6658327 24.09.2021 Red Bull's Max Verstappen steers his car during a practice session of the 2021 Formula One Russian Grand Prix at the Sochi Autodrom in Sochi, Russia. Formula One Russian Grand Prix will be held in Sochi from 24 to 26 September. Vladimir Astapkovich / Sputnik (Photo by Vladimir Astapkovich / Sputnik / Sputnik via AFP)
Vágólapra másolva!
A Red Bull az Orosz Nagydíjon vállalja be az elkerülhetetlen hátrasorolást, ezzel lényegében érvénytelenítik Max Verstappen Monzából örökölt rajtbüntetését is. Az egész szezon végkimenetelét befolyásolhatja, hogy a holland fiatal mennyire tudja kompenzálni Lewis Hamilton ziccerét.
Nem szűkölködik drámai fordulatokban az idei F1-es szezon, és szinte borítékolható, hogy lesznek még olyan váratlan események, amelyek jelentősen befolyásolják a világbajnokság végkimenetelét. Bár váratlannak nem nevezhető, fordulat mindenképpen jut az Orosz Nagydíj hétvégéjére is, hiszen a Red Bull motort cserélt Max Verstappen autójában, aki így a mezőny végéről rajtolhat majd.
Galéria: Az Orosz Nagydíj pénteki napja - Galéria
1/27
6657880 24.09.2021 Red Bull's Max Verstappen arrives for a practice session of the Formula One 2021 Formula One Russian Grand Prix, at the Sochi Autodrom in Sochi, Russia. Formula One Russian Grand Prix will be held in Sochi from 24 to 26 September. Vladimir Astapkovich / Sputnik (Photo by Vladimir Astapkovich / Sputnik / Sputnik via AFP)
Bár megér egy misét, hogy mennyire sportszerű az, hogy Verstappennek egyáltalán motort kell cserélnie (hiszen ez a silverstone-i baleset következménye, amiért a sportfelügyelők inkább Lewis Hamiltont tették felelőssé), az élet kissé kárpótolja a holland pilótát, hiszen ezzel lényegében semlegesítheti a Monzában kapott 3 rajthelyes büntetést, mert így is, úgy is a mezőny végéről indul.
Már ez alapján érthető, hogy a Red Bull miért Szocsit választotta a motorcserére, de ha hozzátesszük azt, hogy
a Mercedes kihívója csak tavaly szerezte meg az első dobogós helyét az újkori Orosz Nagydíjak 2014 óta íródó történetében,
miközben az összes versenyt a csillagos csapat nyerte, már egyáltalán nem nehéz érvelni a döntés mellett.
Főleg úgy, hogy a papírformának megfelelően a két Mercedes volt a leggyorsabb a két pénteki szabadedzésen, ráadásul a második tréning hosszabb etapjai alapján is a csillagosok fölénye rajzolódott ki. A Red Bullnál ekkor már kicserélték Verstappen motorját, tehát nem vártak arra, hogy kiderüljön, mi lesz az erősorrend, de bizonyára ők is tudták, hogy
önerőből ezt a versenyt aligha nyerik meg.
Bottas monzai példája megmutatta, hogy a mezőny végéről is van esély a felzárkózásra. Elsőre talán meglepő, de napjaink F1-es autóival a „DRS-vonat” miatt Monzában nem feltétlenül könnyű az előzés, erre Szocsiban sincs sok lehetőség, de az 1-es kanyarig a szezon egyik leghosszabb gyorsulási versenye zajlik (890 m a pole-ból), és a célegyenes később is kínál lehetőséget a helycserére.
Szintén a finn pilóta profitált Hamilton és Verstappen monzai ütközéséből, ekkor a pályára küldték a biztonsági autót, és a közeli falak miatt ennek Szocsiban is 71% a valószínűsége. Egy jókor lenullázott különbség akár még helyzetbe is hozhatja a Red Bull pilótáját. Pénteken úgy tűnt, a Mercedesek támadásához nincs meg a tempója, ráadásul Hamilton hátvédre is számíthat.
Ez lehet a legmercedesesebb verseny
Az F1-es közönség jelentős részét valószínűleg ijesztgetni lehet azzal, ha a két Mercedes az élen zárja a szabadedzéseket, a Szocsiban megtartott tréningek is az Ezüstnyilak 21. századi sikerkorszakának elejét idézték, és bőven van esély arra, hogy a Mercedes vasárnap megszerzi az idei első kettős győzelmét.
Az eddigi hét itteni nagydíjból négyet Hamilton nyert, de kétszer Bottas is felállhatott a dobogó tetejére, ezúttal szinte biztos, hogy műszaki hiba vagy Hamilton újabb bakija kell ahhoz, hogy a finn pilótának szóljon a himnusz, hiszen a hétvége előtt önként bevallotta, hogy kész alávetni magát a csapat érdekének.
