NORTHAMPTON, ENGLAND - JULY 17: Max Verstappen of the Netherlands driving the (33) Red Bull Racing RB16B Honda leads Lewis Hamilton of Great Britain driving the (44) Mercedes AMG Petronas F1 Team Mercedes W12 during the Sprint for the F1 Grand Prix of Great Britain at Silverstone on July 17, 2021 in Northampton, England. (Photo by Lars Baron/Getty Images)
Vágólapra másolva!
A Brit Nagydíj sprintfutama alapján úgy tűnik, hogy a Red Bull és a Mercedes, illetve Max Verstappen és Lewis Hamilton versenytempója között nincs nagy különbség. A középmezőnyt a Ferrari és a McLaren uralja, mögöttük viszont nagyon szoros a verseny.
Ha valaki esetleg hiányolta szombat reggel vagy délelőtt a szokásos esélylatolgatást, annak jó hírrel tudunk szolgálni, ugyanis egy nappal később, de megérkezett. Ennek természetesen a rendhagyó hétvége az oka, ugyanis az első szabadedzés után semmilyen érdemi következtetést nem lehetett levonni a versenytempót illetően.
Galéria: Galéria a Brit Nagydíj szombati napjáról
1/44
00001316
Szombaton azonban megrendezték a Brit Nagydíj második szabadedzését, amelyen a pilóták végig hosszú etapokat futottak, hiszen a pénteki időmérő után már nem volt értelme egy-egy körre készülni. Késő délután pedig a sprintfutamra is sor került,
amiből több csapat esetében még tisztábban kirajzolódott a kép.
Sokan kérdezhetik, hogy miért foglalkozunk a gyakorláson történtekkel, ha időközben már éles versenyt is teljesítettek. Tény, hogy a kettőt összevetve egyértelmű, hogy a tréningen néhányan jobban, mások kevésbé spóroltak, vagy éppen bizonyos csapatok a szombati, a többiek pedig a vasárnapi eseményekre készültek inkább.
Két okból azonban nem szabad figyelmen kívül hagyni szombati szabadedzésen látott versenyszimulációkat. Egyrészt a sprintfutamot nyilvánvalóan jóval kevesebb üzemanyaggal kezdték, mint a nagydíjat fogják, másrészt pedig a mezőny nagy része nem tudott olyan tempót autózni, mint amilyenre képes lett volna, mivel közvetlenül előttük is haladt valaki, adott esetben feltartva a mögötte lévőt.
A Red Bull és a Mercedes összevetésében a kora délutáni események kétségtelenül félrevezetnének, a sprintkvalifikáció alapján viszont nagyon úgy tűnik, hogy Max Verstappen és Lewis Hamilton között nincs nagy különbség a tempó tekintetében.
Tény, hogy a hétszeres világbajnok az első csatát elveszítette, ám leírni még egyáltalán nem szabad.
A középmezőnyben Charles Leclerc és a McLarenek között alakulhat ki érdekes csata, és első, valamint második ránézésre sem egyértelmű, hogy melyik fél kerülhet ki belőle győztesen. Mögöttük pedig Carlos Sainz, illetve Sergio Pérez felzárkózása színesítheti a versenyt.
Hamilton könnyen visszavághat Verstappennek
A második szabadedzés első etapján a két Red Bull annyival jobb köridőket autózott közepes gumikon a lágyon kezdő Valtteri Bottasnál, valamint a keményeken futó Hamiltonnál, hogy már akkor gyanús volt, hogy ez nem a valós különbség. Mindezt a sprintfutam is bebizonyította, így az élcsapatok esetében a szombati tréning nem is érdemel ennél több szót.
Az azt követő események viszont annál inkább, hiszen Verstappen hiába rajtolta le Hamiltont, az ausztriai versenyekkel ellentétben nem húzott el, hiszen 3 és fél másodpercnél nagyobb előnyt soha nem tudott kiautózni riválisával szemben. Tekintve, hogy a hátul lévő a turbulens levegő miatt mindig lassabban halad, mint ahogyan egyébként tudna, kijelenthető, hogy a Mercedes nem csupán egy körön, hanem versenytempóban is minimum közeledett a Red Bullhoz, és a két autó közel azonos szinten van.
