Ahogy évről évre egyre több versenyt rendeznek a Forma-1-ben, úgy válik egyre égetőbbé a kérdés, hogy meddig bírja még ezt a csapatok személyzete. Az idén 22, jövőre pedig már 23 futam lesz, ami óriási megterhelés elé állítja azokat, akik helyszínről helyszínre vándorolnak, és közben heteket töltenek távol a családjuktól. Sebastian Vettel szerint már csak ezért sem jó ennyi verseny, ráadásul a Forma-1 varázsa is rámehet a túlzsúfolt naptárra.
„Ez csak az én véleményem, ami nem ér semmit, de szerintem nem kellene ennyi versenyünk legyen – nyilatkozta az F1-et nemrég a technológiai iránya miatt is kritizáló négyszeres világbajnok. – Ennek több oka van. Az első, hogy szerintem ez már a nézőknek is túl sok, és ha ilyen sok futam van, akkor azok többé nem lesznek különlegesek. A második pedig a személyzet.
Nekünk, pilótáknak ez nem jelent gondot, megérkezhetünk szerdán este és vasárnap este távozhatunk is, ha találunk járatot. De a csapat többi tagjának sokkal nagyobb a megterhelés.
Hétfőn vagy már előző hét szombaton megérkeznek, felépítik a garázsokat, előkészítik az autókat, majd egész héten dolgoznak, összepakolnak, mindent hazaküldenek, utána pedig a gyárban kezdik is a felkészülést a következő versenyre."
„Nekik olyan a munkájuk, hogy minden hétköznapon elfoglaltak, és emellé szinte az összes hétvégén, így pedig nem jut idejük magukra. Olyan időket élünk, amelyben az emberek egyre inkább ráébrednek, hogy nekik is van életük, efölött pedig nem a munkaadójuk rendelkezik."
„Nem én vagyok ennek a felelőse és természetesen más érdekek is közrejátszanak, de el kell érni, hogy az emberek megtalálják az egyensúlyt az otthon töltött idő és az úton levés között.
Annyi versenynek kell lennie, ami fenntartható abból a szempontból, hogy az ember éveken át szenvedéllyel tudja végezni a munkáját és ne szipolyozzák ki két-három év alatt"
– mondta Vettel.
Nem osztja az Aston Martin pilótájának véleményét korábbi főnöke (Vettel 2007-ben és 2008-ban a Toro Rossónál versenyzett) Franz Tost, az Alpha Tauri csapatfőnöke, aki úgy van vele, ha valaki nem bírja ezt a megterhelést, akkor ne dolgozzon a Forma-1-ben.
„Ez fantasztikus, a FOM jó munkát végzett, és én már nagyon várom – mondta a 23 futamos jövő évi naptárról az osztrák. – Ami a pályán dolgozó embereket illeti, először is, mi egy versenycsapat vagyunk. Mindannyiuknak boldognak kellene lennie, hogy a lehető legtöbb versenyt rendezzük, és természetesen odafigyelünk az embereinkre, például a szerelőknek egy hétvége után van három-négy szabadnapjuk, amikor otthon lehetnek. Ugyanez igaz a sajtósokra, a marketingesekre, azokra, akik a pályán dolgoznak, nekik is van néhány szabadnapjuk a versenyhétvégék után."
„A mérnököknek mindez kicsit nehezebb, de ha visszagondolok a korábbi időkre, akkor a versenyek után tesztekre utaztak, ahol szintén dolgozniuk kellett. Szerintem mindannyiunknak örülnünk kellene, hogy a Forma-1-ben dolgozhatunk, és hogy 23 versenyünk lehet.
Ha valakinek ez nem tetszik, akkor el lehet menni."
Tost arra nem tért ki, mi van olyankor, ha egymást követi két verseny, vagy netán zsinórban három futamot rendeznek. Ilyenkor értelemszerűen a személyzet sem tud kivenni 3-4 szabadnapot,
és ha esetleg tengerentúli versenyről beszélünk, mint a most következő mexikói-brazil-szaúdi tripla, hetekig haza sem mehetnek a családjukhoz.
Valamivel visszafogottabb véleményt fogalmazott meg Otmar Szafnauer, az Aston Martin és egyben Vettel csapatfőnöke, aki elmondta, mindent megtesznek azért, hogy csökkentsék a terhelést a személyzeten.
„Szép dolog, hogy van 23 versenyünk, de gondolnunk kell az utazó személyzetre, a mérnökökre és szerelőkre, és mind a gyárban, mind a pályán olyan intézkedéseket kell hoznunk, ami az utazást a lehető legkényelmesebbé teszi nekik.
Ebbe néha beletartozik az, hogy rotáljuk az embereket és más szervezeti változtatásokat is végrehajtunk a gyárban. Például a gyárban több olyan dolgot elvégeznek, amiket korábban hagyományosan a szerelők csináltak a pályán, hogy ezzel egy kicsit könnyebbé tegyék a dolgukat.
Gondoskodunk róluk, beleértve a mentális problémákat is. Utazik velünk orvos, úgyhogy a lehető legjobban vigyázunk az embereinkre."