Szinte minden sportágban megszokott, hogy a résztvevők rendszeresen kritizálják a bírót és annak döntéseit. Így van ez a Forma-1-ben is, ahol a sportfelügyelők és Michael Masi versenyigazgató kénytelen szembenézni a pilóták és csapatok rendszeres bírálataival. Sok esetben ezek a kritikák abból fakadnak, hogy minden istálló igyekszik jó pozícióba hozni magát és a szoros küzdelemben megragadni minden lehetőséget az előnyszerzésre, ám az utóbbi időszakban rendszeresek az olyan esetek is, amikor Masit szinte a teljes mezőny össztűz alá veszi valamilyen, a biztonságot érintő döntése miatt. Így történt ez az Azeri Nagydíj után is.
Masi nem először hozott, vagy éppen nem hozott meg valamilyen, a résztvevők biztonságát veszélyeztető döntést, elég csak visszaemlékezni a tavalyi Török Nagydíjra, amelyen többen felháborodtak amiatt, hogy az ausztrál szakember úgy indította újra az időmérő edzést, hogy egy munkagép tartózkodott a nyolcas kanyar bukóterében, Jules Bianchi 2014-es halálos balesetének körülményeit idézve fel sokakban.
A versenyigazgatónak az Emilia Romagna Nagydíjon azt rótták fel, hogy a pályamunkásokat sodorta veszélybe, Bakuban pedig amiatt akadtak ki rá többen, hogy Max Verstappen öt körrel a futam vége előtt a célegyenesben elszenvedett balesete után rendkívül sokáig tartott neki, mire beküldte a biztonsági autót, emiatt pedig szinte a teljes mezőny versenytempóban robogott el az összetört Red Bull mellett.
Masi reakciója olyannyira lassú volt, hogy a baleset helyszíne mellett elsőként elhaladó Sergio Pérez és Lewis Hamilton kis híján megtett egy kört, amikor végre megjelent a biztonsági autó pályára küldéséről informáló fényjelzés, amire Verstappen defektjétől számítva közel másfél percet kellett várni.
„Ez egy vicc, ez egy vicc, azonnal küldjék be a biztonsági autót, mire várnak!?" – hüledezett a rádióban Charles Leclerc, aki a futam után az Autosport kérdésére kifejtetette, nem igazán értette, hogy mire fel a késlekedés.
Egyszerűen csak meglepett, hogy nem jött be korábban a biztonsági autó, ezért fejeztem ki az aggodalmamat a rádióban.
Számomra egyértelmű volt, hogy egy ilyen balesetnél vissza kell venni a tempóból. Az egyenes közepén történt, eléggé veszélyes helyen. Csak tovább tartott a biztonsági autó beküldése, mint amire számítottam, ennyi. De szerintem mindannyian hasonlóan meg voltunk lepve."
Normális esetben egy ekkora balesetnél először dupla sárga zászlót lengetnek, másodpercekkel később pedig már küldik is be a biztonsági autót.
Ezúttal ez azonban nagyjából fél vagy talán egy percbe is beletelt, nekünk pedig egy komoly baleset helyszínén kellett áthaladnunk mindössze sárga zászlós jelzés mellett" – csatlakozott csapattársához Carlos Sainz.
„Eltűnödtem rajta, hogy miért tartott olyan sokáig pályára hajtani a biztonsági autónak Max bukása után. Eléggé világos volt, hogy a pálya közepén állt meg. Egy kicsit sokáig tartott, de meg fogjuk vizsgálni a dolgot és kiderítjük, hogy miért" – osztotta a két Ferrari-pilóta véleményét a négyszeres világbajnok Sebastian Vettel.
Abban mindenki egyetértett, hogy a Francia Nagydíjon esedékes pilótamegbeszélésen rá fognak kérdezni a késlekedés okára Michael Masinál, aki ezzel olyan helyzetet teremtett, amelyben a teljes mezőny 300 km/h fölötti tempóval érkezett meg az összetört Red Bull és az abból kikászálódó Max Verstappen mellé. Leclerc mellett többek között Pierre Gasly, Carlos Sainz, Fernando Alonso, George Russell és Nicholas Latifi is azt kérdezte a rádióban, hogy miért nem jött még be a biztonsági autó.
