ZANDVOORT, NETHERLANDS - SEPTEMBER 05: Race winner Max Verstappen of Netherlands and Red Bull Racing celebrates as he drives into parc ferme during the F1 Grand Prix of The Netherlands at Circuit Zandvoort on September 05, 2021 in Zandvoort, Netherlands. (Photo by Dan Mullan/Getty Images)
Vágólapra másolva!
A szezon leggyorsabb tempójú helyszíne a Mercedesnek kedvez. Lewis Hamilton önerőből is visszaállhat az élre a tabellán, de ehhez további segítséget kaphat, ha a Red Bull Monzára időzíti a negyedik motor beszerelését Verstappennek, ahogy azt sokan gyanítják.
Max Verstappen a Hollandiában aratott győzelemmel visszavette az 1. helyet a bajnokságban Lewis Hamiltontól, de a hétvégi Olasz Nagydíjon könnyen jöhet az újabb fordulat, hiszen a pálya jellegzetessége a Mercedesnek kedvez, míg a Red Bull pilótája itt még sosem végzett előrébb az ötödik helynél, és elképzelhető, hogy a páratlan évekre jellemző mintát folytatva vasárnapra megint rajtbüntetést kap Monzában a motorja miatt.
Mint ismert, a háromdarabos keretében egyet leselejteztek a silverstone-i baleset következtében, és biztos, hogy valamikor be kell szerelni neki egy negyedik erőforrást, ami tíz rajthelyes büntetéssel jár. Csábító, hogy ez Monzában történjen, mert itt viszonylag könnyű előzni és a mezőny végéről előrébb kapaszkodni.
Megint változik a menetrend
A tervek szerint idén három helyszínen próbálják ki a különleges, sprintfutamos lebonyolítást, ez lesz a második alkalom. Dióhéjban:
pénteken az egyetlen, délutáni edzés után már este megtartják a megszokott formában az "időmérőt", ennek végeredménye határozza meg a szombat késő délutáni sprintfutam rajtsorrendjét, ami hivatalosan a kvalifikációnak számít a változatlan vasárnapi viadalra.
A Brit Nagydíj óta változatlanul hagyták a szabályokat.
Az említett ütközés miatt Silverstone-ból rossz emlékei lehetnek Verstappennek, de szélesebb körben nem okozott csalódást a kísérlet. Az F1 menedzsmentje ódákat zengett róla, szerintük a közönség imádta. Tény, nyújtott izgalmakat a sprintfutam, de főleg Fernando Alonso bámulatos rajtjáról és Sergio Pérez kicsúszásáról maradt emlékezetes, az extra látványosság hiányzott. Fő a mértékletesség, ha kockázatkerülő vonatozásba torkollik a monzai sprintverseny, akkor sem érdemes egyből temetni a formátumot.
A táv szombaton hasonló lesz, de ez korántsem jelenti, hogy egy az egyben másolni kell a silverstone-i hozzáállást, mert a vonalvezetés és a beállítások mások.
A szezon leggyorsabb pályája
A szakzsargonban gyakran hivatkoznak a monzai pályára a Sebesség Templomaként, annyira gyors. Régebben, a biztonság érdekében beiktatott lassítók megépítése előtt még lendületesebb volt, de a trafipaxok így is jópár helyen mérnek 300 km/h fölötti sebességet, a kör négyötödében tövig nyomják a gázpedált a versenyzők.
A motorerő tehát fontos (ellentétben az előző verseny helyszínével), ez alapból a Mercedes javára billenti a mérleg nyelvét a Red Bull ellenében.
Az autó-motor csomagjuk hagyományosan erős a következő két pályán, mi pedig eddig gyengébben szerepeltünk. Arra számítok, hogy ők lesznek előnyben hozzánk képest.
– nyilatkozta Christian Horner, már a szeptember végi Orosz Nagydíjra is tekintve. – A károk mérséklésére törekszünk."
„Ha minden részletet tökéletesen beállítunk, ütőképesek lehetünk, de a Mercedesnél lehet az előny a csúcssebességben" – véli Verstappen is.
Aki jól áll a keretével, vélhetően azok közül is többen kapnak új V6-ost (büntetés nélkül), a friss lendületnek itt különösen nagy a szerepe. A Ferrarik felbukkanására viszont ne számítsunk ezen a listán, a továbbfejlesztett motorjuk ugyanis a hírek szerint még nincs bevetésre kész állapotban. Ahogy a Verstappen-Hamilton csatában, a konstruktőri bajnokságban is volt egy pozíciócsere Hollandiában, de a kigyorsításoknál és a motorerőben rendre jól teljesítő McLaren visszaugorhat a Ferrari elé.
