A vasárnapi Azeri Nagydíj egyik fő beszédtémáját a gumik szolgáltatták, de nem úgy, ahogyan azt az esetek többségében megszokhattuk. Max Verstappent biztos győzelemtől fosztotta meg a célegyenesben, 300 km/h-s tempó fölött defektet kapó bal hátsó gumija azok után, hogy nem sokkal korábban Lance Stroll is összetörte az Aston Martint ugyanezen okból kifolyólag.
Mario Isola, a Pirelli motorsportért felelős igazgatója a verseny után felfedte, hogy Lewis Hamilton gumiján is találtak egy jókora vágást, így akár a hétszeres világbajnok is defektet kaphatott volna. Az olasz szakember szerint ez, és az előzetes felmérések arra utalnak, hogy Verstappennel a törmelék bánt el, a holland pilóta és apja azonban nem hiszik el ezt.
A kiesés és a biztosnak látszó 25 pont elvesztése miatt érthető módon dühös Verstappen már Isola nyilatkozata előtt kijelentette, hogy szerinte a Pirelli úgyis a törmelékre fogja fogni a defekteket.
Biztos [hogy beszélni fogunk a Pirellivel], de már most is tudjuk ennek a párbeszédnek az eredményét, amit egy kissé nehéz elfogadni. A törmelékre fogják fogni.
De biztos, hogy beszélni fogunk velük, a Pirelli nem örül annak, ami ma történt, de ez már semmit sem változtat a verseny eredményén. Természetesen dühös vagyok, elég könnyű futam volt."
A holland pilóta azért kételkedett abban, hogy a törmelék miatt robbant fel a gumija, mert minden körben a pálya ugyanazon részein haladt. „Nem hiszem [hogy a törmelék okozta]. Nem helyeztem nagy nyomást a gumikra. Jól éreztem magam az autóban, és vibrációt sem tapasztaltam a defekt előtt. Minden körben ugyanazon az íven megyünk, mert mindenki ki akarja használni a szélárnyékot. Nagyon furcsa, hogy ilyesmi történt. Szerintem Stroll balesete után letakarították a pályát, de a Pirelli valószínűleg azt fogja mondani, hogy karbontörmelék maradt az aszfalton. Tavaly Imolában is ez volt a helyzet, úgyhogy az ember nem tud túl sokat mondani. A tény az, hogy egy újabb gumi robbant fel, és nemcsak az enyém, hanem Strollé is."
Jos Verstappen, Max apja sem hitt a Pirellinek, és a Twitteren az olasz gyártó egyik tweetje alá azt kommentelte, hogy „mekkora vicc", majd az Autosport erről szóló cikke alá azt, hogy „mindig ezt mondják."
Mario Isola ugyanis – miként azt Verstappen megjósolta – az előzetes vizsgálatok után valóban a törmelékre gyanakodott, legalábbis ami a Red Bull-lal történt defektet illeti, Stroll meghibásodására egyelőre ugyanis nem volt magyarázata. „Úgy gondolom, hogy a törmelék okozta, mivel semmilyen figyelmeztető jel nem volt arra, hogy bármi furcsa lenne az autón, a felfüggesztésen, a gumin, a fékeken. Semmi nem mutatta meghibásodás jelét. Hirtelen hiba volt."
„Nyilván vizsgálatokat kell végeznünk, ez világos. Eddig csak előzetes felmérést végeztem. Lance és Max esetében is hirtelen történt a defekt, bármiféle előzetes figyelmeztetés nélkül a bal hátsó gumin, ami nem a legnagyobb terhelést kapó abroncs itt, mert az a jobb hátsó. Ha pedig a kopást nézzük, abból a szempontból a jobb első a legjobban érintett. Úgyhogy nem a túlzott kopás okozta"– nyilatkozta a szakember.
A gumikat azon nyomban a Pirelli milánói központjába szállították, ahol a héten további vizsgálatokat végeznek. Isola nem zárta ki, hogy más okokra bukkannak.
Szinte lehetetlen olyan gumit tervezni, ami bármiféle törmeléknek képes ellenállni, ha egyáltalán a törmelék okozta a defektet. Ha nem, akkor meg kell tennünk a szükséges lépéseket.
De teljes mértékben megértem, hogy a pilóták aggódnak, miután ilyen nagy sebességnél történtek a balesetek. Én is aggódom."
A Pirelli F1-es főnöke elárulta azt is, hogy a Strollhoz és Verstappenhez hasonlóan a kemény gumin hosszú etapot teljesítők közül Lewis Hamilton gumiján sérülést találtak, amikor a holland versenyző balesete után piros zászlóval félbeszakították a versenyt, és megvizsgálták az autókról levett kerekeket.
A bal hátsó gumijának belső vállán találtunk egy vágást. Elég mély és nagy volt, talán hat-hét centiméter, de nem vágta át a szerkezetet, így a gumi egy darabban maradt.
Lewis esetében a vágás valószínűleg nem volt elég mély ahhoz, hogy átvágja a szerkezetet, úgyhogy emiatt neki szerencséje volt. Max és Lance esetében kiszökött a levegő, ezért történt a defekt."
Isola szerint ez a felfedezés is arra utal, hogy a törmelék lehet a ludas. „Figyelembe véve, hogy nem a bal hátsó kapja a legnagyobb terhelést, valamint a Lewis gumiján talált vágást, ezek mind arra utalnak, hogy a törmelék volt a kiváltó ok. De nem akarunk semmit sem kizárni, mert ahogyan Max is mondta, ezeknek a dolgoknak nem lenne szabad megtörténnie."
A verseny után megkérdezték a hétszeres világbajnoktól, hogy foglalkozott-e menet közben azzal, hogy akár ő is defektet kaphat, mire azt mondta, hogy „nem igazán”, mivel nem is volt elég információja a történtekről, ezért nem tudta, hogy a gumi hibásodott-e meg, vagy a törmelék okozta a defekteket, és különben is „nem engedhetjük meg magunknak, hogy az ilyesmi beférkőzzön a fejünkbe.”