Ezzel
Hamilton az Orosz Nagydíj toronymagas esélyese,
a statisztikák alapján főleg akkor, ha más esélyesek híján csapattársa szerzi meg a pole pozíciót, hiszen az eddigi hét versenyből csak kétszer fordult elő, hogy a pole-ból kezdő versenyző nyert, viszont Hamilton ellen szól, hogy a 2. helyről rajtoló pilóták még sohasem vezettek az első körben, a 3. kockából kezdő viszont kétszer is.
Figyelemre méltó az is, hogy az eddigi 24 kiesésből 10 az első körben történt, tehát Verstappennek nagyon kell figyelnie arra, hogy semmiképpen se akadjon fel valamelyik lassabb ellenfelén, mert Hamilton várható, 100. győzelme esetén egy újabb nullázás már érzékeny veszteség lenne a még mindig hosszú, de már az alkonyához közelítő világbajnokságban.
Verstappennek pontok kellenek
Az tehát nem lenne meglepő, ha a két Mercedes magabiztosan bezsebelné akár a maximális pontszámot is (hiszen maximum Sergio Pérez rondíthatna bele ebbe), Verstappennek épp ezért nagyon résen kell lennie, mert egy esetleges kiesés és leggyorsabb körrel kiegészített Hamilton-győzelem esetén a Mercedes-pilóta akár 21 pontra is megléphet tőle.
Ez azt jelentené, hogy
ha Verstappen megnyeri a következő három versenyt és Hamilton mindig 2. helyezett lesz, a leggyorsabb körök nélkül akkor is csak döntetlenre állnak majd.
Utána még lenne elég verseny ahhoz, hogy döntésre vigyék az idei világbajnoki cím sorsát, de az bizonyos, hogy a szezon hajrájához közelítve felértékelődik a megbízhatóság és az egyenletes pontszerzés.
A Red Bull pilótájának most minden bölcsességére és tehetségére szüksége lesz a veszteségek mérséklésére, a kétes megítélésű monzai teljesítménye után újabb bravúr lenne, ha nem Hamilton távozna listavezetőként az Orosz Nagydíjról, az igazi kérdés inkább az, hogy a hétszeres világbajnok mekkora fölénybe kerül a további versenyek előtt.
Ebbe persze csavart hozhat az, ha egy bátor húzással a Mercedes is motort cserél Hamilton autójában, és ezzel visszaküldik a brit pilótát a mezőny végére, de még Charles Leclerc és Verstappen elé, de ez már csak plusz fűszer lenne a megszokottaknál jóval mozgalmasabbnak ígérkező Orosz Nagydíjon.
Jó volt a pálya, de nem tudni, hogy az is marad-e
Bár tavaly egykiállásos taktikát követtek a versenyzők, ahogy a futam összképe, úgy a kerékcserék beosztása is izgalmasabb lehet a Szocsiban megszokottaknál. Mario Isola, a Pirelli autósportért felelős vezetője rámutatott, a szombatra várt özönvíz lemoshatja a pénteken felhordott gumit a pályáról, így a vártnál erősebb lehet az abroncsok kopása a vasárnapi futamon.
„A versenyzők inkább arra koncentráltak, hogy mindhárom keverékkel sok adatot gyűjtsenek, emellett [jó] köridőt is fussanak arra az esetre, ha a második szabadedzés [eredménye] meghatározza a rajtpozíciókat a versenyre – nyilatkozta Isola. – A pálya tapadása a várakozásoknak megfelelően elég jó volt, sokat javult is, bár az eső várhatóan ismét visszaállítja az aszfaltot az eredeti állapotára.”
A rajtrács átrendeződése, a szeszélyes időjárás és a gumik viselkedése is érdekes színfoltokat hozhat a vasárnapi Orosz Nagydíjra, amit természetesen elsősorban a világbajnoki címért vívó pilóták miatt érdemes figyelni, de éleződik a verseny a konstruktőri világbajnokság 3. helyéért is a McLaren és a Ferrari között, olyannyira, hogy Carlos Sainz egyelőre nem kapja meg a továbbfejlesztett erőforrást.
„A teljesítménykülönbség nem lesz óriási, mert a lényeg az, hogy kis lépéseket tegyünk előre, ennek viszont jelentős a sportszakmai ára – nyilatkozta Laurent Mekies, a Ferrari sportigazgatója. – Minden egyes pontért megküzdünk a konstruktőri világbajnokságban, úgyhogy próbáljuk kielemezni, hogy hol célszerű végrehajtani [a motorcserét] a teljesítmény és a büntetés szempontjából.”
Verstappenhez hasonlóan ennek Szocsiban jött el az ideje Leclerc számára, és bár Mekies elmondása szerint sem tesz csodát a 2022-re szánt erőforrás, érdekes lesz figyelni, hogy a holland pilótához viszonyítva a monacói milyen ütemben tud majd felzárkózni, és pontosan meddig. Ahogy a Red Bullnak és a Mercedesnek, úgy a Ferrarinak is szüksége van minden pontra, főleg, hogy a hazai pályájukon pont a rivális McLaren tarolt kettős győzelemmel.