A szezon végén visszavonuló Kimi Räikkönenről megannyi színes történet látott már napvilágot pályafutása során, de a mai napig kerülnek elő eddig a nyilvánosság számára ismeretlen sztorik, amelyek csak ráerősítenek a Jégember jól ismert imidzsére. Ezúttal Beat Zehnder, az Alfa Romeo csapatmenedzsere osztott meg néhány anekdotát.
Zehnder és Räikkönen már a finn pilóta F1-es bemutatkozása előtt megismerte egymást, lévén előbbi volt a Sauber csapatmenedzsere, és a mai napi ebben a szerepkörben tevékenykedik a jelenleg Alfa Romeo Racing néven futó istállónál. Räikkönen első szezonja során barátság alakult ki köztük, amely megmaradt akkor is, amikor a 2007-es világbajnok a 2001-es szezon végén elhagyta a csapatot.
A szakember Räikkönen közelgő visszavonulása kapcsán sztorizgattt egy kicsit, és felelevenített néhány ismert és kevésbé ismert történetet is. Räikkönenről eddig is köztudott volt, hogy bemutatkozása előtt, mindössze 23 együléses autóban lefutott versennyel korántsem állt készen fizikálisan az F1 jelentette terhelésre, első tesztjén a nyaka miatt például csak három körös etapokra volt képes a különösen megterhelő mugellói pályán.
A Sauber ezért Josef Lebererre, a csapat fizioterapeutájára bízta, ami nagyon nem tetszett a finnek. „A teszt után megkértük, hogy töltsön el egy hónapot Joseffel az osztrák Alpokban, Kimi pedig tajtékzott emiatt, mert vissza akart menni Finnországba – idézi Zehndert a Racefans. – Mi azonban azt mondtuk, »nem, ha Forma-1-es pilóta akarsz lenni, dolgoznunk kell rajtad«.
Az első két napban nem is szólt Josefhez, annyira mérges volt."
Az első futamra aztán sikerült edzettebbé tenni őt, a bemutatkozását pedig nem izgulta túl, hiszen 10 perccel a bokszutca nyitása előtt még a csapat motorhome-jában, egy asztal alatt aludt. Néhány órával később pedig attól sem vált túl izgatottá, hogy Olivier Panis kizárásával a hatodik helyen végzett, és 21 évesen, ideiglenes superlicenc-szel versenyezve életes első F1-es futamán pontot szerzett.
„Megóvtuk Panist, mert sárga zászló alatt előzött, majd jött a szokásos hosszas várakozás, amíg az FIA az esetről készült felvételek után kajtatott – emlékezett Zehnder, majd elmesélte, mi volt Räikkönen reakciója a nagy sokára meghozott döntésre. – Kimi már a hotelben volt, én pedig felhívtam és azt mondtam neki, »haver, a legelső versenyeden hatodik lettél, megszerezted az első világbajnoki pontodat«.
A válasza azonban csak annyi volt, »még így is vannak előttem öten«.
Ilyen a hozzáállása. Különleges. Ő egy nagyon különleges személyiség."
Zehnder kitért rá, hogy sikerült nagyon őszinte kapcsolatot kialakítania Räikkönennel, akivel mindig nagyon egyenesen és nyíltan beszéltek egymással, barátságuk pedig nem ért véget akkor, amikor a Jégember 2002-ben a McLarenhez szerződött.
Sőt, olyannyira megbíztak egymásban, hogy Zehnder állítása szerint ő mindig tudta, hogy Räikkönen mennyi üzemanyaggal kezdi meg az adott versenyt (ekkor még engedélyezett volt a futam közbeni tankolás az F1-ben), de a finn is tudott a Sauber üzemanyagmennységeiről, noha egyikük sem adta ki soha a titkot senkinek.
Zehnder ugyanígy már egy évvel azelőtt tudta, hogy barátja a Ferrarihoz igazol a 2007-es szezonra, hogy a 2006-os Olasz Nagydíjon bejelentették azt.
Kettejük jó viszonyát elnézve pedig nem csoda, hogy Zehnder is tagja volt annak a társaságnak, amely Räikkönennel ünnepelt annak 2007-es Brazil Nagydíjon megnyert világbajnoki címe után, a partit azonban a másnap tette igazán emlékezetessé a számára. „Buliztunk egy kicsit, a hotelszobájába mentünk inni, én pedig hajnali kettőkor jöttem el. Azt mondtam neki, »Kimi, össze kell pakolnom a cuccaimat és el kell indulnom a reptérre a járathoz, te se késs el, haver!«"
Räikkönen azonban másnap háromnegyed órával a gép indulása előtt még sehol sem volt.
„Azt kérdeztem tőle, »hol vagy?«, mire ő,
»fogalmam sincs, már a sofőrrel, de fogalmam sincs, mennyi idő múlva érünk a reptérre«".
Räikkönen szerencséjére sikerült meggyőzni a légitársaságot, hogy ne hagyják Sao Paulóban az újdonsült világbajnokot, aki sűrű bocsánatkérések helyett megkérdezése után sem hazudtolta meg magát. „Elég későn ért oda. Mindent megszerveztünk, felcímkézték a csomagjait, átvezették őt a vámon" – elevenítette fel a történteket Zehnder.
Räikkönen ezután azt szerette volna megtudni az egyik légiutaskísérőtől, hogy mennyi idő múlva indulhat el az újabb felszállási engedélyre váró gép, majd amikor a szemmel láthatóan frusztrált hölgy közölte vele, hogy 50 percet kell még várniuk, a világbajnok felvetette, hogy
menjünk az első osztályú váróba és igyunk valamit."
Ez azonban már sok volt a stewardessnek. „A hölgy totálisan dühbe gurult. »Nem, itt kell maradnia, itt kell maradnia!«" – idézte fel Zehnder a légiutaskísérő szavait..
Az idei Holland és az Olasz Nagydíjat koronavírus-fertőzés miatt kihagyni kénytelen Räikkönen Szocsiban várhatóan ismét ott lesz a mezőnyben, hogy megkezdje pályafutása utolsó néhány F1-es futama közül az elsőt. Zehnder a visszavonulásáról úgy véli, egy „korszak végét jelzi", a döntést azonban teljes mértékben megérti. „Nem ért meglepetésként. Azt hiszem, 42 évesen már jogod van visszavonulni a Forma-1-ből."