DOHA, QATAR - NOVEMBER 20: British Formula One driver Lewis Hamilton of Mercedes-AMG Petronas in action during the qualifying rounds for the 2021 Formula One Grand Prix of Qatar at the Losail International Circuit in Lusail, Qatar, on November 20, 2021. The Formula One Grand Prix of Qatar will take place on 21 November 2021. Stringer / Anadolu Agency (Photo by STRINGER / ANADOLU AGENCY / Anadolu Agency via AFP)
Vágólapra másolva!
Új tesztet alkalmaz az FIA a hátsó szárnyak merevségének ellenőrzésére, ami elsősorban a Mercedesnek lehet kedvezőtlen, de a szövetség szerint szabálytalanság esetén sem zárják ki a problémás autókat.
A Red Bull nyomására a Katari Nagydíjtól szigorúbban ellenőrzik az F1-es autók hátsó szárnyait annak érdekében, hogy elkerüljék a hajlékony elemek használatát. A panaszos istálló szerint ettől máris csökkent a Mercedes végsebessége, az ellenfél csapatfőnöke, Toto Wolff viszont azzal reagált, hogy a Red Bullnál rémeket látnak.
Az új tesztek elméletileg akár a világbajnoki címek sorsáról is dönthetnek, hiszen egy esetleges kizárás jelentős pontveszteséget okozhat, de a RacingNews365.com kérdésére az FIA megerősítette, hogy az új szárnytesztek miatt egyik csapatnak sem kell tartani a kizárástól, mert a végrehajtást a szezon végéig felfüggesztették.
Az eljárás nem példátlan, nyáron is kaptak haladékot a csapatok, hogy alkalmazkodhassanak az új előírásokhoz,
most ez egybeesik a szezon végével, így az istállók elméletileg használhatnák a hajlékony hátsó szárnyakat is, bár aligha kockáztatják majd meg a kétes megoldások miatt várható felháborodást. A döntés azért is indokolt, mert a csapatok Európától távol, a Közel-Keleten versenyeznek, ráadásul az idei autókra már nem gyártanak új alkatrészeket sem.
A portál kérdésére az FIA szóvivője elárulta, az idei tesztek elsősorban arra szolgálnak, hogy a jövőbeli szabályokat pontosíthassák, a szövetség összhangot keres az alkatrészek merevsége, a tömege és a költségek között.
A szárnyak merevsége régóta probléma a Forma-1-ben,
a szigorú szabályok ellenére a csapatok rendszeresen kiskapukat találnak, és megoldják, hogy alacsonyabb tempónál nagy leszorítóerőt használhassanak, tempós szakaszokon viszont az alkatrészek deformálódása révén fokozhassák a csúcssebességet.
A DRS-től eltekintve az F1-ben jelenleg tilos mozgó aerodinamikai elemeket használni, a deformálódás révén a Red Bull ezt többször is megkerülte, de más csapatok, köztük a gyanús szerint a Mercedes is megkerülte ezt a fejlesztések révén.