A Forma-1-es csapatok az idei évtől nem költhetnek többet egy bizonyos összegnél, a felső határ 2021-ben 145 millió dollár. Némelyik ennek a többszöröséből gazdálkodott korábban, ráadásul az engedélyezett keretet sem teljesen úgy osztják be, ahogy akarják, a nem tervezett javítási költségek ugyanis a fejlesztések rovására mennek. Ez a jelek szerint lényegesen befolyásolja a bajnoki küzdelmet is, ami különösen fájdalmas akkor, ha valaki egy másik versenyző hibája miatt bűnhődik.
Mindez már a szezon második versenyén előjött, ahol Valtteri Bottas Mercedese tört totálkárosra, de az elmúlt két futamon beszéltek róla még többet, amelyek nagy baleseteinél gyorsan pörgött a dollárszámláló: Silverstone-ban Lewis Hamilton közel 2 milliós kárt okozott Max Verstappen autójában, Bottas hungaroringi hibája pedig komolyan megrongálta többek közt a két Red Bullt.
Mindkét esetben a Mercedes pilótáját látták vétkesnek a sportfelügyelők, de a kárvallott csapatot nem segíti ki a casco. Főnökük, Christian Horner "brutálisnak" nevezte, hogy a javítás költségei saját számlájukat terhelik a költségvetési plafonban. „Az FIA-nak alaposabban át kellene tekintenie ezt az ügyet" – mondta.
Hasonlóan vélekedik most már a Ferrarit irányító Mattia Binotto is, miután Charles Leclerc szintén kiesett a Magyar Nagydíj rajtjánál Lance Stroll hibájából. „Azt hiszem, megéri leülni beszélgetni a többi csapatfőnökkel és az FIA és az F1 képviselőivel. Ekkora kárnak még súlyosabb következményei vannak a költségvetési plafon mellett, mint régebben, főleg az ártatlan félnek – jelentette ki. – Lehetne kivételt tenni? Nem tudom, ez-e a jó megoldás, szerintem nehéz lenne ellenőrizni."
Ugyanakkor azt gondolom, fontolóra kell vennünk, hogy egy versenyzőt tesznek felelőssé egy balesetért, a csapatának fizetnie kellene a kártérítést és a javítási költséget.
„Így felelősségteljesebbek lennének a pilóták."
Ahogy Binotto rámutatott, valóban nem egyszerű az ügy. Kérdés például, az említett szankciók visszafognák-e a támadási kedvet a pályán. Az sem mindegy, hogy a kárt okozó csapatnak kiállított számlának bele kell-e férnie a költségvetési limitbe – egy szezon végén okozott tömegbalesettel például simán túléphet a kereten az, aki addigra szinte a maximális összeget elköltötte. Ráadásul igazságtalanul büntetné az adott csapat másik versenyzőjét, hogy csapattárs hibája miatt nem marad pénz a saját autóját is érintő fejlesztésre.
A felügyelők által "versenybalesetnek" minősített incidenseknél (amikor nem osztanak ki büntetést) pedig a kárvallottak valószínűleg még hevesebben reklamálnának, hogy a másik fél miért úszta meg, ha a büntetés ténye lenne a kártérítési kötelezettség alapja.
A Leclerc-t kiütő Strollt öt rajthelyes büntetéssel sújtották a következő versenyre.
Olyasvalaki ütötte ki, akit nem is látott, honnan jött.
– mondta Binotto. – Kár a rajtbalesetért. Charles jól indult, óvatosan ment. Biztosra akarta venni, hogy nem tesz kárt a kocsiban. Jó pozícióban haladt, már majdnem túljutott az első kanyaron, de jött az ütközés. Ostoba baleset volt, nem kellett volna." Szerinte Stroll manővere „értelmetlen volt egy profi pilótától."
Leclerc úgy véli, „nem apró hibát vétett" a kanadai, az öt-hat hellyel hátrébbról indított támadását irreálisnak látta.