German driver Michael Schumacher (first row) presents the new Benetton-Renault B 195 on January 30, 1995 in Tréviso. From left, British driver Johnny Herbert and Dutch driver Jos Verstappen, Benetton CEO Luciano Benetton, his son Alessandro, manager of Benetton-Renault team Flavio Briatore and Renault-Sports director Patrick Faure. (Photo by Jean-Loup GAUTREAU / AFP)
Vágólapra másolva!
Michael Schumacher korábbi csapattársa, Johnny Herbert felidézte, hogy milyen F1-es autókat vezethetett, a német pilóta által is használt Benettonokat kiemelkedőnek érezte, de úgy vélte, Schumacher jobb technikát kapott.
Örök dilemma a Forma-1-ben, hogy a csapattársak valójában egyforma autókat kapnak-e vagy az istállóknál előfordulhat-e, hogy a kiváltságos kedvezményezettet valójában versenyképesebb technikai lehetőségek veszik körül. A korábban a Tyrrell, a Lotus, a Ligier, a Benetton, a Sauber, a Stewart és a Jaguar színeiben is versenyző Johnny Herbert szerint erre volt példa a pályafutásában.
Herbert (b1) szerint Schumacher (j2) jobb autót kapott nála Forrás: AFP/Jean-Loup Gautreau
Herbert a Racefans.com-nak idézte fel, hogy milyen autókkal próbálhatta ki magát az F1-ben, és természetesen nem hagyhatta ki az 1994-1995-ös szezont sem, amikor Michael Schumacher oldalán a Benetton színeiben szerepelt. A csapatfőnök, Flavio Briatore azután igazolta le őt, hogy a Team Lotus összeomlott, de az első benettonos tesztjéről csak a pályán értesült.
„Flavio nekem nem is szólt – utalt arra, hogy Herbert aznap elvileg Briatore másik csapatánál, a Ligiernél tesztelt volna. – Ez volt az első napom a Benettonnál, és hűha, hatalmas ugrás volt ahhoz képest, amiket korábban vezettem. A leszorítóerő terén is, de közben az alacsony tempós tapadása, a mozgékonysága és a Cosworth motor teljesítménye miatt is.”
Herbert szerint az autó teljesen életre kelt, és „teljesen más sztratoszférát” képviselt a többi F1-es versenyautóhoz képest. Kérdésre válaszolva megjegyezte, az ő autójában nem volt olyan gomb, ami rossznyelvek szerint Schumacher esetében a tiltott kipörgésgátlót aktiválta volna. „Az én kormányomon ilyen nem szerepelt.”
A brit pilóta akkoriban egymás után három versenyt teljesített három különböző motorral, a Mugen, a Renault és a Ford közül az utóbbival szeretett a legjobban vezetni, még akkor is, ha a paraméterei alapján a franciák terméke jobbnak tűnt.
Többen is vádolják a Benettont, hogy 1994-ben tiltott kipörgésgátló volt Schumacher autójában Forrás: AFP/Antonio Scorza
„A Ford lenyűgöző volt. A Renault is nagyon-nagyon jó, talán egyenletesebb, kellemesebb, és a Mugennél kicsit nagyobb volt a teljesítménye, nyomatéka is, de a Cosworth egyszerűen életre kelt. Az ember amint rálepett a pedálra, ez úgy volt vele, hogy ’ez az baby, élek!’” – idézte fel az expilóta, aki 1995-ben megnyerte a Brit és az Olasz Nagydíjat, valamint 1999-ben az Európa Nagydíjat a Stewarttal.
Herbert szerint az 1995-ös, Schumacherrel egyéni és konstruktőri világbajnoki címet nyerő Benetton B195-ös „a legkiforrottabb autó volt, amit valaha vezettem, csodálatos első tapadással”, de így is maradt benne keserű szájíz. „Nem éreztem, hogy teljesen egyformák voltak. Akadtak alkalmak, amikor megtörténtek bizonyos dolgok az autómmal, a másikkal meg sohasem.”
A harmadik Európa-bajnokság elődöntőjében 1968-ban Olaszország és a Szovjetunió 120 perc alatt 0-0-ra végzett, a 11-es párbajt még nem alkalmazták tétmeccsen, így az akkori szabályok értelmében a továbbjutásról pénzfeldobás döntött. Érdekes, hogy erre az eseményre szinte minden ott lévő másképp emlékezett utólag, és mivel közülük már senki nem él soha nem fogjuk megtudni az igazságot, csak azt, hogy Olaszország szerepelhetett a fináléban, ahol megismételt mérkőzésen győzte le Jugoszláviát.