Ennélfogva pedig a helyszínre kilátogató szurkolók joggal bízhatnak abban, hogy a nagydíjon fordul a kocka, és a leintésnél kedvencük győzelmét ünnepelhetik.
A legegyszerűbb dolga persze akkor lenne, ha visszaadná Verstappennek a kölcsönt, és ezúttal ő rajtolná le a holland pilótát, ez azonban nem túl valószínű. A 36 éves versenyző ugyanis nem tudta megmondani az okát, hogy miért nem sikerült jól az elindulás, emellett ráadásul ez már a harmadik alkalom az idei szezonban, hogy riválisa megelőzi őt az első métereken.
Mindezek ellenére Hamiltonnak több ütőkártyája is maradt. Az egyik az a tény, hogy az elmúlt futamokkal ellentétben a Mercedesnek jobb az egyenesbeli tempója. Olyannyira, hogy pénteken Hamilton és Bottas produkálta a legjobb tempót a mérési ponton,
míg Verstappen közel 10 km/h-s hátrányban a lista utolsó helyén állt.
Persze mindez vélhetően két esetben lehet a brit versenyző segítségére, mivel a Red Bull a kanyarokban tűnik verhetetlennek: ha Hamilton lényegesen frissebb abroncsokon közeledik Verstappenre, vagy ha a címvédő valamilyen módon előrébb kerül.
Utóbbira pedig mindenképpen lesz reális esélye, amennyiben a futam képe hasonlítani fog az egy nappal korábbira. Ha ugyanis a bokszkiállásig közel tud maradni, akkor megpróbálkozhatnak az elévágással. Ha pedig valamilyen oknál fogva a Red Bull cserél előbb kereket, akkor egy alternatív stratégiával próbálhatják meg elorozni a győzelmet.
Ebből a szempontból nagy érvágás a Red Bull számára, hogy Pérez nem fejezte be a sprintfutamot, így a mezőny végéről fog rajtolni. Ennek következtében a Mercedesnek nem kell figyelnie arra, hogy a mexikói pilóta feltarthatja-e a hétszeres világbajnokot, miután teljesíti kerékcseréjét.
Nem volt ideális, hogy Lewis-zal a rajtnál elvesztettük az első helyet, ugyanakkor az autó tempója biztató, így remélhetőleg nyomás alá tudjuk helyezni Maxot
– foglalta össze a helyzetet Andrew Shovlin, a Mercedes vezető versenymérnöke. – Két autónk is ott van az elején, ami teremt számunkra néhány stratégiai lehetőséget.”
Ami pedig mindkét irányba elbillentheti a mérleg nyelvét, az a hólyagosodás. Szombaton a Red Bull és a Mercedes is küzdött ezzel a problémával, és bár egyikük sem lassult le, nem tudni, hogy ez mikor következett volna be. Ami tény, hogy nem sokkal a befutó előtt volt olyan pillanat, amikor Hamilton hátránya épphogy csak nagyobb volt 1 másodpercnél. Az elmúlt hetekben gumikezelésben is a Red Bull volt a jobb, de könnyen lehet, hogy
a fejlesztéseknek köszönhetően a Mercedes ebben is előrelépett.
Ami Bottast illeti, a finn versenyző szombati teljesítménye nem arra utal, hogy reálisan pályázhatna a győzelemre, hiszen hiába autózott lágy gumikon, már a futam elején jelentősen lemaradt a két éllovastól. Péreznek pedig innentől kezdve az lehet a célja, hogy legalább a pontszerző helyek valamelyikére odaérjen.
A nagy különbség ellenére nem egyértelmű a Ferrari előnye
Mind a világbajnoki küzdelemben, mind ezen a hétvégén a Red Bull és a Mercedes mellett a Ferrari és a McLaren vív ádáz csatát. A sprintfutamon Leclerc a 4. helyen végzett, majdnem 13 másodperccel megelőzve Lando Norrist, ebből kiindulva pedig egyértelműnek tűnik a helyzet.
Azonban a brit versenyző hiába rajtolta le Pérezt, Alonso megelőzte őt az első körben, és a kétszeres F1-es világbajnokkal szemben csak a 6. körben szerezte vissza a pozíciót. Ekkorra pedig már 9 másodpercre nőtt a lemaradása, vagyis
hátrányának nagy részét a viadal első egyharmadában szedte össze.
