AUTODROMO NAZIONALE MONZA, ITALY - SEPTEMBER 12: Mick Schumacher, Haas VF-21, leads Nikita Mazepin, Haas VF-21 during the Italian GP at Autodromo Nazionale Monza on Sunday September 12, 2021 in Monza, Italy. (Photo by Charles Coates / LAT Images)
Vágólapra másolva!
Az egy héttel ezelőtti Holland Nagydíj után az Olasz Nagydíjon is összeütközött Nyikita Mazepin és Mick Schumacher. Most is utóbbi húzta a rövidebbet, ám az orosz pilóta ezúttal teljes felelősséget vállalt.
Az Olasz Nagydíjon is folytatódott Mick Schumacher és Nyikita Mazepin csatározása, a hollandiai összeérésük után pedig ismét koccantak, amikor az orosz pilóta a biztonsági autós újraindítást követő második körben a Roggia-sikánban nekiment a csapattársának. A korábbi esetekkel ellentétben a verseny utáni szócsata ezúttal azonban elmaradt, lévén Mazepin teljes felelősséget vállalt az ütközésért és bocsánatot kért.
„Ez nagyon egyszerű, az én hibám volt, és nem szégyellek bocsánatot kérni érte – nyilatkozta a futam után a Schumachert kiforgató, később az erőforrással kapcsolatos probléma miatt a futamot feladó Mazepin. – Biztos vagyok benne, hogy ő és én is sokat fog még hibázni a jövőben, a legfontosabb pedig, hogy emberek maradjunk.
Én szúrtam el, ezen nincs mit vitatni, megérdemeltem a büntetést, még ha nem is volt szándékos és szerencsém volt, hogy nem veszített sok időt vele, mivel egyből irányba tudta állítani az autót. Az én hibám volt, úgyhogy most bocsánatot kérek."
Az orosz pilóta még a futam közben kapott 5 másodperces időbüntetést, majd utólag egy büntetőpont is a neve mellé került a superlicencére.
Az ütközésről elmondta, hogy az újraindítás után tudta, nem lesz sok lehetősége megelőzni Schumachert, ezért próbálta meg a második sikánban, amely előtt szerinte a csapattársa igen korán fékezett. „Amikor olyan autóban ülsz, aminek nem túl nagy a leszorítóereje, nehéz közel maradni a másikhoz, és ilyenkor tényleg csak egy esélyed van.
Úgy éreztem, hogy Mick korán fékezett, ezért betettem mellé az autóm orrát, ez azonban nem volt elég ahhoz, hogy az enyém legyen a kanyar.
Az ilyesmi gyakran előfordul versenyzés közben, más pilótákkal is sokszor megesik. Abszolút megérdemeltem a büntetést, de amikor már ott voltam, nem tudtam mást tenni."
A versenyt két hellyel csapattársa mögül kezdő, Mazepint az első kör végén a VSC-fázis megszűnésekor megelőző Schumacher a felvételek megnézése előtt csak szűkszavúan kommentálta a történteket. „Történnek dolgok, egymáshoz közel versenyzünk. Nyilván sok minden történt a versenyen – mondta, mire megkérdzeték tőle, pozitív jelnek tartja-e a korábbi események tükrében, hogy Mazepin elismerte a felelősségét. – Igen, szerintem nem akarunk problémát egymással, mert csapatként kell működnünk, előrébb akarjuk vinni a csapatot, jelenleg ez a fontos."
Schumacher végül a 15. helyen fejezte be a futamot, amelyet a megpördülése ellenére is Mazepin előtt zárt volna, ha az orosz nem esik ki, mert miután több mint 8 másodperccel került a csapattársa mögé az ütközést követően, öt kör alatt ledolgozta a lemaradást, a 38. körben pedig már DRS-távolságon belül volt Mazepinhez képest, aki a 39. körben elfékezte magát a célegyenes végén, és átadta a pozícióját Schumachernek.