Persze mondhatjuk, hogy a dupla sárga zászlós jelzést így is látniuk kellett a pilótáknak, a legtöbben azonban ennek ellenére is csak alig vagy egyáltalán nem lassítottak.
A teljes mezőny fedélzeti kamerás felvételeit végignézve megállapítható, hogy Sergio Pérez (őt felmentheti, hogy közvetlenül előtte történt az eset), Pierre Gasly, Cunoda Juki, Kimi Räikkönen és Antonio Giovinazzi is teljes sebességgel száguldott el a roncs mellett,
a 2007-es világbajnokot pedig az sem igazán zavarta, hogy előtte Fernando Alonso jelentősen lassított, így az első kanyar előtt szinte ráesett az Alpine-ra. A mezőny hátsó részében többen már jelentősen elemelték a gázt és F1-es léptékkel mérve végiggurultak a célegyenesen, az előrébb haladók közül ugyanakkor még azok is igen nagy tempóval mentek el a baleset helyszíne mellett, akik valamilyen mértékben lassítottak.
A balesetet végül piros zászlós megszakítás követte, amely során a McLaren jelezte is Michael Masinak, hogy a Lando Norris előtt haladó Cunoda Juki nem lassított le eléggé, ezért meg kellene büntetni, mire a versenyigazgató azt felelte, hogy „részemről a teljes mezőnyt meg kellene büntetni azért, mert nem lassított le a dupla sárga zászlós jelzésnél." A McLaren ezután hiába titulálta „nyilvánvalónak" a japán pilóta vétségét, Masi erre azt felelte, hogy neki mindenkié nyilvánvaló volt, és erről majd beszélni fog a pilótákkal.
A valóság azonban más képet mutat, hiszen akadtak jó néhányan, akik jelentősen csökkentették a tempót, jóllehet, a mezőny nagy része így sem volt felkészülve arra, hogy adott esetben állóra fékezze az autót,
ugyanakkor kérdés, hogy egy olyan egyenesen közepén, ahol 300 fölött haladnak, ez mennyire életszerű elvárás.
„Az én szemszögemből nézve olyan dolgok történtek a versenyen, amelyek egyáltalán nincsenek rendben, főleg annak tükrében, hogy miért kaptunk mi büntetést az időmérő után – morgolódott az elmaradt büntetések miatt Andreas Seidl, a McLaren Lando Norris szombati hátrasorolására utaló csapatfőnöke, aki szerint a szabályok világosak az ilyen esetekben, ezért büntetni kellett volna azokat, akik nem tartották be. – De csak annyit tehetünk, hogy jelentjük az ilyen eseteket.
Ha a versenyigazgató úgy gondolja, hogy nincs szükség kivizsgálásra, mert mindenki ezt csinálta, amivel erősen nem értek egyet, akkor Michael Masit kell megkérdezni, hogy mit nézett."
A két Ferrari-pilóta szerint hiába volt dupla sárga zászlós jelzés, az ilyen esetekben a versenyzőknek nagyobb segítség lenne a virtuális vagy a rendes biztonsági autós fázis, mert akkor nem rájuk van bízva, hogy mennyire lassítanak, hanem a kormányon levő jelzésre kell támaszkodniuk. „Szerintem mi voltunk azok, akik az egyik legjobban lelassítottak. Egy [azonnali] virtuális vagy rendes biztonsági autós fázis többet segített volna” – mondta Sainz, majd csatlakozott hozzá Leclerc is.
Mindenki láthatta a balesetet, mindenki tudta, hogy az autó a pálya jobb oldalán van, és szerintem mindenkinek jelentősen le kellene lassítania ilyen helyzetben. Biztos vagyok benne, hogy szóba kerül majd a dolog.
Ahogy Carlos is mondta, a virtuális vagy rendes biztonsági autó beküldése sokkal egyszerűbbé tette volna a helyzetet. Erről mindenkivel beszélni fogunk."