Furcsa jelenetek játszódtak le a Holland Nagydíj végén: Valtteri Bottas a 67. körben kiállt kereket cserélni, amiről első ránézésre azt lehetett hinni, hogy a leggyorsabb kör megszerzésének érdekében teszi. Ekkor azonban ez csapattársa, Lewis Hamilton neve mellett állt, és a finn pilótát kérték is, hogy ne vegye el az azzal járó pluszpontot tőle. A 32 éves versenyző ennek ellenére lila kört futott, de mivel aztán a hétszeres világbajnok is kiállt, majd az utolsó körben megszerezte az extra egységet, az esetnek nem lett jelentősége.
Toto Wolff elárulta, pilótája azért valamilyen szinten eleget tett az utasításnak, még ha az nem is látszott azonnal. A Mercedes csapatfőnöke nem feltétlenül tartja helyesnek Bottas tettét, de az ő helyzetébe is bele tudja képzelni magát. Hozzátette, Hamiltonnal szemben nem lett volna korrekt, ha nem ő szerzi meg azt a pontot, de végül jól jöttek ki a szituációból.
Kicsit pimasz volt, de meg lehet érteni
– idézi az Autosport. – Az [idén] mindig Valtteri a szenvedő fél, mert annyira szoros ez a bajnokság. Az utolsó szektorban jelentős mértékben elvette a gázt és egyértelmű volt, hogy Lewis meg fogja csinálni a leggyorsabb kört, és ezt Valtteri tudta. Végső soron Lewis, aki harcban áll az egyéni világbajnoki címért, megszerezte a pontot, és ez remek. Elveszíthetett volna egy pontot, ami nem lett volna igazságos, mivel addig övé volt a leggyorsabb kör. Azonban azt is meg kell érteni, hogy Valtteriben van valamennyi frusztráció. Fogunk róla beszélni, de a lehető legbékésebb és legprofibb módon.”
Ami Hamiltont illeti, a csapat először nem is értesítette arról, hogy Bottast kihívták. A hétszeres világbajnok továbbra is szoros csatát vív Max Verstappennel, éppen ezért meglepő az a kijelentése, hogy nincs jelentősége annak, hogy melyikük kaparintotta meg a pluszpontot.
Az is rendben lett volna, ha Valtteri szerzi meg
– szögezte le. – Végső soron nekünk kellett elérnünk a leggyorsabb kört, hogy csapatként a lehető legtöbb pontot [gyűjtsük]. Szóval nem jelent nagy különbséget, hogy ez Valtterinek vagy nekem sikerül. Én azzal sem voltam tisztában, hogy kiállt, egyáltalán nem tudtam erről. A saját döntésem volt, hogy cserélek, mert szükségem volt arra az extra pontra, úgyhogy ezt meg is tettem.”
Bottas elmondásából kiderült, hogy a finn pilótának elővigyázatosságból cserélték ki a kerekeit, bár szerinte erre nem lett volna szükség. A kilencszeres futamgyőztes megerősítette főnöke szavait, miszerint a pálya harmadik szakaszán valóban lelassított.
„Őszintén szólva elég nagy volt a különbség a mögöttem lévőhöz képest, úgyhogy biztonsági okokból jó volt kiállni – kezdte. – Szerintem sokkal gyorsabban eljutottam volna a végéig kiállás nélkül, de végül mindegy volt. Először azt hittem, hogy a leggyorsabb kör miatt váltunk, de aztán Lewisnak is megvolt az előnye, úgyhogy ő is kiállt. A [kivezető utáni] első körömnek az első és második szektorában teljes gázzal mentem, utána megkértek, hogy a kör végén lassítsak le. Ekkor tényleg csak játszadoztam.”
Mindezt egyébként a számok is alátámasztják: Bottas utolsó szektora 1,05 másodperccel volt lassabb annál, amit Hamilton a verseny utolsó körében futott. A finn pilóta pontosan tudta, hogy hiába autózott lila kört, csapattársa képes lesz megjavítani azt.
Lewisnak nyilván nagyobb szüksége van arra a pluszpontra, mint nekem, ő az egyéni világbajnokságért küzd
– magyarázta. – Csapatként megpróbáljuk megszerezni a maximális pontmennyiséget, ez így működik. Tudtam, hogy Lewis szintén ki fog állni, ez az információ megvolt. Tisztában voltam vele, hogy ha az utolsó szektorban megfelelően elemelem, akkor meg fogja futni [a leggyorsabb kört], szóval nincsen dráma.”
Hamiltonnak egyébként vélhetően akkor sem kellett volna aggódnia, ha Bottas nem lassít, legalábbis a szektoridők alapján. A brit versenyzőnek ugyanis már a pálya középső szakasza után 402 ezred volt az előnye az akkori leggyorsabb körhöz képest, amit aligha bukott volna el.