Az Olasz Nagydíj szombati napján lezajlott az F1 történetének második sprintfutama. Az érintettek ezúttal is eltérő módon reagáltak, Ross Brawn, az F1 sportigazgatója szerint a formátum rengeteg akciót hozott, míg Sergio Pérez élesen bírálta a szombat délutáni eseményt.
Az még egyelőre nem dőlt el, hogy jövőre is rendeznek-e sprintkvalifikációt bizonyos helyszíneken, bár a hírek szerint a Liberty Media szeretné, hogy egyes helyszíneken rendhagyó hétvégéket tartsanak. Azonban könnyen lehet, hogy 2022-ben már nem a 100 km-ből álló viadal fogja kialakítani a vasárnapi rajtrácsot.
A silverstone-i [hétvége] után leültünk a pilótákkal, és azt kell mondanom, hogy nagyon pozitívak voltak
– idézi a Racefans Brawnt. – Azonban az is igaz, hogy néhányan úgy érezték, hogy a sprintfutamon [elért eredményért] nagyobb jutalom járna, valamint növelnék a rizikófaktort. Ebben az esetben szerintem mérlegeljük egy önálló esemény lehetőségét. Szóval az időmérő pénteken, a futam vasárnap zajlana, [szombaton] pedig egy különálló verseny lenne, megfelelő díjazással, és valamivel nagyobb kockázattal, a rajtrácsot tekintve.”
Ezt pedig azzal a formátummal oldanák meg, amit az F1-es csapatok tavaly nem szavaztak meg egyhangúlag: a fordított rajtráccsal. Brawn ugyanakkor kiemelte, semmiképpen nem akarják mesterségessé tenni az F1-et, ezzel együtt szerinte van potenciál a megoldásban. Ha pedig mindez megvalósul, akkor a pilóták több pontot fognak kapni.
„Szerintem ez kellene, hogy legyen – jelentette ki a brit szakember. – A keményen harcoló pilótáknak megfelelő jutalmazás jár. Azt akarjuk, hogy az elején autózó srácok harcoljanak, és ha ők kicsit hátrébb kerülnek, akkor csatázni fognak egymással.
Azonban nem sorsolásról vagy véletlenszerű sorrendről van szó.”
2020-ban állítólag a Mercedes miatt hiúsult meg a fordított rajtrács ötlete, és Toto Wolff akkor kijelentette, hogy a formátum szembemegy az F1 szellemiségével. A Mercedes csapatfőnökének véleménye azóta sem változott.
„Továbbra is ugyanaz az álláspontom – szögezte le. – Ezzel felhígítjuk a teljesítményalapú sportág DNS-ét. Szerintem a sprintfutam megért egy próbát, de nem vagyok benne biztos, hogy megtartjuk. A fordított rajtrács az utánpótlás-sorozatokban működik, ahol az ember látni akarja, hogy a versenyzők mennyire tudnak előzni, ugyanakkor ez olyasmi, aminek a Forma-1-ben a közelébe sem szabad mennünk.”
Sokan eseménytelennek tartották a sprintfutamot, és kétségtelen, hogy a rajtot leszámítva szinte egyáltalán nem volt emlékezetes megmozdulás. Fernando Alonso azonban úgy véli, nem a szombati eseményhez kell hozzányúlni, hanem egy nappal korábban kellene valamit másképpen csinálni.
Még mindig azt gondolom, hogy a pénteki napot illetően kell fejlődnünk
– jelentette ki. – Ha hat garnitúra gumi áll a rendelkezésünkre, akkor az autók teljesítményének sorrendjében fogunk végezni, szombaton pedig szintén ugyanebben a pozícióban zárunk.”
A kétszeres F1-es világbajnok felvetette, hogy mindenkinek csak egy gyorskör álljon rendelkezésére, ahogyan az 2003 és 2005 között is volt. A spanyol versenyző elárulta, ebben az esetben a Q2-ben pórul járt volna, ugyanis első mért körén blokkolta a kerekeit, és ha nincs javítási lehetőség, akkor nagy árat fizet hibájáért. Alonso egyúttal hozzátette, ez az időmérős formátum nem csak a sprintfutamos hétvégéken működhet.
„Képzeljük el, hogy Monacóban csak egyetlen kör áll rendelkezésre, csupán az az egy, és a pálya javul, esetleg az időjárás is változik – fogalmazott. – Talán a bajnoki éllovasok mennek először, majd az ember összerak egy remek kört a pálya javulásának is köszönhetően, és az első sorból indul, vagy valami ilyesmi. Lehetséges, hogy az egyik hétvégén mellé áll a szerencse, és képes lesz egy extra teljesítményre. Most meg van kötve a kezünk, és még ha egy napon ihletett formába is kerülünk, ha az autónk az ötödik leggyorsabb, akkor kilencedikként és tizedikként fogunk végezni.”