Az előzéseknek kedvez, hogy az egyeneseket többnyire kemény féktávok zárják le, az üldözőnek nem muszáj a kanyarhoz érve közel egyvonalban lennie az üldözöttel, megpróbálkozhat a bevetődéssel is.
Az egész szezonban itt választják a legkisebb leszorítóerőt a csapatok,
karcsú szárnyakkal. Ez az autók viselkedésére is hatással van a féktávokon, meg természetesen a gyorsabb kanyarokban, mint a Lesmók (6, 7) az Ascari sikán (8/9/10) és a Parabolica (11). Gyakran blokkolnak a kerekek a leszorítóerő hiányától, ezzel könnyen tönkrevágható egy-egy gumiszett.
Apropó kanyarnevek: az utolsóval, a Parabolicával utoljára találkozhatunk ezen a néven, a hétvégén ünnepélyes ceremónia keretében átnevezik, a híres olasz autóversenyző, Michele Alboreto nevét fogja viselni.
Gumiból a kínálat középső darabjai, a leggyakrabban használ C2-C3-C4 kombináció lesz elérhető, természetesen a féktávokon és a kigyorsításokon kapják a legnagyobb terhelést. „A fő kihívás az, hogy a versenyzők mérsékeljék a hátsó gumik csúszkálását és túlmelegedését, mivel a kevés leszorítóerő miatt alig nyomja valami az aszfaltba őket" – mutatott rá Mario Isola, a Pirelli sportigazgatója.
Szerinte a korábbi évekből kiindulva változatosan dönthetnek a csapatok stratégiailag, nem feltétlenül borítékolható mindenkinél az egykiállásos taktika. A világosabb árnyalatú burkolat kevésbé szívja magába a hőt és a fák árnyéka miatt sem szokott vészesen megemelkedni a pálya hőmérséklete, ez enyhíti a gumik kopását, hiába várható száraz, 30 fok közeli levegő.
A speciális lebonyolítás miatt az időmérőn csak a lágy gumi használható, a sprint- és a hagyományos versenyen pedig nincs megkötés az első etaphoz választott keverékkel. Mivel Silverstone-ban erősebben kopnak a gumik, mint Monzában, elképzelhető, hogy a mostani szombati futamra többen vállalják be a lágy keveréket, mint júliusban.
Megfékezik Schumacherék elharapódzó viszályát?
Versenyzői fronton egyre több elem kerül a helyére a 2022-es kirakósban. A héten véglegessé vált, hogy Valtteri Bottas megy az Alfa Romeóhoz, ahol Antonio Giovinazzi harcol az ülése megtartásáért a helyére pályázókkal szemben, valamint a Williamsnél várható még egy szabad autó, politikától sem mentes szálakkal. Lassan mindegyik csapat szeretné fixálni a felállását, hogy ilyen dolgokkal már ne kelljen foglalkozni a nagy szabályváltozásokra készülve.
Az egyiknél elvileg már mindent elrendeztek, de egyre komolyabb belviszály van kialakulóban: a Haas két újoncának viszonya egyre romlik, Hollandiában kölcsönösen keresztbe tettek egymásnak. Günther Steinernek ideje közbelépni, nehogy elfajuljon az ügy.
Monzában szokás szerint nagy szerep jut a szélárnyéknak és a kapcsolódó taktikázásnak, ebből a szempontból is fontos mindegyik istállónál a harmónia.
Két éve kabaréba fulladt az időmérő végjátéka és szinte mindenki lekésett az utolsó köréről a nagy helyezkedésben, ez remélhetőleg nem ismétlődik meg. Mint idén is láthattuk, a sor végére maradni sem feltétlenül előnyös, mert egy pályán előrébb tartó pilóta hibája sárga/piros zászlót eredményezhet, megakasztva a mögötte érkezőket.
Szerdán még függőben lévő kérdés volt, az Alfa Romeo később viszont megerősítette, hogy Kimi Räikkönen az Olasz Nagydíjon sem vehet részt, miután az előző héten kimutatták nála a koronavírust, így Monzában még Robert Kubica helyettesíti őt.