Büntetések alakították át a Katari Nagydíj rajtrácsát, miután a sportfelügyelők döntése szerint Max Verstappen és Valtteri Bottas is vétett a sárga zászlós szabály ellen, amit Pierre Gasly defektje miatt léptettek életbe. A felállás kívülről egyszerűnek tűnt, Bottas és Verstappen nem lassított kellő mértékben a veszélyre figyelmeztető jelzésnél.
A valóságban viszont nem volt az, mert amikor Gasly autójához közel meglengették a sárga zászlót, a csapatok nem kaptak jelzést a veszélyre vonatkozóan és Christian Horner, a Red Bull csapatfőnöke is amellett érvelt, hogy egy sportbíró egyéni döntése állhat a kialakult helyzet hátterében. Az ügyben végül másnap, nem sokkal a vasárnapi rajt előtt születtek ítéletek.
Ez szokatlanul hosszú idő
– nyilatkozta Horner. – Viszont, azt gondolom, hogy különösen a nagy tét ismeretében óriási figyelem hárul ezekre a döntésekre, úgyhogy a sportfelügyelők szerintem pontosan tisztában vannak azzal, hogy milyen fontos a helyes döntéseket hozni, amelyek után nem lehet őket kérdőre vonni. Ezért is hagynak időt arra, hogy dűlőre jussanak.”
Horner ezt már azután mondta, hogy a sportfelügyelők beidézték őt egy nyilatkozata miatt, végül a színfalak mögött és nyilvánosan is bocsánatot kért a sportbíróktól. Közvetlen munkatársa, a Red Bull tanácsadójaként dolgozó Helmut Marko viszont a Katati Nagydíj leintése után is bosszús volt.
Teljesen felfoghatatlan, hogy az FIA nem tudja megszervezni a teljes sportbírói rendszert
– fortyogott Marko a Servus TV-n. – A digitális rendszerben hirtelen eltűnt a sárga zászlós jelzés, de egy tapasztalatlan sportbíró először bemutatta a sárga zászlót, aztán dupla sárgát használt. Ennek a versenyzők látták kárát egy milliárd dolláros sportban. Ez teljesen elfogadhatatlan.”
Verstappen számára a büntetés nem jelentett érdemi visszaesést, a Red Bull pilótája már 5 kör után a 2. helyen haladt Lewis Hamilton mögött, és később sem volt reális esélye arra, hogy megszorítsa a későbbi futamgyőztest. Marko ennek ellenére a leintés után is dühösen nyilatkozott, a Servus TV mellett a német Sky-nak is kritizálta az FIA-t, valamint az érintett sportbírót.
„A kijelzőkön mindannyian megkapunk minden információt, aztán volt egy másodperc, amikor utasították a sportbírót, hogy lengesse a zászlót, majd hirtelen felkapott egy másikat is, pont akkor, amikor Verstappen elhaladt – nyilatkozta a német Sky-nak. – Ez teljesen szakmaiatlan és véleményem szerint elfogadhatatlan. Egyik versenyzőnek sem kellett volna büntetést kapnia.”
A holland pilóta előnye 8 pontra olvadt, a Red Bull viszont feljött 5 pontos hátrányba a Mercedes mögé, a Katari Nagydíj után még két forduló maradt az idei szezon során, a jövő hétvégén Szaúd-Arábiában, majd Abu-Dzabiban találkozik a mezőny.