Red Bull's Dutch driver Max Verstappen drives during the qualifying session ahead of the Qatari Formula One Grand Prix at the Losail International Circuit, on the outskirts of the capital city of Doha, on November 20, 2021. (Photo by KARIM JAAFAR / AFP)
Vágólapra másolva!
Toto Wolff, a Mercedes csapatfőnöke úgy látja, a sportfelügyelők által beidézett Max Verstappen három dolgot is figyelmen kívül hagyott a Katari Nagydíj időmérő edzésének végén, de az osztrák üzletember nem akarja megmondani, hogy szerinte mi lenne a helyes döntés.
Magyar idő szerint 11:30-kor ülnek össze a Katari Nagydíj sportfelügyelői, hogy megvitassák az időmérő edzés végi sárga zászlós eseteket. A kvalifikációt követően Max Verstappent, Valtteri Bottast és Carlos Sainzot is beidézték, amiért feltételezhetően figyelmen kívül hagyták a Pierre Gasly célegyenesben álló autója miatt lengetett dupla sárga zászlót. A helyzet első ránézésre csak Verstappen esetében tűnik egyértelműnek, noha nála is fellelhető enyhítő körülmény, még ha a Mercedes csapatfőnöke szerint a holland pilóta három fontos tényezőt is figyelmen kívül hagyott.
Miután Gasly az utolsó előtti kanyar kerékvetőjén megrongálta az első szárnyát, amitől azonnal jobb első defektet kapott, már nem tudott kimenni a bokszba, ezért az utolsó kanyar után a célegyenes belső oldalára húzódva gurult még egy darabig, majd leparkolta az autóját. Mögötte sorrendben Ocon, Vettel, Norris, Alonso, Bottas, Sainz és Verstappen érkeztek.
Az Alpha Tauri mellett elhaladók közül Oconnak még semmilyen zászlót nem lengettek, míg Vettel már az utolsó előtti kanyarban és a célegyenes elején is megkapta a sárga jelzést.
„Nem tudom, hogy sima vagy dupla sárga volt-e, de ha a pályán áll egy autó, akkor utóbbinak kell lennie, aminél pedig félbe kell szakítani a kört, úgyhogy elvettem a gázt. Talán én voltam az egyedüli" – nyilatkozta utólag a jelzés típusát ezek szerint nem felismerő Vettel, majd utalást tett arra, hogy szerinte csak Verstappen érkezése miatt szüntették meg a sárga zászlót. Annak alighanem ekkor még nem volt tudatában, hogy a Red Bull versenyzőjének már a nagyobb veszélyre figyelmeztető dupla sárgát lengették.
Előtte azonban még bevették a sima jelzést is, mire ugyanis a Vettel mögött érkező Norris odaért, már mindkét helyen kikapcsolták a LED-paneleket, így ő Vettellel ellentétben nem vette el a gázt.
A McLaren mögött érkező Alonsónál sem volt már fényjelzés, a spanyol pilóta ennek ellenére ahogy meglátta az Alpha Taurit, félbeszakította a körét.
A körét ezután befejező, egyaránt nem lassító Bottas és Sainz esetében viszont már újra előkerült a sárga jelzés, noha a LED-ek nem villogtak, helyette az utolsó sportbírói poszton tűnt fel a sárga zászló, avagy zászlók.
A Mercedes és a Ferrari pilótájának fedélzeti kamerájából ugyanis igencsak nehéz eldönteni, hogy a sportbírók a sárga után mikor kezdtek el dupla sárga jelzést alkalmazni,
a felvételeken ugyanis úgy tűnik, mintha ők is zavarban lennének, és amolyan tessék-lássék módon éppen előveszik a sárga zászlókat, miközben a fénypanelek sötétek maradtak.
És hogy még fokozódjon a zavar, a sorban utolsóként érkező Verstappennek már villogtak a LED-ek, azonban nem sárgán, hanem fehéren, ami a lassan haladó autóra figyelmeztet. Más kérdés, hogy Gasly ekkorra már rég megállt a célegyenesben (Bottas volt az első, aki nem a csigalassúsággal guruló, hanem a már álló Alpha Tauri mellett száguldott el).
Verstappen esetében viszont legalább az egyértelmű, hogy már dupla sárga zászló volt érvényben,
a fentebb említett sportbírói poszton ugyanis a fedélzeti kamerából is jól látható módon két sárga zászlót lengettek.
A felügyelőknek tehát feltételezhetően nem lesz olyan egyszerű dolga, mint ahogy első ránézésre tűnhet, vagy mint ahogy Toto Wolff szavai utalhatnak rá.
Szerintem bal oldalon villogott a sárga jelzés, aztán elment a dupla sárga, majd egy pályán álló autó mellett, úgyhogy azt hiszem ez már tripla csapás
– nyilatkozta a Mercedes csapatfőnöke közvetlenül azután, hogy megnézte a szóban forgó esetet, majd visszautalt a 2020-as Osztrák Nagydíjra, amelyen a Red Bull az időmérő után elérte, hogy Lewis Hamilton 3 helyes rajtbüntetést kapjon a sárga zászló figyelmen kívül hagyása miatt. – Korábban ők bemószeroltak minket Albonnal, akkor azt hiszem, a külső oldalon mentünk el egy sárga zászló mellett."
Wolff arról nem akart nyilatkozni, hogy szerinte Verstappent meg kellene-e büntetni. „A felügyelők kezében van a dolog. Ennél többet nem szeretnék mondani arról, hogy minek kellene vagy minek lenne muszáj történnie. A felügyelők megnézik, majd ítéletet kell hirdessenek" – mondta, de szavaiból azért érződött, hogy szerinte büntetni kellene a hollandot.
A sportfelügyelők magyar idő szerint 11:30-kor tárgyalják Sainz, Bottas és Verstappen ügyét.