Persze az is tény, hogy a monacói pilóta az esetek többségében akkor is jobb időt autózott Norrisnál, amikor már mindketten tiszta pályán haladtak. Ugyanakkor nem tudhatjuk, hogy utóbbi gumijaiból mennyit vett ki Alonso üldözése, így ez alapján még mindig nem egyértelmű a helyzet.
Ezen a ponton viszont érdemes elővenni a második szabadedzés első etapjait, igaz, ott pont a másik két versenyző kerül összehasonlításra, ugyanis a Ferrarinál egyedül Sainz kezdett közepeseken, a McLarennél pedig Daniel Ricciardo teljesített jobban.
Az első öt körből az értelmezhetőek átlaga pedig már a wokingiaknak kedvez, igaz, az ausztrál versenyző csupán 6 századdal verte meg elődjét.
Ennek tudatában valószínű, hogy a két rivális istálló rendkívül közel van egymáshoz, így a középmezőny elején is élvezetes csatákra lehet számítani. Persze Sainz nehezebb helyzetben van, hiszen George Russell büntetése után is csak a 10. helyről rajtolhat, és a két Alpine-on, valamint Sebastian Vettelen mindenképpen át kell rágnia magát ahhoz, hogy a McLarenekkel harcolhasson.
Ami a többi középcsapatot illeti, Alonsót leszámítva lényegében senki nem autózott tiszta pályán, a spanyol versenyző viszont egyrészt lágy gumikat használt, másrészt gyakorlatilag folyamatosan támadták. Ennek következtében nem lehet megmondani, hogy az egyes autók valójában milyen tempóra képesek. Ráadásul a kérdést a második szabadedzés sem válaszolja meg, mert a pilóták nem azonos keverékeken mentek, ráadásul irreálisan nagy a különbség a körátlagok között.
A Pirelli nem javasolja a lágyakat
A mezőnyből négyen rajtoltak lágy gumikon, és egyikük sem rontott az eredeti pozícióján, még úgy sem, ha Pérezt és adott esetben Sainzot nem számoljuk előzésnek. Bottas 3. helye egyik irányból sem került veszélybe,
a két Alpine és Kimi Räikkönen pedig még ezzel a szigorítással is legalább egy helyet javított.
Sőt, azt sem lehet mondani, hogy az eredményt csupán a rajtnak köszönhetik, de a végére visszalassultak, hiszen Bottas és Alonso is az utolsó körben futotta meg leggyorsabb körét, Esteban Ocon pedig egy körrel korábban, vagyis a lágy nem fogyott el a verseny végére, talán csak Räikkönen lassult le valamelyest.
Mindezek ellenére a Pirelli mégis úgy gondolja, hogy az 52 körös nagydíjat a közepes-kemény stratégiával lehet a leggyorsabban teljesíteni. Mindez persze logikus, mert a piros oldalfalú abroncsok nem tűntek lényegesen gyorsabbnak a sárgáknál, a C2-esek viszont vélhetően tovább bírják a gyűrődést.
A sprintfutam miatt ezúttal az első tíznek sincs előírva, hogy milyen gumin kell rajtolni,
így minden bizonnyal a legtöbben ezúttal is a közepeseket fogják választani. A szombati tapasztalatok alapján azonban könnyen lehet, hogy lesz olyan, aki a lágyakon kezdi meg a körözést, mint ahogyan a fordított stratégia, vagyis a keményeken történő indulás sem tűnik ördögtől valónak.
Ahogyan az az előbbiekből is kerül, az F1 gumiszállítója egy kiállást jósol, ám a sprintkvalifikáció végére az abroncsok sokaknál elkezdtek hólyagosodni. Mindez a köridőkben kevésbé nyilvánult meg, de a nagydíjon valamivel melegebb időjárás várható,
így akár ez a probléma is súlyosabbá válhat.
A másik tényező, ami boríthatja a taktikát, az az esetleges biztonsági autós fázis. Szombaton nem kellett beküldeni a safety cart, mint ahogyan a tavalyi második silverstone-i versenyen sem, az elsőn azonban kétszer is lelassították a mezőnyt.