Akár már hétfőn fellélegezhet az Aston Martin és visszakaphatja a Sebastian Vetteltől elvett hungaroringi 2. helyet, de ha a felülvizsgálati kérelmüket elutasítják vagy a felülvizsgálat ellenére sem döntenek máshogy a sportfelügyelők a német kizárásáról, még mindig marad reményük az ítélet elleni fellebbezés tárgyalásán. Igaz, nem sok, a Forma-1-ben ugyanis meglehetősen ritkán szokták felülbírálni az ítéleteket.
Idén 0/2 a mérleg a saját büntetés megsemmisítése, illetve a másénak szigorítására tett indítványokra:
az Alfa Romeo Imolában nem tudta felmenteni Kimi Räikkönent az időbüntetés alól, ahogy a Red Bull sem harcolt ki keményebb megtorlást Lewis Hamiltonnak Max Verstappen silverstone-i kilökéséért.
Előbbi kérvényénél megalapozottnak látták, hogy az új információk alapján felülvizsgálják az ügyet, a Red Bull esetében azonban még a felülvizsgálatot is elutasították. Amennyiben az Aston Martinéval is így tesznek, az FIA nemzetközi bírósága előtt folytatódhat az ügy a fellebbezés tárgyalásával.
De a múltban hányszor fordult elő, hogy megváltoztassanak egy ítéletet? Nem sokszor. A Motorsport.com összegyűjtött néhány esetet, amikor a saját igazáért harcoló csapat sikerrel járt.
A legfrissebb példa a közelmúltból pont az Aston Martinhoz köthető. Amikor tavaly az istálló még Racing Point néven futott, több riválisa kifogásolta, hogy tiltott módon másolt műszaki megoldásokat motorszállítójától, a Mercedestől, és a tiltakozókkal értett egyet az FIA, büntetést szabtak ki. Ez nem klasszikus eset abból a szempontból, hogy nem egy kiosztott büntetésen változtattak, hanem csak egy autó szabályos voltát ítélték meg másképp, de előbbire is volt már precedens.
Talán az 1999-es Maláj Nagydíjon kirobbant Ferrari-balhé a legismertebb, amikor utólag mégsem zárták ki az első két helyen végző autóikat az először szabálytalannak minősített oldaldobozok miatt.
Az FIA ezután vezette be a kérdéses autók lefoglalását az újabb hivatalos vizsgálatig, mert ennél az esetnél még nem tették és a Ferrari így talált jogi kiskaput az igaza érvényesítésére.
Világbajnoki riválisuk, a McLaren akkor nem örült a döntésnek, ellenben jól járt 1976-ban. A Spanyol Nagydíjról a győztes James Huntot diszkvalifikálták a túl szélesnek ítélt autó miatt és a ferraris Niki Lauda ölébe hullott a győzelem, de csak átmenetileg, mert utóbb törölték a kizárást.
1994-ben szinte példátlan dolog történt, a Jordannek visszanyalt a fagyi: a Brazíliában tömegbalesetet okozó Eddie Irvine egyfutamos eltiltása ellen fellebbeztek, de végül azt érték el, hogy három futamra növelték a pilóta kényszerű távollétét. Megemlíthetünk egy különleges esetet is az ítéletek megváltoztatása kapcsán: 1958-ban Mike Hawthorn kizárását a Portugál Nagydíjról pont a világbajnoki riválisa, Stirling Moss akadályozta meg hihetetlen sportszerűséggel, ő osztott meg ugyanis olyan információkat a sportfelügyelőkkel, amivel felmentették honfitársát egy vélelmezett szabálysértés alól.
A hétfői meghallgatáson az Aston Martin állítólag arra épít, hogy bebizonyítsák, az FIA az ellenőrzésnél egy elromlott szivattyú miatt nem tudta az előírt 1 liter benzint kiszipkázni a mintavételhez, és az elem cseréjével hárítanák el a problémát. A csapat korábbi jogelődjénél, a Jordannél egyébként 1999-ben már előfordult, hogy egy verseny után 1 liternél is kevesebb benzint adtak le mintaadáshoz és megúszták a diszkvalifikációt.