Noha az Azeri Nagydíjon elért eredményeinek köszönhetően a Haas átugrotta a Williamst a konstruktőri pontversenyben, a valós teljesítményt tekintve egyértelműen az amerikai istálló a mezőny leglassabb csapata, ezt a részsikert pedig inkább annak köszönheti, hogy pilótái többször juttatták célba az autót, mint a grove-i istálló versenyzői.
A Haas ugyanakkor nem is számított másra az idei évtől, hiszen bevallottan átmeneti szezonnak fogja fel a 2021-es évadot, amelyben a mostani autó fejlesztése helyett teljes mértékben a 2022-es, átfogó szabályváltozásokkal együtt érkező modellre koncentrál. A gárda vezető versenymérnöke ugyanakkor óva int mindenkit attól, hogy túlzott elvárásai legyenek velük szemben jövőre.
„Tudtuk, hogy az idei év kemény lehet, mivel tavaly a járvány és a cég nehéz helyzete miatt le kellett állítanunk a fejlesztéseket – nyilatkozta az f1.com-nak Komacu Ajao. – Ez azt jelentette, hogy csak nagyon későn tudtunk volna elkezdeni dolgozni az idei autón, miközben tavaly sem volt versenyképes kocsink, ezért azt mondtuk, hogy »rendben, 2022-ben nagy szabályváltozások jönnek, és ha megpróbáljuk fejleszteni az idei autót, javíthatunk a teljesítményén, de mindez hatással lesz 2022-re? A válasz pedig az, hogy nem.« Ezért úgy döntöttünk, hogy minimalizáljuk a veszteséget. Tudjuk, hogy az idei egy átmeneti év, amely során azzal kell megbirkóznunk, amink van, miközben minden erőforrást a következő évi autóra irányítunk."
Komacu szerint azonban hiba lenne azt várni, hogy ezzel a filozófiával a Haas jövőre már nem a mezőny végén, hanem a közepén lesz, hiszen közben a többi istálló sem tétlenkedik.
„Bizonyos aspektusokat tekintve a következő évre is hátrányban vagyunk, még akkor is, ha 100%-ban a jövő évi autóra koncentrálunk. Hogy ez azonnal visszalök-e minket a középmezőnybe? Nem hiszem, hogy ennyire könnyű lesz. Hátrányos helyzetből indulunk."
Az F1-ben 2016 óta szereplő Haas 2018-ban érte el fennállása eddigi legjobb eredményét, amikor ötödik lett az összetettben. Ezt jókora visszaesés követte 2019-ben, amikor rossz irányba indultak el az autó fejlesztésével, és a szezon nagy részében ebbe az irányba is tartottak. Ezután jött a járvány miatt csonka 2020-as esztendő, majd a fejlesztések befagyasztása, így Mick Schumacher és Nyikita Mazepin munkaeszköze még mindig magán hordozza a 2019-es autó egyes jegyeit.
Komacu szerint a céljuk az, hogy ismét a középmezőny elejére kerüljenek, ez azonban már csak azért sem fog egyik pillanatról a másikra menni, mert évek óta csak nő a lemaradásuk minden területen. A két pilóta révén a csapathoz érkező jelentős anyagi tőke viszont segíthet. „Vissza kell jutnunk a 2018-as teljesítményszintünkre. A járvány és a nehéz időszak alatt embereket veszítettünk, leálltunk néhány folyamatunkkal és hátrafelé haladtunk.
Az idén újra kell értékelnünk a helyzetet. Majdnem olyan, mintha most egy új csapat építésébe fognánk.
Vannak jó képességű embereink, akiket nem voltunk képesek a megfelelő módon használni és biztosítani számukra a megfelelő eszközöket. Minden új bevételünk ennek a megváltoztatására megy, hogy újra stabillá tegyük a csapatot. Szeretném, ha előbb járnánk, és aztán szaladnánk. Tudjuk, hogy mit szeretnénk elérni, nem vagyunk híján ötleteknek. Minden a fontossági sorrend felállításán és az erőforrások jó felhasználásán múlik.
Izgatottak vagyunk, de nem álmodunk arról, hogy hirtelen visszakerülünk a középmezőny közepébe. Ugyanakkor mindaz, ami a gyárban a jövő évre készülés jegyében zajlik, nagyon izgalmas."
A csapat pedig nemcsak a jövő évi autó fejlesztésével készülhet a visszakerülésre a középmezőnybe, hanem a különböző folyamatainak javításával is, mint például a kerékcserék.
Emellett pedig ott van az újonc pilótapárosuk, akiknek Komacu szerint előnyös is a csapat jelenlegi helyzete. „Minden egyes hétvégén tanulhatnak valami újat – utalt Schumacherre és Mazepinre. – Ha olyan versenyzőnk lenne, aki rendszeresen dobogós helyezéseket ért el, az jó autóra számít, egy ilyen autó pedig nagyon frusztrálóan hatna rá.
Természetesen Mick és Nyikita is szeretne jobb autót, de nekik ez még nem a világvége.
Arra koncentrálnak, hogy a legtöbbet kihozzák a csomagból. Nincs rajtuk nyomás, mert nincsenek a rivaldafényben, nem küzdenek dobogós helyezésekért és pontokért. Koncentrálhatnak a saját fejlődésükre, arra, hogy megtanulják az autót, vagy hogy miként zajlanak az edzések, az adatelemzés és a mérnökökkel való munka."