák üzletember.
Bottas végül nem ezért maradt le a 2. helyről, hanem azért, mert egy szenzorhiba miatt az autója vesztett a tempójából. Ennek részleteit Vowles magyarázta el.
„Az 54. körben Valtteri tempója visszaesett a célegyenesben, pont annyira, hogy néhány másodperccel lemaradjon – mondta. – Számos érzékelőnk van az autón, különösen az erőforrásnál azért, hogy ha valami baj van, akkor megvédjük ezt. Az erőforrás most teljesen rendben volt, viszont az egyik szenzor teljesen téves számokat közölt, ezért vészüzembe kapcsolta az erőforrást, lényegében próbálta megvédeni azt.”
„Két kör után a szenzor teljesen elromlott, ettől az erőforrás visszatért a normális üzemmódba, semmi más teendőnk nem volt. Több módszert is bevetünk az erőforrás működésének kezelésére, az egyik, hogy alaphelyzeti [default] üzemmódok is vannak, erről a rádióban is hallhattak. Ezzel megjavíthatunk hibás szenzorokat, de ez most elvette Valtteri esélyét a 2. hely megszerzésére.”
„Pedig hihetetlen munkát végzett addig, ledolgozta a hátrányát Verstappen mögött és már a sebességváltójára tapadva próbálta őt nyomás alá helyezni.”