Ralf Schumacher is kritizálta Mazepint
Noha a verseny után az orosz pilóta bocsánatot kért, azért az Olasz Nagydíj hétvégéje sem telt éppen rózsás hangulatban Mick Schumacher és csapattársa között. A zandvoorti balhés napok (az időmérő után Mazepin élesen bírálta Schumachert, aki a versenyen történt összeérésüket követően kritizálta az oroszt) után Günther Steiner csapatfőnök csütörtökön leült beszélni kettejükkel. Mazepin a találkozó részleteit inkább megtartotta magának, mivel úgy vélte, „nem minden fél érezné kényelmesen magát", ha nyilvánosságra hozná, hogy miről beszélgettek.
Azt viszont elmondta, hogy a beszélgetés után sem kell máshogyan versenyezniük egymással, mert „semmilyen szabályt nem szegtem meg, ennélfogva csapatként próbáljuk meg rendezni ezt. Ugyanakkor talán az embernek el kellene vennie a gázt, ha azt látja, hogy egy bója van előtte, ahelyett, hogy megrongálná az autót " – szúrt oda a csapattársának.
Mazepin ezzel a zandvoorti ütközésükre utalt, amely során élesen bevágott az őt a célegyenes elején támadó Schumacher elé, ami után a két autó összeért, a német pilóta pedig mehetett a bokszba lecseréltetni az első szárnyát. Ám ahogy az orosz is utalt rá, ezzel nem sértett szabályt, hiszen a felügyelők sem vizsgálták az esetet. „Nagyon is tiszteletben tartom a szabályokat, amelyek azt mondják, hogy hacsak a hátulról érkező autójának nincs jelentős része a te autód mellett, nem vagy köteles egy autónyi helyet hagyni, és irányt válthatsz balról jobbra, mert továbbra is te vagy előrébb és biztonságosan helyezkedhetsz. Évek óta így van ez, amit tiszteletben tartok és továbbra is így teszek."
Ralf Schumachert, Mick nagybátyját azonban így is eléggé feldühítették a Zandvoortban történtek, ezért élesen kritizálta az oroszt és Günther Steiner csapatfőnököt, utalva arra, hogy Mazepin az apja pénze miatt részesül szerinte kedvezőbb bánásmódban.
„Az embernek az az érzése, hogy [Steiner] hajlamos Mazepint védeni.
Nem tudom pontosan megmondani, hogy miért, de talán az az oka, hogy az apja rengeteg pénzt invesztál a Haasba, vagy már részvényeket is birtokol
– írta Ralf Schumacher a német Sky internetes oldalán. – Kirúgni Nyikitát a szezon alatt nem opció, mivel [Dmitrij] Mazepin rengeteg pénzt hoz a csapatnak. Véleményem szerint a pénzügyi érdekek lehetnek az egyedüli okai annak, hogy a csapatfőnök folyamatosan védi Nyikitát. Ha megnézzük az orosz teljesítményét, az nem lehet ok Mickével összehasonlítva. Emellett a szimpátia és a marketingértékek is Mick oldalán állnak. Remélem, hogy Monzában nem lesznek további problémák kettejük között. Ha minden normálisan alakul, akkor Nyikita úgysem lesz Mick közelében."
Nyikita Mazepint természetesen szembesítették Ralf Schumacher véleményével, a válasz pedig nem maradt el. „Van egy nagyon érdekes kifejezés az angolban az ilyen véleményekkel kapcsolatban. Ami engem illet, nyilván tiszteletben tartom a véleményeket, mert az mindenkinek van. Úgy tűnik, hogy [Ralf Schumacher] a családját védi. Mit mondhatnék? Ha a családja védelemre szorul a Forma-1-ben, akkor több mint boldogan hallgatom ezeket."
Mazepin ezután hangsúlyozta, hogy nem érdekli, kivel csatázik, a csapattársa és más pilóták ellen is ugyanakkora tisztelettel teszi ezt, de senkinek sem fog több helyet hagyni a kelleténél. Kérdésre ezután elmondta, „nincsenek problémáink [Mick Schumacherrel], de én akarok elöl lenni."
Günther Steiner az Olasz Nagydíj után úgy összegzett, hogy szerinte a pilótái „tanultak az elmúlt versenyekből", és „most megpróbálnak továbblépni és magukkal vinni azokat a javaslatokat, amiket mi csapatként adunk nekik. Remélhetőleg a jövőben kevesebb ilyen történik, még ha ma meg is történt. Ha az ember világosan beszél róla, az jó, ez része a tanulásnak, és szerencsére az autó sem sérült komolyan."