Mick Schumacher pályafutása eddigi legnagyobb balesetét úszta meg sértetlenül a Magyar Nagydíj harmadik szabadedzésén, miután 30 g erővel csapódott a falnak a pálya második leggyorsabb kanyarjában. A köznyelvben csak Alesi-kanyarként emlegetett (Jean Alesinek 1995-ben volt itt egy hatalmas balesete a Ferrarival) 11-es fordulóban 220 km/h körüli tempóval mennek át a pilóták, a Haas német újonca tehát igen nagy sebességnél veszítette el az uralmat az autója fölött. A Hungaroringen őt és csapatfőnökét a balesetről, illetve annak utóhatásairól kérdeztük.
„A megközelítésem nem igazán változott a korábbi edzésekhez képest – nyilatkozta Mick Schumacher a GPhírek azon kérdésére, hogy szándékosan igyekezett-e átlépni a határokat, így feltérképezve, hogy melyik kanyarban meddig mehet majd el az időmérőn. – Nyilván az ember próbálja a lehető leghamarabb elérni a határt. Ami egy kicsit nehéz ebben az évben, hogy az autónkat eléggé befolyásolja a szél és a gumik felületének túlmelegedése, ami szerintem hozzájárult ahhoz, ami a harmadik szabadedzésen történt.
A 11-es kanyar soha nem jelentett különösebb gondot a hétvége addigi részében, úgyhogy váratlanul ért, hogy elveszítettem az autó hátulját abban a kanyarban.
Megvizsgálva az adatokat, úgy tűnik, hogy a szél és a túlmelegedés mértéke is nőtt a korábbihoz képest, azért is, mert annyira magas lett a pálya hőmérséklete."
Az igazsághoz ugyanakkor hozzátarozik, hogy bizonyos mértékig Schumacher is közrejátszott legalább a gumik hőmérsékletének túlmelegedésében. „Az egész valójában a hetes kanyarban kezdődött, ahol már a kijáraton is eléggé a határon voltam, mert kipörögtek a hátsó kerekek, ami ebben az esetben túlhevítette azokat. Ennek eredményeként a kilences kanyarban már nehézségekkel szembesültem, ott azonban egész hétvégén idegesebb volt az autó, ezért tudtam reagálni rá, de
a 11-es kanyarba érve, közel padlógázzal fordulva, amikor elment az autó hátulja, már inkább utas voltam, és ahogy megütöttem a falat, nagyon bonyolulttá tette az autó megjavítását.
Sajnálatos ami történt, mert ismét lemaradtunk az időmérőről, de nagyon büszke vagyok arra, ahogy a csapat kezelte a helyzetet, mer öt-tíz percre voltunk attól, hogy ki tudjunk hajtani a garázsból. Ha lett volna piros zászlós megszakítás, akkor legalább egy mért kört meg tudtunk volna tenni."
Schumachernek az idén nem ez az első nagyobb balesete, korábban a Monacói Nagydíj szabadedzésén is csúnyán leírta az autóját (ekkor sem tudott részt venni az időmérőn), félmillió dolláros kárt okozva ezzel a csapatának, majd a Francia Nagydíj időmérő edzésén is összetörte a kocsit. Mindennek egy olyan csapat esetében, mint a Haas, különösen nagy a jelentősége, hiszen az amerikai istállónál eddig is minden dollárnak megvolt a helye, és még ha az új szponzorok révén most jobb is a helyzet, a 145 millió dolláros költségplafonnál akkor sem költhetnek többet.
Emiatt Günther Steinertől azt szerettük volna megtudni, mennyire számoltak a szezon előtt ezekkel a balesetekkel, és mikor jöhet el az a pont, amikor azt mondják, több autótörés már biztosan nem fér bele úgy, hogy annak ne legyen kihatása a 2022-es tervekre.
Kérdésünkre a Haas csapatfőnöke megerősítette, hogy újonc pilótáik miatt természetesen muszáj volt betervezni, hogy lesznek bukások, azt a pontot pedig már elérték, amikor minimalizálni kell a baleseteket az anyagi következmények miatt.
„Az ember újonc pilótákkal mindig számít a balesetekre, de most eljutottun oda, amikor azon kell dolgoznunk, hogy a szezon hátralevő részében kevesebb legyen a baleset” – nyilatkozta a GPhíreknek.
„Az elmúlt öt versenyen Micknek volt néhány elég nagy balesete. Ha az ember megpördül vagy valami ilyesmi, az megesik.
De ezek a balesetek elég komolyak voltak, ami rengeteg pénzt emészt fel bármiféle nyomós ok nélkül.
Úgyhogy dolgoznunk kell ezen. Nyilván a költségplafon ott van, be kell tartani. Az embernek mindig kell legyenek ötletei arra, hogy ezt miként oldja meg, amikor ilyen balesetek történnek. Jelenleg nyilvánvalóan megérezzük a hatását, de még meg tudunk vele birkózni. De hamarosan abban a pozícióban leszünk, amikor új módokat kell találnunk arra, hogy legyőzzük ezt az akadályt, mert kezdenek egy kicsit túl gyakorivá és túl keménnyé válni."
Steiner ezután kissé megfedte Schumachert, kiemelve, hogy Nyikita Mazepin az utóbbi időben már nem vét komoly hibákat. „Túl sok hibát követünk el, ez a probléma. Illetve Nyikita védelmében szólva nem is kellene használnom a többes számot, mert az elmúlt versenyeken jól viselkedett, nagyon jól ment, nem rongálta meg az autót vagy ilyesmi. Mickkel az elmúlt futamokon voltak baleseteink, és ebben javulnunk kell."
A csapatfőnök célzott rá, hogy talán újra tudatosítania kellene a versenyzőkben, hogy nem kell mindig a határon autózniuk, csak akkor, ha annak tényleg van értelme. „Ami minket illet, meg kell terveznünk, hogy miként költjük el a pénzünket. Pontosan tudjuk, hogy mit csinálunk az alkatrészekkel és a többivel, de a versenyzőkkel talán csak le kell ülni és elmagyarázni nekik újra a tágabb nézőpontot. Néha kell kockázatot vállalni, de az ember akkor tesz ilyet, ha lehetőség kínálkozik. Ha nincs lehetőség, akkor én soha nem kockáztatok, mert nincs nyereség.
Jelenleg pedig pedig tudjuk, hogy semmit nem tudunk nyerni, különösen nem a harmadik szabadedzésen, ezért ott nem kellene kockáztatnunk."
Steiner szerint azt kell majd mondani a versenyzőinek, hogy „ha tovább akartok javulni, akkor ezzel kell kezdeni. Ez nem csak arról szól, hogy mennyire gyorsak vagytok, hanem arról, hogyan menedzselitek az erőforrásokat, az embereket, mindent, nem csak egy dologról, a köridőről van szó. Az embernek arról is kell képe legyen, hogy mi lesz ezután."
Azt persze az olasz szakember is hangsúlyozta, hogy nem azt várja el a pilótáitól, hogy ne akarják az időmérőn legyőzni a másikat, vagy ne versenyezzenek egymással a futamon, csak „minimalizálni kell a kockázatot".
Steiner megerősítette, hogy a váltócsere és az azzal járó büntetés ellenére Schumacher nem a bokszból fog rajtolni, hanem a mezőny végéről, a rajtrácsról kezdi meg a 36. Magyar Nagydíjat.